Vybrané základní školy začnou od září vyučovat techniku

24. 8. 2019 | O studijních oborech

Několik základních škol začneTéměř třicet základních škol se zapojí do pilotní výuky předmětu techniky, který má propojit praktické dovednosti s ovládáním digitálních technologií. V příštím roce by se měl počet zapojených škol zdvojnásobit. Plošně by mohla být technika povinně vyučována od školního roku 2022.

Pilotní výuky se zúčastní vybrané školy, které mají potřebné materiální vybavení a dostatek učitelů. Provoz a náklady na výuku nového předmětu jim uhradí ministerstvo školství. Částka na provoz předmětu na dva roky se momentálně odhaduje na 7,7 milionu korun.

Technika se bude zprvu na školách ověřovat jako součást učiva s tematikou člověk a práce. Předmět se bude vyučovat na druhém stupni místo pracovních činnosti, zpravidla jednu hodinu týdně. Pokud vše proběhne bez komplikací, plánuje ministerstvo školství předmět zavést do školních osnov.

„Máme přibližně dva roky na to, aby se předmět kompletně vyzkoušel na školách, které k tomu mají nejlepší předpoklady. To znamená, že jsou na to nejlépe vybaveny, mají na to učitele a jsou schopny to bez problémů zvládnout,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

S ministerstvem průmyslu a obchodu se zastupitelé MŠMT domluvili, že obsah předmětu přizpůsobí možnostem škol. “Co do formy výuky je nutné nechat školám volnost, a to také s ohledem na materiálně-technické vybavení jednotlivých škol a personální zajištění této nové samostatné oblasti vzdělávání,” uvedl resort. Obsah předmětu se bude měnit na základě výsledků a zkušeností.

Rámcové vzdělávací programy, které určují obsahy učiva, zahrnují technické ma­nuální činnosti už nyní. Žáci se při nich seznamují například s tím, jak se co konstruuje. Dříve se na školách také vyučoval předmět dílny. Podle Havlíčka by se nový předmět měl od dílen lišit tím, že žáky naučí propojovat manuální práci a nové technologie moderním způsobem.

Větší podporu technického vzdělávání dlouhodobě prosazovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Požadavky na rozšíření výuky mají odborníci i u dalších předmětů.

Ministr školství Robert Plaga na začátku roku zahájil debatu o možných změnách v učebních plánech tak, aby byly přehlednější a modernější. Plánované změny by se měly projevit na vznikající Strategii vzdělávací politiky 2030+, která má definovat hlavní cíle, vize a priority českého vzdělání v období přesahujícím horizont roku 2030.

Mějte přehled o vysokých školách:


Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte!    Spustit test

Zdroje: MŠMT, iHNed.cz, ČTK

Další články k tématu

INFOGRAFIKA: Zájem o technické obory roste. Uchazečů o studium na VŠ ale celkově ubylo

INFOGRAFIKA: Zájem o technické obory roste. Uchazečů o studium na VŠ ale celkově ubylo

Každý rok se mění statistiky toho, na jaké vysokoškolské obory se hlásí nejvíc studentů, ale několik oborů zůstává dlouhodobými favority – třeba právo a medicína. Nově to vypadá, že by se k těmto oblíbeným studijním směrům mohl přidat další – technika. Oproti minulému roku totiž vzrostl zájem o technické obory o celou desetinu. Konkrétně třeba České …

číst více
V Pardubicích vznikla nová high-tech laboratoř. Studenti v ní sestavili ponorku

V Pardubicích vznikla nová high-tech laboratoř. Studenti v ní sestavili ponorku

Projekt Talentcentrum 4.0 je zaměřen především na talentované a ambiciózní středoškoláky. Základna projektu se nachází v prostorách firmy JHV-Engineering sídlící v Pardubicích. „Těší mě, že soukromý subjekt podporuje šikovné žáky, kteří mají zájem o techniku a přírodní vědy. Vybavení Talentcentra je na vysoké úrovni a mladí zájemci mají navíc možnost konzultovat své poznatky s odborníky. Teorie a …

číst více
Domácí výuka odkryla nedostatky v učebních osnovách. Budou se muset seškrtat

Domácí výuka odkryla nedostatky v učebních osnovách. Budou se muset seškrtat

Kvůli pandemii covid-19 byly od poloviny března zavřené školy po celém Česku a žáci a studenti se učili z domova. Zejména mladším žákům museli s úkoly pomáhat rodiče. I s pomocí ale děti často učení nezvládaly. Tři měsíce domácí výuky tak odhalily zásadní nedostatky v učebních osnovách. Učiva je na děti jednoduše příliš mnoho a velkou …

číst více