Síť UNIFER nabízí studentům praxi při studiu

Dostat se k dobré praxi už při studiu je snazší, než by se zdálo. A až opustíte školu, najdete s ní zaměstnání mnohem snáz. Jednu z možností nabízí brněnské centrum inovativní spolupráce UNIFER.

„V UNIFERu pracují elitní studenti pod vedením zkušených profesionálů na reálných projektech zadavatelů.“ Tak zní definice společnosti. Na čem UNIFER stojí a jak využít možnosti praxe, které nabízí studentům? Zeptali jsme se Kamila Pavlíčka, který je v UNIFERu zodpovědný za marketing.

Co přesně je zač společnost UNIFER?

UNIFER se dá nejlépe označit jako centrum inovativní spolupráce. Název se skládá ze dvou částí – UNI jako „univerzita“ a FER jako „transfer“. Spoluautorem myšlenky a spoluzakladatelem UNIFERu je David Rusňák, majoritní akcionář investiční skupiny DRFG. Jsme platforma, kde studenti pracují na reálných zakázkách pro firmy i pro veřejný sektor. Při práci je vedou zkušení mentoři. Studenti tak získají důležitou praxi. Mají jedinečnou možnost osobního a profesního růstu. Univerzity s námi rády spolupracují, protože zvyšujeme uplatnitelnost jejich absolventů na trhu práce. A naši zadavatelé zase získávají inovativní a profesionální řešení.

Jak to prakticky funguje? Mám na mysli proces, kterým se student dostane k práci na konkrétní zakázce.

Jsou dvě varianty. Při té první máme zadaný projekt od firmy. Vybíráme na něj studenty a příslušného mentora. Ti pak spolu projekt realizují. Druhá varianta využívá naše stabilní specializované týmy. Studenti, kteří mají zájem o praxi, jsou přiřazeni v týmu podle jeho zaměření. Tedy pokud chce někdo dělat PR, stane se členem PR týmu. Pravidelně se schází a mají svého stálého mentora. Když přijde zakázka, ti nejlepší z nich jsou vybráni, aby na ní pracovali.

Je praxe placená?

Nejprve u nás studenti pracují na bezplatné praxi. Když už jsou u nás déle, víme, že pracují dobře a mají naši důvěru, získávají za práci na projektu finanční ohodnocení.

Jakými oblastmi se UNIFER zabývá?

Máme několik oddělení. Největší je oddělení marketingu, kde pro klienty děláme marketingové kampaně a strategie, online marketing, správu Facebooku nebo třeba web. Máme také tým pro video, natáčíme hraná a děláme i animovaná videa. Máme poměrně hodně grafiků, takže často navrhujeme loga nebo dokonce celou vizuální identitu společností.

V personálním oddělení děláme pro klienty headhunting, recruitment, assesment centra, ale třeba i teambuildingy. Dále máme eventové oddělení nebo ekonomicko-analyzické oddělení, kde děláme třeba analýzu trhu nebo tvorbu business plánu. Na právním oddělení studenti kontrolují, zda jsou v pořádku smlouvy nebo zda kreativita reklamní akce není za hranou zákona. Samozřejmě je vše pod dohledem advokáta s příslušnou certifikací.

Jednou z velkých akcí UNIFERu byl březnový Souboj řečníků

Jednou z velkých akcí UNIFERu byl březnový Souboj řečníků

Máš v hlavě nějaké konkrétní projekty?

Největší radost nám udělala kampaň pro FC Zbrojovku Brno. Vytvořili jsme pro ni on-line hru, které zvedla z gauče fotbalové fanoušky díky sloganu „Nebuď Brambor“. Hodně zajímavá je také aplikace pro řízení inovací v J&T bance. Dále jsme zpracovávali například projekt v oblasti online marketingu pro Oracle. A naše práce je vidět také na stadionu brněnské Komety, tedy nově v DRFG Aréně. Někdy děláme jednoduchou grafiku, kterou zvládne jeden člověk. Jindy zase projekty, na kterých pracuje třeba deset lidí z různých oborů.

Se kterými vysokými školami spolupracujete?

Nejsme vázaní na jednu konkrétní školu. Teď se například rozvíjí spolupráce s Harvard Bussiness School v Americe a kontakty máme i s řadou dalších amerických škol. Sídlíme v Brně, projekty řešíme po celé republice. Těsnější vztahy máme například s Newton College nebo třeba se Slovenskou polnohospodářskou univerzitou v Nitře, kde probíhá letní škola. Naši studenti u nás jsou z Masaryčky, z VUT, z Newton College, z JAMU. Naše těžiště je rovnoměrně rozložené mezi školami. Záleží čistě na studentech a jejich angažovanosti.”

Jak probíhá samotné přizvání studenta k projektu v UNIFERu? A má u vás i možnost něčeho, jako je kariérní postup?

Nedostane se k nám každý. Děláme assessment centra a úspěšnost přihlášených je kolem 50 %. A to k nám přijdou jen studenti, kteří chtějí dělat něco navíc. Není to povinné, netlačí je k tomu škola, a přesto se k nám dostane jen každý druhý. Pak si studenti vybírají projekty, zaměření, týmy. Nejdříve jsou u nás jako stážisté. Později se mohou stát součástí tzv. „core teamu“. Tam mají větší zodpovědnost. Jsou z nich manažeři, řídí své projekty, a už se tím z praxe stává jakási práce na částečný úvazek. Nakonec si naši studenti mohou zakládat vlastní týmy a vlastní oddělení.

Jak studenti získávají praxi, pokud ne přes UNIFER? Existuje u nás nějaká organizace, která funguje na podobném principu jako vy?

Jsou různé projekty, které nabízí praxe studentům. Firmy vypisují třeba letní stáže nebo třeba trainee programy pro studenty. Existují také projekty od škol. Vím třeba, že dříve fungovala studentská reklamní agentura Compost při Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Není u nás však žádný projekt, který funguje v takovémhle rozsahu. I v zahraničí tento koncept velmi oslovil lidi z Harvard Bussiness School nebo ze Stanfordu. Je unikátní, že stavíme v takové míře na studentech.

Co dalšího je pro UNIFER typické?

Výrazná kultura zpětné vazby. Studenti se dozví, jestli pracují dobře nebo špatně. Chceme vychovávat novou generaci lidí, kteří se dají označit jako problem solvers a decision makers. Stavíme lidi před problém a oni musí navrhnout řešení. Pěstujeme v nich kritické myšlení a velký důraz na sebepoznání. Navíc si studenti můžou vyzkoušet různé projekty. Dělají to, co je baví. Proto jsou spokojenější a i svou práci zvládají lépe. Další naší zvláštností je to, že UNIFER není příjemce žádných dotací. Všechno, co děláme, si musíme vybojovat. I to je v naší oblasti působení poměrně unikátní.

Mám ještě poslední otázku. Proč je ve vašem logu chameleon?

Pro chameleona je typické, že mění barvu. Studenti mění sami sebe. V týmu se navíc snaží dívat na každý úkol z jiného úhlu pohledu. Společnost je tak schopná vytvořit velice pestrou paletu řešení.

UNIFER v číslech:

  • UNIFER spolupracuje s více než 30 mentory z různých oborů
  • „Core team“ neboli stabilní jádro Uniferu má kolem 40 lidí
  • Aktivně v UNIFERu působí téměř 300 studentů
  • Za dobu existence společnosti prošlo výběrovými řízeními kolem 1000 studentů
  • Na projektech nyní pracuje zhruba 120 – 150 z nich

ČTĚTE DÁL, JAK ZÍSKAT DALŠÍ PRAXI PŘI STUDIU:

Zdroj fotografie: Nela Wurmová, Miroslav Rozenberg

Další články k tématu

OBOROVÝ SERIÁL: Kam se hlásit, pokud mě zajímá reklama

OBOROVÝ SERIÁL: Kam se hlásit, pokud mě zajímá reklama

Reklamu využívali už starověcí Římané, kteří na vývěsné štíty kreslili symboly pro své výrobky nebo je vystavovali ve stáncích a hlasitě je vychvalovali. Reklama se používala dokonce i v době socialismu, kdy na českém trhu byla jen velice malá konkurence. V současnosti jsou reklamy prakticky všudypřítomné a často o nich ani nevíme. Zajímá vás, jak to …

číst více
Stínování manažerů: Naučit se vyhrávat sám nad sebou

Stínování manažerů: Naučit se vyhrávat sám nad sebou

Projekt Stínování manažerů je unikátní příležitost pro studenty vysoké školy Newton College vyzkoušet si několik dní po boku úspěšného podnikatele či top manažera. Účastnit se příprav i samotných obchodních jednání, hledat společně obchodní příležitosti. Jedním z těchto manažerů je například Martin Hrdý, předseda představenstva fondu Proud & Partners Investment, který obhospodařuje sto milionů korun investic. …

číst více
Studenti na školách mají málo praxe, myslí si Češi

Studenti na školách mají málo praxe, myslí si Češi

Podle devíti z deseti Čechů nemají mladí lidé před vstupem na trh práce dostatek praxe. Zjistil to průzkum agentury Ipsos, který proběhl v rámci diskuze Vzdělané Česko. Odborníci v oblasti školství za příčinu považují nedostatečnou komunikaci mezi školami a firmami. „Chybí (nám) styčné místo pro kultivovanou debatu škol se zaměstnavateli. Za zásadní považuji hledání nastavení systému, vytváření vazeb …

číst více