POROVNÁNÍ OBORŮ: Informatika - II. díl

5. 11. 2007 | O studijních oborech

Ve druhém díle o informatice vám přinášíme postřehy studentů, kteří ji studují či studovali na různých školách. Dozvíte se, co vás čeká na Matfyzu, ČVUT, VUT v Brně, Technické univerzitě v Liberci, na VŠE i na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity.

Honza V., 19 let, studijní program Informatika, Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy Se svým oborem jsem vcelku spokojen, protože si nedokážu představit sám sebe, že bych se měl učit nějaké jiné věci – vyhovuje mi látka, kterou nemusím bezmyšlenkovitě memorovat, ale u které spoustu práce ušetří pochopení. V rámci studia jsou zadávány, kromě menších domácích úkolů, i semestrální či ročníkové práce apod., takže student potřebné zkušenosti získá.

Týdně máme přibližně jedenáct „dvouhodinovek“ (každá časově jeden a půl hodiny), obvykle čtyři až pět dnů v týdnu, ale záleží na štěstí a šikovnosti při sestavování rozvrhu. Délka domácí přípravy je asi dost individuální, ale mohl bych to odhadnout řádově třeba na pár hodin týdně (netýká se zkouškového, to je opravdu dost subjektivní záležitost).

Zdeněk V., 21 let, studijní obor Informační technologie, Fakulta informačních technologií VUT v Brně Studium je hodně zaměřené na programování, návrh systémů a softwarové inženýrství jako takové. Ačkoli samo o sobě z vás odborníka udělat nemůže, na budoucí povolání vás připraví velmi dobře. Studium je dost náročné, ne však časově. Již v prvním ročníku jsme měli dva volné dny. Součástí většiny předmětů bylo množství projektů, jimž by se člověk měl dostatečně věnovat ve volném čase. Na Fakultě informačních technologií i na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií existuje možnost získání různých certifikací v oboru, a možnost spolupráce s firmami typu IBM, Microsoft, CISCO apod.

Roman D., 26 let, studijní program Aplikovaná informatika, Fakulta informatiky Masarykovy univerzity v Brně Studium na Fakultě informatiky bych doporučil všem, kteří chtějí pochopit základní principy informatiky. Nedoporučil bych ji těm, kteří čekají od studia nabytí praktických znalostí a zkušeností. Povinné přednášky pokrývají IT spíše do šířky, než do hloubky. Student však může výběrem nepovinných přednášek, seminářů nebo svým zapojením do činnosti některé z laboratoří své znalosti prohlubovat. Je to pouze na tom, zda student opravdu chce.

Vyučování zabralo jeden až čtyři dny týdně, v závislosti na ročníku studia.

Michal W., 21 let, studijní obor Informatika a logistika, Technická univerzita v Liberci Doporučil bych tento obor každému, kdo má alespoň trochu zájem o techniku a chce se dozvědět trochu více o tom, co dnes každý používá. Další věc je, že se zde student dozví i něco z ostatních oborů jako například ekonomie, účetnictví, logistiky ale i filozofie. Co se týče IT, studenti se zde naučí něco málo ze všech oblastí.

Vyučovací blok trvá dvě vyučovací hodiny a to je 90 minut. U některých předmětů se vyskytuje délka zhruba 135 – 180 minut. Počet vyučovacích dnů je v plném rozsahu a tudíž pět dní v týdnu. Domácí příprava není příliš náročná, týká se většinou vypracování domácích úkolů, semestrálních prací a laboratorních cvičení.

Daniel U., 22 let, bývalý student ČVUT – obor Elektrotechnika a informatika, v současné době studuje na VŠE, obor Informatika Abych se svými znalostmi z gymnázia zvládl ČVUT, nemohl bych dělat téměř nic jiného, než se učit (studium je hodně zaměřeno na elektrotechniku, takže spíš pro lidi z průmyslovek). Na VŠE se musí učit jen na něco, třeba matematika, ekonomie. Oborové předměty mě baví a většinou nevyžadují pravidelnou přípravu, takže stíhám i dvě práce a i nějaký ten volný čas se najde. Pokud někoho počítače zajímají, umí nějaké základy programování, rád by své obzory rozšířil a zároveň získal všeobecnější přehled, ne jen co se týká IT, pak určitě VŠE doporučuji.