Staronová maturita: Kvůli koronaviru bude zkouška dospělosti podobná té loňské

28. 1. 2021 | Aktuality

maturity 2021Žádné slohovky a čas navíc. To jsou hlavní změny, které na jaře čekají maturanty. Ministr školství Robert Plaga upravenou podobu maturity představil ve čtvrtek na tiskové konferenci.  Důvodem pro změny je epidemie koronaviru, kvůli které se studenti učí už od října – s krátkou přestávkou v prosinci – distančně on-line.

Maturitní zkouška bude mít i letos dvě části: společnou a školní. V rámci společné části budou studenti psát didaktické testy z českého jazyka a cizího jazyka či matematiky. Stejně jako během lockdownu loni na jaře odpadne písemná část společných maturit. Školní část maturit, tedy ústní zkoušky, budou mít stejnou podobu. Prodlouží se však lhůta pro jejich složení, a to až do 25. června. Praktické zkoušky bude pak možné skládat až do 27. srpna, v případě učňovských oborů až do 31. srpna.

Delší bude také čas na napsání didaktických testů. Didaktický test z češtiny potrvá místo 75 minut letos 85 minut, z cizího jazyka se prodlouží ze 100 minut na 110 minut a z matematiky ze dvou hodin na 135 minut.

Školní maturity se mají konat od 16. května, státní maturitní testy od 3. do 7. května. Náhradní termíny státních zkoušek –didaktických testů – budou letos tři namísto dvou. Využít je budou moci i studenti, kteří byli v době zkoušek nemocní či v karanténě a také studenti, kteří v době epidemie pomáhaly v nemocnicích nebo sociálních službách a při první termínu neuspěli. Ti si zkoušku budou moci opravit v náhradním termínu 14. – 16. června.

Největší změna čeká studenty učňovských oborů. Jejich závěrečné zkoušky budou mít dvě části místo tří. Zatímco praktická zkouška bude povinná pro všechny, škola rozhodne, zda učni budou skládat písemnou nebo ústní zkoušku.

K maturitám a závěrečným zkouškám budou stejně jako loni připuštěni všichni, kteří prospěli v prvním pololetí.

Studenti chtěli zrušit ústní zkoušku

Ministr školství před několika týdny na svém Instagramu uspořádal anketu mezi maturanty. Ptal se jich, jakou část maturity by vzhledem k současné koronavirové situaci chtěli zrušit. Studenti mohli hlasovat pro zrušení didaktické části, slohovky, nebo ústní zkoušky. Ministra také zajímalo, jaké mají studenti pro svou volbu důvody. Pod anketou se nashromáždilo přes sedm tisíc komentářů.

Studenti nejčastěji chtěli, aby se zrušila ústní zkouška. Argumentovali například tím, že na sloh i didaktický test se dá dostatečně připravit on-line, ale třeba procvičit se v konverzaci v cizím jazyce distančně už tak dobře nejde.

„(Zrušila bych ústní část), protože jsme chyběli více jak rok. A možná ještě budeme. Z výuky nám toho docela dost chybí. Myslím si, že nám těch informací distanční výuka moc nedá,“ napsala například uživatelka Denniska. Její komentář posbíral přes dva tisíce „To se mi líbí“. Podobně to vidí i uživatel Vojta Trnka: “(Zrušil bych ústní), protože jsme se nemohli téměř rok plně připravovat a je znát, že právě v odborných předmětech máme mezery,” napsal.

Plaga na některé z komentářů pro zrušení ústní zkoušky zareagoval. „Ale ústní je právě to místo, kde může učitel nejlépe zhodnotit, že se něco nestihlo probrat a že to období bylo náročné. Nebo ne?“ odepsal například. Právě argument, že při ústní zkoušce mohou být učitelé nejvíce objektivní patřil k jeho nejčastějším.

Zdroj: iHNed.cz

Další články k tématu