Úspěch vědců z MENDELU a JCU: Jejich studii o turismu publikoval prestižní časopis

27. 1. 2021 | Tiskové zprávy

mendelu-01Ty nejprestižnější odborné časopisy zabývající se turismem jsou na světě jen tři. Uspět ve světové konkurenci a dostat svou práci na stránky některého z nich se českým vědcům povede spíš výjimečně. Nyní se to podařilo odborníkům z Mendelovy univerzity v Brně a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích s jejich výzkumem toho, jak počasí ovlivňuje spokojenost turistů. Výzkum publikoval Journal of Travel Research.

Jedinečnost studie spočívá v tom, že odborníci z brněnské a českobudějovické univerzity společně Rickem McGrathem z americké univerzity z Jižní Georgie, srovnávali spokojenost turistů ve dvou oblíbených českých destinacích – Českých Budějovicích a Písku. Pomocí statistických modelů zkoumali vliv teploty a zda bylo slunečno, deštivo nebo zataženo. Výsledky byly v některých ohledech překvapivé.

„Návštěvníci jsou v těchto městských destinacích více spokojeni při nižních průměrných teplotách. Můžeme tedy říct, že při velkých vedrech návštěvníci měst budou méně spokojeni s pobytem. Co se však dalo očekávat, je poznání, že návštěvníci jsou více spokojeni při slunečném počasí. V Českých Budějovicích už se tím intenzívně zabýváme a plánujeme například rozšíření mlžítek pro ochlazení obyvatel i turistů a další předcházení vzniku tepelných ostrovů ve městě,“ uvedl Viktor Vojtko z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, který v Českých Budějovicích zároveň působí jako náměstek primátora.

Závěry výzkumu mohou mít významný dopad i na současný management destinací cestovního ruchu v Česku. „Pokud v současné době dochází k certifikaci destinačních společností a sleduje se jejich výkonnost, tak je potřeba brát ohled na to, co jsou tyto společnosti schopny ovlivnit svým působením. Pokud by například spokojenost návštěvníků v destinacích měla být jedním z ukazatelů výkonnosti těchto společností, právě vliv počasí by mohl výsledky zkreslovat,“ zdůrazňuje důležitost výsledků spoluautorka Kateřina Ryglová z Ústavu marketingu Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně.