V Británii roste počet podvodů během distanční výuky. Vláda chce zakázat weby pro objednání prací na zakázku

3. 3. 2021 | Stojí za přečtení

podvodProcento studentů ve Velké Británii, kteří při plnění domácích úkolů podvádí, během pandemie výrazně narostlo. Studenti odevzdávají eseje a domácí úkoly, které za ně vypracoval někdo jiný. Práce si objednávají přes specializované weby.

Bývalý ministr pro vysoké školství a stávající poslanec za Konzervativní stranu Chris Skidmore proto přišel s návrhem nového zákona. Pokud by prošel, vláda by zakázala webové stránky, na kterých si studenti mohou objednat práce.

“Každý další týden, kdy pandemie covid-19 pokračuje, je situace horší,“ uvedl Skidmore a dodal, že v Británii od října počet stránek s pracemi na zakázku vzrostl z 881 na 932.

“Studenti se čím dál častěji stávají obětmi těchto webů s tím, jak se distanční výuka stále prodlužuje a oni tak nemají potřebnou podporu, kterou by jinak získali na kampusu. Počet webů nabízející napsání práce stoupá, protože jejich provozovatelé zneužívají zoufalou situaci, ve které se studenti nachází,“ okomentoval situaci Skidmore.

Jedním z webů hojně využívaným pro objednávání úkolů je Chegg. Je to vzdělávací platforma, kde si studenti mohou vypůjčit učebnice, procvičovat si znalosti z různých předmětů, či získat odbornou radu, pokud úkol nezvládnou vypracovat sami. Z pomocníka se ale stal nástroj pro podvodníky. Výzkumníci z Imperial College London (ICL) totiž zjistili, že studenti používali Chegg k tomu, aby za ně vypracoval celé práce.

ICL se zaměřila na pět oborů studia – počítačové vědy, mechanické inženýrství, elektrické inženýrství, fyziku a chemii – a porovnal počet žádostí o vypracování esejí v období za duben až srpen v letech 2019 a 2020. Analýza odhalila, že počet žádostí vzrostl o 196 procent. “Tento vzestup byl patrný v době, kdy se mnoho kurzů přesunulo on-line,“ stojí v závěrech výzkumu. „Vzrůstající počet žádostí naznačuje, že studenti používají Chegg často, a to způsobem, který univerzity nedovolují,“ hodnotí ICL. Data o tom, kolik britských studentů Chegg reálně využívá, známá nejsou.

Investoři z řad univerzit

Minulý rok vyšlo najevo, že mezi investory platformy Chegg se řadí také University of Edinburgh, která do webu investovala 865 tisíc liber. Podle univerzity se však jedná jen o malé procento z jejích celkových investic.

„Univerzita do Cheggu investuje skrze externě spravované investiční portfolio, které investuje do několika desítek společností. Akcie Cheggu tvoří jen malou část portfolia – méně než 0,7 procenta. Všechny naše investice pravidelně kontrolujeme a podle potřeby měníme, abychom zajistili, že společnosti, do nichž investujeme, zastávají hodnoty naší univerzity,“ uvedl mluvčí skotské univerzity.

Podle poslance Skidmora však Chegg akademické hodnoty rozhodně nezastává. Skidmore uvedl, že Chegg například najímal studenty a platil jim za to, aby po kampusech roznášeli letáky, které propagují službu psaní esejí. Někteří z studenti k tomu byli údajně dokonce donuceni.

Na obvinění zareagovala ředitelka akademických vztahů v Cheggu Candace Sueová: „Vítáme diskuzi a analýzu tohoto důležitého tématu. Nicméně předložená studie ICL má základní chyby v metodologii a chybně naznačuje – bez jasného důkazu – že zvýšené používání Cheggu znamená nárůst počtu podvodů.“

„Když se miliony studentů během několika měsíců přesunuly on-line, přišly o cennou podporu kampusu a růst naší návštěvnosti to odráží. Chegg poskytuje tolik potřebnou podporu ve vzdělávání, a to i značnému množství studentů z rodin s nízkým příjmem, dětem migrantů a studentům ze znevýhodněných rodin, které pandemie ovlivnila,“ doplnila Sueová.

S podvodníky chce Chegg podle Sueové bojovat prostřednictvím služby „Honor Shield“ (česky štít cti), která na webu blokuje zobrazování otázek z testů. Tuto službu již Chegg zavedl v USA a plánuje ji rozšířit i do dalších zemí.

„Naprostá většina uživatelů Cheggu je poctivá a tvrdě pracuje, a náš web používají k doplnění svého vzdělávání. Bereme velmi vážně jakékoliv pokusy podvádět a usilujeme o to zabránit zneužití naší vzdělávací platformy,“ doplnila Sueová.

Skidmore si nicméně stojí za svým názorem a upozorňuje, že Chegg je jen špičkou ledovce. „Neměly by panovat žádné pochyby o tom, že podobné weby nelítostně využívají pandemie pro svůj prospěch,“ prohlásil Skidmore. „Jedna stránka dokonce inzeruje svou nabídku takto: ‚Abyste mohli čelit těžkým podmínkám způsobeným koronavirem, snížili jsme ceny všech našich služeb až o 50 procent – využijte naši nabídku právě teď!“

Pokud by zákon zakazující weby pro objednávání vysokoškolských prací vláda schválila, Velká Británie by se zařadila po bok zemí jako je Austrálie, Nový Zéland či Jižní Afrika.

V Česku zatím objednávání prací na zakázku nepatří mezi diskutovaná témata. I u nás však existují stránky, kde si student může snadno objednat napsání seminární či závěrečné práce a škola nikdy nemusí odhalit, že výsledná práce není jeho dílem.

Zdroj:
theguardian.com

Další články k tématu

Stop podvodným titulům z VŠ! Novela zákona by měla usnadnit jejich odebírání

Stop podvodným titulům z VŠ! Novela zákona by měla usnadnit jejich odebírání

V řadách českých politiků se v posledních letech objevilo několik lidí, kteří k vysokoškolském titulu přišli podvodem. Opisovali, neuváděli správně zdroje… Řadu z nich to stálo místo ve vládě, s odebráním podvodně získaného titulu to je ale složitější. Podle aktuálně platného zákona je totiž možné titul odebrat jen tři roky po jeho získání. Kauzy s podvodnými diplomkami byly ale často rozkryty …

číst více
Vysokoškolští pedagogové údajně zakládají falešné účty, aby odkryli podvádění studentů. Důkazy ale nejsou

Vysokoškolští pedagogové údajně zakládají falešné účty, aby odkryli podvádění studentů. Důkazy ale nejsou

„Učitelé zakládají fake profily studentů, a pak se infiltrovávaj do skupin, nebo z lidí tahaj info o testech, který pak nahlašujou na disciplinárku. Tak bacha,“ píše se v jedné messengerové zprávě, jejíž screen zveřejnila televize Nova. Mezi českými vysokoškoláky se šíří neověřené informace, že se pedagogové snaží „načapat“ své studenty při podvádění během on-line testů a následně …

číst více
Učitelé při on-line výuce musí zvládnout vzdělávat i vlastní děti. Chybí jim osobní kontakt

Učitelé při on-line výuce musí zvládnout vzdělávat i vlastní děti. Chybí jim osobní kontakt

Děti po celém světě se učí on-line, třídy nahradila obrazovka počítače. Na nový styl výuky si kromě žáků a studentů musí zvykat také učitelé. Zejména ženy kromě výuky svých žáků musí často pomáhat s učením také vlastním dětem, a navíc obstarat domácnost. Skloubit vše dohromady rozhodně není snadné. Jak učitelé vnímají distanční výuku zjišťoval britský deník …

číst více