Na laborky i o prázdninách. Zlínští studenti si mohli po lockdownu osahat vědu v praxi

29. 7. 2021 | Aktuality

Laboratoře na UTBVětšina vysokých škol je o prázdninách pro studenty zavřená a znovu se otevírá až s novým semestrem. Výjimkou je Fakulta technologická na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. I po ukončení zkouškového univerzita otevřela své laboratoře a na čtyři týdny do nich umožnila přístup zájemcům z řad studentů.

„Když jsme v průběhu letního semestru zjistili, že nás asi nečeká žádné rozvolnění a umožnění prezenční výuky, tak jsme přemýšleli, jak studentům umožnit alespoň částečně se dotknout přístrojů a zařízení, aby si osvojili nějaké dovednosti. Jejich zájem nás velmi překvapil, protože přece jen jsou zde dobrovolně ve svém volném čase,“ popsala Simona Mrkvičková, proděkanka pro pedagogickou činnost magisterského studia.

Laboratoře byly otevřené od poloviny června do poloviny července. Možnost v laboratořích pracovat a vyzkoušet si své teoretické poznatky v akci využila přibližně třetina studentů. Celkem mohli laboratoře používat v rámci 23 předmětů, a to na dva až čtyři dny. Měli možnost například analyzovat kosmetické suroviny, gumárenské technologie, technologie výroby potravin nebo mikrobiologií.

„Máme už sice po zkouškovém období, ale jsem vděčná, že jsem mohla přijít. Je to velká výhoda, protože celý semestr jsme se do laboratoří nedostali a moc nám to vzhledem ke studiu chemie chybělo. Chyběl nám kontakt se sklem i s chemikáliemi,“ řekla Simona Priebojová, studentka prvního ročníku oboru biomateriály a kosmetika.

O příležitost pracovat v laboratořích měli zájem studenti všech ročníků, včetně těch, kteří zrovna skládali státnice. Přineslo jim to totiž řadu výhod. „Po absolvování získají účastníci certifikát, díky kterému mohou u potenciálních zaměstnavatelů prokázat, že i v době koronaviru navštěvovali prezenčně laboratoře, což jim ve finále může dát jistou výhodu na trhu práce,“ uvedl Martin Bednařík, proděkan pro pedagogickou činnost bakalářského studia Fakulty technologické.

Studenti nebyli jediní, kteří o prázdninách laboratoře využili. Zavítali do nich i vyučující, kteří jinak mají v létě dovolenou. „Nijak studenty nehoníme, víme, že není lehká doba a že výuka laboratoří nejde dělat on-line. Podstatné je, aby si teď ozkoušeli v praxi to, co se teoreticky už naučili,“ vysvětlil Michal Kovář, vedoucí dobrovolné laboratoře.

Laborkami dobrovolné aktivity fakulty nekončí. V září například budou moct zájemci navštívit akci s názvem Noc vědců organizovanou akademickými pracovníky, která má za cíl přiblížit vědecké obory širší veřejnosti.

Zdroj: iDNES.cz

Další články k tématu

Zmatek na kolejích. Studenti se musí vystěhovat, někteří nemají kam

Zmatek na kolejích. Studenti se musí vystěhovat, někteří nemají kam

Nejistotu z toho, co bude dál, způsobilo pondělní nařízení vlády, které všem vysokoškolským studentům s trvalým pobytem na území Česka ukládá vystěhovat se z kolejí. Podle tohoto nařízení se měli studenti vystěhovat za jediný den. Řada z nich se ale nemá kam přestěhovat a někteří zase nechtějí zpět domů z obavy, že by mohli nakazit své rodiče. Tyto argumenty uznal …

číst více
Maturity a přijímací zkoušky může zkomplikovat nedostatek antigenních testů

Maturity a přijímací zkoušky může zkomplikovat nedostatek antigenních testů

Před konáním maturit, závěrečných zkoušek a přijímaček musí všichni studenti doložit negativní test na covid-19. Ten jim mají poskytnout školy. Kvůli zrušení tendru Správy státních hmotných rezerv se ale zástupci škol nyní obávají, že si testy budou muset obstarat sami. Podle předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renaty Schejbalové a šéfa Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka …

číst více
Ředitelé základních škol nechtějí prodlužovat školní rok. Učitelé i žáci jsou vyčerpaní

Ředitelé základních škol nechtějí prodlužovat školní rok. Učitelé i žáci jsou vyčerpaní

Jedním z navrhovaných řešení, jak dohnat učivo, které se během distanční výuky neprobíralo, je prodloužení školního roku až do období letních prázdnin. Proti této možnosti se však staví Asociace ředitelů základních škol i spolek Učitelská platforma. Podle nich byla distanční výuka pro žáky, jejich rodiče i učitele výrazně náročnější než klasická, prezenční výuka. Všichni jsou …

číst více