Ne každý, kdo studoval „peďák“, učí. Absolventi najdou uplatnění i v IT

25. 7. 2023 | Uplatnění studentů a absolventů

uplatnění absolventů pedagogických fakult
V Česku dlouhodobě chybí učitelé. Pokud studujete nebo máte v plánu studovat na pedagogické fakultě, uplatnění ve škole najdete. V některých regionech dokonce lákají učitele na statisícové náborové příspěvky nebo obecní byty. S peďákem ale najdete uplatnění i mimo školství. Jaké je tedy uplatnění absolventů pedagogiky?

Matematika a chemie nepatří mezi oblíbené předměty řady žáků i studentů. Právě učitelé těchto předmětů a také fyzikáři a informatici podle serveru Echo24 školám chybí nejvíce. Chybí také specializovaní pedagogové na středních školách u předmětů jako je strojírenství nebo elektrotechnika. Nedostatek učitelů evidují ale i základní a mateřské školy. Důvodem je mimo jiné i fakt, že ne každý absolvent pedagogické fakulty jde učit.

„Přetrvávající průměrný věk učitelů je i nadále vysoký. Tento negativní trend se stále nedaří zvrátit a je významným rizikem. Důvodem zvyšujícího se průměrného věku učitelů je nízký zájem uchazečů o povolání učitele. Mladí učitelé ve školách chybí. Skoro polovina učitelů má pedagogickou praxi vyšší, než je 20 let,“ upozornila ve zprávě Česká školní inspekce.

Problém s nedostatkem učitelů by mohla pomoci vyřešit novela školského zákona. „Důležité je, aby začínající učitel překlenul první dva roky praxe. To závisí na péči o něj. Novela o pedagogických pracovnících, kterou bude brzy řešit vláda, zavádí institut provázejícího učitele. Už teď to některé školy mají, ale neznamená to, že jsou na to kvalifikovaní profesionálové a zkušení kantoři natolik, aby mohli radit, jak komunikovat s rodiči, jak překonávat obtíže ve výuce,“ řekl deníku Právo Jan Zeman, analytik EDUin..

Podle průzkumu společnosti Scio až 33 procent uchazečů hlásících se na pedagogické fakulty v budoucnu nemá zájem učit. A dalších 26 procent učit nechce, ačkoliv by je tato práce bavila. Jako důvod nejčastěji uvedli nízké platy, náročnost práce, nedostatek prostoru k seberealizaci ve škole a nízkou společenskou prestiž.

Uplatnění v IT nebo neziskovce

Kam tedy tito absolventi míří? Liší se to podle zaměření jejich pedagogického vzdělání. Absolventi speciální pedagogiky se věnují práci s dětmi, které mají speciální vzdělávací potřeby. Kromě škol samotných tak mohou pracovat v dětských domovech, střediscích výchovné péče či v diagnostických a výchovných ústavech.

Absolventi sociální pedagogiky najdou práci ve státní správě nebo v charitativních a nadačních zařízeních či krizových centrech. Ti, co vystudují obor pedagogika, pak mohou zamířit do PR oddělení firem, poradenských institucí či neziskových organizací. Řada absolventů pedagogiky s potřebnými dovednostmi najde uplatnění také v technických oborech, IT či v obchodu.

Práce už během studia

Pro studenty pedagogických fakult je typické, ve srovnání například se studenty medicíny, že pracovat začínají už během studia.

„Celé studium musím pracovat. Od začátku jsem měla problém s tím, abych od rodičů dostala vůbec nějaké peníze. Ze začátku to pro mě byla vyloženě otázka uživení se. Dneska už je to ale i tom, abych žila důstojněji než předtím. Oficiálně podle smlouvy pracuji týdně 22 hodin, nicméně reálně je to o dost víc, protože jsem učitelka na základní škole,“ popsala studentka Michaela z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Zdroj: Jdi pracovat, iDNES.cz, Hospodářské noviny, Novinky.cz, Vzdělávání a práce, Město Plzeň, Novinky.cz

Další články k tématu

Ženy jsou na technických oborech stále v menšině

Mezi studenty technických oborů je pouze 28 procent žen. Ještě o deset procent méně jich studuje informační a komunikační studia (ICT). Počty studentek na těchto oborech sice v posledních letech rostly, stále ale zůstávají doménou mužů. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu. Od roku 2001 narostl počet studentek studujících ICT z pěti procent na 18 procent. Mírný […]

číst více

Praktické znalosti nebo jazyky. Univerzity připravují mikrocertifikáty

Ke kvalifikačním kurzům, jazykovým školám a kurzům celoživotního vzdělávání by v budoucnu mohly přibýt i takzvané mikrocertifikáty. Šlo by o krátké, například jednosemestrální kurzy, které by pořádaly vysoké školy. Koncept nedávno představili zástupci Univerzity Karlovy a ministerstev školství, pro místní rozvoj a práce a sociálních věcí. Kurzy nebudou sloužit k nahrazení studijních programů univerzit. Jejich primárním cílem […]

číst více

Většina studentů se chce soustředit na rodinu i kariéru

Češti studenti neupřednostňují kariéru před rodinou, spíš než v korporátu chtějí pracovat v menší firmě. Vyplývá to z průzkum společnosti GTS Alive Group, která vydává studentské průkazy ISIC. Průzkum se vedle Česka uskutečnil ještě v dalších šesti zemích a účastnili se ho převážně vysokoškoláci. Průzkum konkrétně zjišťoval, jestli je pro studenty v budoucnu priorita kariéra nebo rodina. Pro 40 […]

číst více