Jak napsat motivační dopis

5. 4. 2013 | Přijímací řízení

Cíl motivačního neboli průvodního dopisu je zřejmý. Chceme přesvědčit budoucího zaměstnavatele nebo školní komise, pozvěte mě k pohovoru, respektive udělte mi stipendium. Jsem přece nejvhodnější kandidát a přesně ta osoba, kterou hledáte. Průvodní dopis je součástí životopisu a rozvíjí ho. Slouží jako vaše reklama. Na několika málo řádcích musíte vysvětlit svou motivaci a vaše přednosti, které vás předurčují k tomu, abyste vytoužené místo získali.

Náležitosti motivační dopisu

Motivační dopis by měl být krátký, výstižný a strukturovaný. Personalisté nechtějí číst dlouhé traktáty plné klišé a bezobsažné vaty. Délka dopisu je maximálně jedna strana formátu A4, optimálně ještě méně. Nezapomínejte, že se jedná o formální korespondenci, takže se vyvarujte hovorovým výrazům, překlepům, gramatickým chybám. Na každý inzerát sepište nový dopis, který bude přesně odpovídat požadavkům na danou pozici.

Průvodní dopis má jasně strukturovanou osnovu:

  • Každý dopis začínáme oslovením a ani ten motivační není výjimkou. Vhodné je adresovat ho konkrétní osobě, bohužel ne vždy známe jméno. Následuje krátká pasáž, ze které se příjemce dozví, proč píšete a na jakou pozici se hlásíme. Na úvod stačí jedna, dvě věty.
  • Následují stěžejní odstavce, které obsahují nosné sdělení o vašich znalostech a dovednostech s ohledem na požadované předpoklady. Zodpovězte zásadní otázku, proč chcete ve firmě pracovat, neboli zdůvodněte vaši motivaci. Vyplatí se neopakovat pouze suché informace z pracovního životopisu. Naopak snažte se fakta z životopisu okořenit. Vypíchněte hmatatelné pracovní úspěchy a úkoly na kterých jste se podíleli. Čím konkrétnější budete, tím lépe.
  • Závěr dopisu je věnován pobídce k pozvání na pohovor. Nesnažte se být podlézaví nebo naopak přehnaně sebevědomí. Na úplný konec připojte kromě svého jména i kontaktní údaje. Pokud motivační dopis posíláte poštou, nezapomeňte ho podepsat.

Příklady motivačních dopisů

Foto: sxc.hu

Další články k tématu

IT firmám chybí odborníci, zaměstnávají kvůli tomu studenty

S rozmachem informačních technologií (IT) potřebují firmy stále více zaměstnanců. Odborníků na trhu práce je přitom nedostatek. Firmy proto začaly spolupracovat se středními školami a zaměstnávají středoškoláky už během studií. Samy si tak vychovávají budoucí odborníky v oboru. Firmy si postupně uvědomují, že zaměstnávat studenty má své výhody. Dokládá to počet pracovních nabídek pro studenty, který čítá […]

číst více

Čtvrtstoletí s Erasmem. Do zahraničí vyjelo přes 400 tisíc Čechů

Evropský stipendijní program Erasmus funguje v Česku již 25 let. Za tu dobu se do něj zapojilo přibližně 411 tisíc Čechů. Nejčastěji šlo o vysokoškolské studenty a pracovníky. Od roku 2014 je program pod názvem Erasmus+ otevřený i žákům základních a středních škol, učitelům, pracovníkům s mládeží nebo sportovním trenérům. Jen loni do zahraničí s Erasmem vyjelo […]

číst více