Většina rodičů domácí výuku zvládá, vyplývá z výzkumu

20. 4. 2020 | Aktuality

domácí vzděláváníKvůli epidemii koronaviru byly v půlce března uzavřeny školy po celém Česku a výuka se přesunula ze školních lavic do domovů a pod taktovku rodičů. Masarykova univerzita, Univerzita Karlova a Akademie věd proto zjišťovaly, jak rodiče domácí výuku zvládají. Během prvního dubnového týdne se do výzkumu zapojilo skoro deset tisíc rodičů dětí, které navštěvují první nebo druhý stupeň základní školy.

Největším problémem domácího vzdělávání je podle rodičů nedostatek technického zázemí. Rodiny mají často pouze jeden počítač, který využívají rodiče pro-home office a zároveň by na něm měla probíhat on-line výuka dětí. Některým rodinám chybí také tiskárna, skener, nezbytný software nebo se potýkají s nestabilním připojením k internetu.

Mladší děti nejčastěji učení věnují dvě až čtyři hodiny denně, starší studenti o trochu více. Rodiče nicméně mají dojem, že by děti potřebovaly na učení více času. Mnoho z nich se svými ratolestmi stráví více než polovinu pracovní doby.

Celkově jsou nicméně výsledky průzkumu spíše pozitivní. Až 91 procent rodičů se domnívá, že rodina domácí vzdělávání v podstatě zvládá. Užitečnost zadávaných úkolů a upřesnění toho, co přesně se po dětech chce, pak ohodnotilo pozitivně 75 procent rodičů.

Rodiče si však uvědomují, že nejsou plnohodnotnou náhradou za pedagogy. „Někteří například zjišťují, že není lehké dítě k učení motivovat. V řadě případů si také uvědomují, že učivo neovládají a že je pro ně obtížné a časově náročné je z internetu a ostatních dostupných zdrojů nastudovat tak, aby ho byli schopni dítěti kvalitně předat,“ vysvětlují autoři výzkumu.

Zdroj:
https://www.em.muni.cz/