Přes 50 procent učitelů je pro umělou inteligenci ve školách
Pro začlenění umělé inteligence (AI) do výuky se vyslovilo 56 procent učitelů. Vyplývá to ze studie Univerzity Palackého v Olomouci a společnosti Microsoft. Naopak 19 procent vyučujících si myslí, že AI do výuky nepatří.
Vedoucí výzkumného týmu Kamil Kopecký však upozorňuje, že ačkoliv většina pedagogů je pro umělou inteligenci, pohled na ni má každý jiný. „Názory na využívání umělé inteligence mezi pedagogy, ale i vedením škol jsou velmi rozdílné, což se následně promítá do zcela odlišného přístupu k výuce a každodenní práci se studenty. Školy se také liší v nastavování pravidel pro využívání umělé inteligence,“ uvedl.
Z výzkumu, kterého se zúčastnilo přes 2000 učitelů základních škol z celého Česka, dál vyplývá, že 60 procent oslovených je přesvědčených, že lidé ještě nejsou připravení na masové zavedení AI do škol. Řada vyučujících ji už ale nyní využívá ke své práci. Někteří ke generování textů pro výuku, jiní zase pro překládání nebo vytváření testů. Nejčastěji k tomu používají aplikaci ChatGPT od OpenAI.
Vedle základních škol si AI nachází místo také na univerzitách. Univerzita v Liberci od začátku semestru studentům dovoluje využívat umělou inteligenci při psaní prací, musí ji ale uvést jako zdroj.
„Akceptujeme a podporujeme využívání nástrojů umělé inteligence při výuce, psaní vysokoškolských kvalifikačních prací a tvůrčí práci. Je ovšem potřeba nastavit pravidla, aby studium bylo pro všechny stále férové. V nové směrnici jsme proto jasně stanovili, že za výslednou práci, především za její správnost, odpovídá vždy autor, a vymezili jsme důležitou zásadu: je nutné použití AI vždy v práci uvést. Pokud tak autor nebo autorka neučiní, může být práce považována za plagiátorskou,“ vysvětluje prorektor pro informatiku Pavel Satrapa.
Aktuální přehled studia pro rok 2023/2024:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Zdroj: Novinky.cz
Další články k tématu
AI na vysoké škole: Píšou se o ní diplomky, nebo píše diplomky
Žhavým tématem posledních měsíců je umělá inteligence, a to i na půdě vysokých škol. Studentům pomáhá se stylistikou a gramatikou, ale také s psaním samotného textu jejich seminárek i závěrečných prací. Server Seznam Zprávy zmapoval několik příkladů, jak studenti umělou inteligenci využívají – a ne vždy to je na škodu. Lukáš z fakulty informatiky psal bakalářskou práci …
Návrat k papíru a tužce. Umělá inteligence generuje studentské práce
Na australských univerzitách se vracejí k psaní esejí a seminárních prací na papír. Studenti totiž při psaní na počítači využívali umělou inteligenci pro generování textu. Práci sice měli hotovou rychleji, ale nerozvíjeli si kritické myšlení, které je důležité pro život po škole. Umělá inteligence také zvyšovala riziko plagiátorství, tvrdí pedagogové. Některé australské univerzity označily využití …
Nejlepší univerzitou je Harvard, Univerzita Karlova si od loňska pohoršila
The Center for World University Rankings (CWUR) vydalo žebříček nejlepších univerzit světa. Na první příčce se v konkurenci 25 tisíc univerzit z celého světa umístila Harvardova univerzita. Nejlepší českou univerzitou je pak podle CWUR Univerzita Karlova, která obsadila 238. pozici. Všechny univerzity z vrcholku žebříčku se nacházejí ve Spojených státech nebo ve Spojeném království. Vedle Harvardovy …