Maturanti chtějí lehčí zkoušky. On-line výuka nás nepřipravila, tvrdí

12. 12. 2021 | Aktuality

online výuka maturantůStudenti, které příští rok čeká zkouška dospělosti, chtějí jednodušší maturity. Vyplývá to z odpovědí respondentů pro web ČT24. Kvůli pandemii koronaviru strávil nynější maturitní ročník velký kus studia na distanční výuce a na zkoušku se studenti necítí dostatečně připraveni. Ocenili by například úlevu v podobě zrušení písemných prací jako tomu bylo v uplynulých dvou letech. 

„Já jsem ve čtvrtém ročníku, to znamená, že jsem přišla o velkou část druhého a celý třetí ročník, které mi přijdou dost stěžejní, co se týče maturity,“ sdělila ČT24 Natálie Srpová, studentka Právní akademie v Liberci. Podle ní by studenti v maturitním ročníku měli především zpracovávat a opakovat okruhy ke zkoušce. „Místo toho je na nás vytvářen nátlak, který spočívá v neskutečném množství nového učiva a testů z něj,“ dodává studentka.

Podle Kateřiny, studentky gymnázia v Plzni, nemají studenti při distanční výuce stejné podmínky jako při té běžné. „Při prezenční výuce student dává větší pozor, popřípadě se zeptá. Během studia doma má ale spoustu elementů, které ho ruší při práci,“ míní Kateřina a dodává, že on-line studium se negativně podepsalo i na vyjadřovacích schopnostech studentů, které jsou přitom u maturity, zejména té ústní, podstatné.

Pandemie má kromě znalostí dopad také na psychiku studentů. „Dělali jsme dotazníkové šetření, kde jsme se ptali téměř 10 tisíc středoškoláků, co si o distanční výuce myslí,“ uvedl předseda České středoškolské unie Ondřej Nováček. Průzkum mimo jiného dokázal, že mnohem větší počet studentů než dříve čelí psychickým problémům. Tentýž závěr potvrzuje i studentka Vendy, která kvůli koronaviru začala řešit problémy s depresí. „Kvůli epidemii mám větší nechuť do učiva a demotivaci,“ uvedla.

Konkrétní změna maturit by podle studentů měla spočívat v upuštění od slohovek či dobrovolné ústní části zkoušky. „Upřímně nejsem schopná napsat dobře slohovou práci v češtině, natož ještě v angličtině,“ říká studentka Vendy z Obchodní akademie v Holešovicích. Jiní studenti poukázali rovněž na potřebu zjednodušit oborové předměty. „U nás je to právo a sociální nauky, které zahrnují sociální práci, sociální politiku, psychologii a tak dále. V těchto předmětech jsou opravdu rozsáhlé maturitní okruhy,“ sdělila Natálie Srpová.

V rámci příprav na maturity by pak studenti nejvíce ocenili šanci orientovat se jenom na maturitní předměty a ty, které potřebují k přijímacím zkouškám na univerzity.

„Dovolím si mluvit za celou naši třídu, ve které jsme to mnohokrát probírali – myslím, že máme obrovskou šanci, pokud by došlo k úpravám rozvrhů, kde by se vyučovaly pouze maturitní předměty,“ vysvětlila Natálie Srpová.

Pokud se epidemická situace zhorší a znovu dojde k plošnému uzavření škol, bude zjednodušení maturit žádat i Česká středoškolská unie. „Letošní maturanti strávili ve škole už méně času než ti maturanti loňští. Pokud by měli být doma i část čtvrťáku, tak jsou úlevy více než nutné,“ řekl Nováček. Čtvrtý ročník studia má studentům podle Nováčka poskytnout hlavně možnost zameškané učivo dohnat a zopakovat si ho, což nebude možné, pokud školy zavřou.

Ministerstvo zatím žádné úlevy pro maturanty neplánuje. Na možné zhoršení situace je ale rezort podle mluvčí Anety Lednové připraven. „V mimořádné situaci má MŠMT u této zkoušky, stejně jako v případě jednotné přijímací zkoušky, nástroj, kterým v případě nepříznivého epidemického vývoje v následujících měsících může upravit parametry těchto zkoušek,“ vysvětlila Lednová.

Zdroj: ČT24

Další články k tématu