Novinky ve školství: povinná „docházka“ na on-line výuce a peníze na počítače

28. 8. 2020 | Aktuality

nová_podoba_výukyZatímco na jaře, kdy se veškerá výuka přesunula on-line, nebyla účast na ní povinná, od nového školního roku se případné distanční výuky budou muset zúčastnit všichni. Novelu školského zákona již schválila vláda.

„Novela školského zákona znamená, že povinně musí škola poskytovat distanční vzdělání a žák se ho musí účastnit ve chvílích, kdy přijde mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví nebo krajské hygieny o uzavření škol,“ vysvětlil ministr školství Robert Plaga. Nařízení o zavření školy by hygiena vydala, pokud by došlo ke zhoršení epidemiologické situace v souvislosti s koronavirem. K tak výraznému zhoršení podle informací ministerstva školství momentálně nedochází. Zákon o distanční výuce by v budoucnu mohl být uplatněn také například v případě živelné pohromy.

Studenti budou mít povinnost se dálkově vzdělávat bez ohledu na věk. Jedinou výjimkou jsou děti v mateřských školách, studenti v jazykových školách a v základních uměleckých školách.

Konkrétní formu distanční výuky ministerstvo školství v novele nestanovuje. To školám umožní přizpůsobit výuku podmínkám žáků, které se mohou výrazně lišit, jak upozorňují odborníci.

Současně vláda schválila finanční příspěvek pro školy, který by měl jít na nákup technologií. Příspěvek bude činit 20 tisíc korun na jednoho učitele a školy jej obdrží už v říjnu. Dle Plagy může škola z těchto finančních zdrojů rovněž zřídit zápůjční fond pro studenty, kteří nemají doma dostatečné vybavení pro dálkovou výuku. Na jaře se i kvůli nedostatku technického vybavení k výuce nedostalo až 10 tisíc žáků.

„Zase se vrací ta stejná otázka, která už byla během koronakrize a nikam se výrazně neposunula. Jsou tady děti, které nemají hardware a nemají na čem pracovat. A do toho balíčku patří i děti, které nemají podporu doma,“ uvedla Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb Člověka v tísni. Podle Ramajzlové během celostátní karantény jednotlivé školy situaci zvládaly rozdílně – některé hůře, některé lépe: „Měli jsme děti, které několik týdnů ze školy nikdo nekontaktoval.“

Miroslav Hřebecký, který působí v informačním centru o vzdělávání EduIn dodává, že některé rodiny sice potřebný hardware mají, ale chybí jim stabilní připojení k internetu. „Určitě by škola neměla spoléhat na to, že všichni automaticky budou on-line. I kdyby to zařízení měli, tak nemusí být připojeno k internetu. A kolikrát může mít rodina starý počítač a nemá na to každý měsíc platit částky za připojení k internetu,“ poznamenal Hřebecký a dodal že s tímto problémem se rozhodně nepotýkají pouze děti ze sociálně slabých rodin. Distanční výuka přes počítač může představovat problém i pro děti s očními vadami nebo syndromem ADHD.

„Všechno nemusí přikrývat jenom on-line výuka. A musí se řešit každý jednotlivec, který se odmlčí. Od školy chceme, aby šila maximálně na míru výuku každému podle jeho potřeb, a tohle není nic jiného,“ doplnil Hřebecký.

Zdroj: Seznam Zprávy

Další články k tématu