Speciál O OBORECH: Profesionální pilot

18. 2. 2015 | O studijních oborech

Sedět v kokpitu letadla a celý ten magický stroj řídit je snem nejednoho malého chlapce i mnoha mladých slečen. Těm, kteří vystudují obor s názvem Profesionální pilot, se může splnit. V Praze je možné na letce studovat na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického. Vysoké učení technické v Brně nabízí obor na Fakultě strojního inženýrství dokonce i v angličtině.

Přijímací řízení

ČVUT zkouší budoucí piloty z matematiky a angličtiny. Je také nutné, aby byl uchazeč držitelem Průkazu zdravotní způsobilosti leteckého personálu 1. třídy. Ten vystaví Ústav leteckého zdravotnictví po absolvování vstupní prohlídky, kterou si uchazeč hradí sám. Je tak už od počátku nutné počítat s náklady přibližně 10 tisíc korun. VUT průběh přijímacího řízení zveřejňuje na webu.

Průběh studia

Důležité je vědět, že samo studium oboru Profesionální pilot studenty plně nepřipraví na výkon povolání. Jde spíše jen o nezbytnou teoretickou přípravu. Úspěšní absolventi oboru získají certifikát, který je teprve vstupenkou ke zkouškám Úřadu pro civilní letectví České republiky. Praktický letecký výcvik si navíc každý posluchač musí uhradit z vlastních nákladů nebo se spoluúčastí potenciálního zaměstnavatele nebo sponzora. Škola nemůže tyto náklady hradit. Ceny se odvíjí od cen paliva, ale jsou minimálně 700 tisíc korun. Na druhou stranu však pozdější platy pilotů tyto náklady často vynahradí.

Je nutné říct, že pilotem se člověk může stát i bez vysoké školy. Nicméně zaměstnavatelé často na vzdělání hledí a titul i lepší teoretické zázemí vám může v získání práce pomoci. Na internetu naleznete mnoho diskusí, které se touto problematikou zabývají a v rozhodování vám mohou pomoci.

Na pilota je možné studovat jen formou prezenčního bakalářského studia. Absolventi na ČVUT mohou pokračovat na magisterský studijní obor Provoz letecké dopravy. Na VUT je zase možno navázat studiem oboru Letecký provoz.

Předměty

První dva semestry čekají studenty spíš obecné předměty, které mají často společné s dalšími obory. Vysoce specializované předměty se v rozvrhu objevují až v dalších letech studia. Jedná se pak především o kurzy zaměřené na matematiku a fyziku, aerodynamiku, pružnost a pevnost, statiku, dynamiku, elektrotechniku, elektroniku, nauku o materiálech či meteorologii. Piloti se ale učí i angličtinu, letecké zákony nebo pravidla fungování letišť. Struktura teoretických předmětů odpovídá osnovám, které jsou předepsány celoevropsky platným předpisem JAR-FCL 1. Praktický výcvik trvá maximálně tři roky.

Uplatnění absolventů

Absolvent oboru se může stát profesionálním pilotem letecké dopravy, nebo vykonávat jiné druhy leteckých prací (například aerotaxi, zemědělské letecké práce, letecké výcviky, leteckou záchrannou a pátrací službu, hlídkovací a hasicí práce, letecké policejní služby apod.). Možnost uplatnění je velká i v zahraničí. Certifikát totiž uznává kromě České republiky 35 dalších států včetně celé Evropské unie.

Nějaký druh pilotního průkazu má v Česku přibližně 15 tisíc lidí. Většinou jde jen o průkazy na malé stroje – například balony nebo kluzáky. Naprostá většina pilotů, zhruba 95 procent, jsou muži. Počet pilotů roste, stejně tak roste ale konkurence a je čím dál těžší získat vysněné místo. Velká dopravní letadla, po nichž touží většina studentů, nakonec řídí jen nepatrný zlomek všech pilotů.

Láká vás armáda?

Letcem z povolání se můžete stát i na Univerzitě obrany v Brně. Nebudete ale řídit dopravní či nákladní letadlo, nýbrž letadlo vojenské. Obor Vojenský pilot z vás vychová profesionálního pilota bitevního stroje. Během studia se kromě znalosti konstrukce a vybavení letadel budete muset naučit také předpisy JAR-FCL, normy ICAO nebo standardy NATO. V průběhu studia absolvujete také třeba seskoky padákem a absolvujete praktický letecký výcvik.

Více informací

ČVUT

VUT

UNOB

Zdroj fotografií: freeimages.com

Další články k tématu

Ženy jsou na technických oborech stále v menšině

Mezi studenty technických oborů je pouze 28 procent žen. Ještě o deset procent méně jich studuje informační a komunikační studia (ICT). Počty studentek na těchto oborech sice v posledních letech rostly, stále ale zůstávají doménou mužů. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu. Od roku 2001 narostl počet studentek studujících ICT z pěti procent na 18 procent. Mírný […]

číst více

MUNI je skokanem roku v žebříčku univerzit. Techniky si pohoršily

Masarykova univerzita v Brně (MUNI) v žebříčku univerzit Quacquarelli Symonds (QS) ranking zaznamenala v meziročním srovnání největší posun z českých škol. Pohoršily si naopak České vysoké učení technické a Vysoká škola chemicko-technologická. Do nejlepší pětistovky univerzit z celého světa se probojovali tři čeští zástupci.  Masarykova univerzita si oproti loňskému hodnocení polepšila z 551. až 560. pozice o víc jak sto […]

číst více

Porucha na vesmírné stanici! Simulace ČVUT vás promění v astronauta

Zajímalo vás někdy, jak se žije lidem ve vesmíru? Díky virtuální hře z dílny Fakulty elektrotechnické ČVUT si můžete vyzkoušet simulaci života na mezinárodní vesmírné stanici. Kromě rutinních úkolů simuluje hra i zásah vesmírným smetím. Veřejnosti by hra mohla být přístupná už příští rok v pražském planetáriu. „Uživatele čeká například pěstování rostlin, práce s mikroskopem, měření tělesných […]

číst více