Otroky jsme neměli, ale profitovali jsme z nich, přiznala Cambridge

9. 10. 2022 | Aktuality

stipendiumPrestižní britská univerzita Cambridge přiznala, že profitovala z otrokářství, sama ale žádné otroky vlastnit neměla. Vyplývá to ze závěrů studie, kterou si škola nechala zpracovat. Univerzita se vzhledem k výsledkům nyní rozhodla rozšířit stipendijní programy pro černošské studenty. V plánu má také financování dalšího výzkumu otrokářství.

Konkrétní profit univerzity Cambridge z otrokářství měl spočívat v tom, že škola přijímala dary od lidí, kteří své jmění získávali díky obchodu s otroky, nebo vlastníků plantáží. Investovala také do společností, které se na otroctví podílely.

„Nejen, že tato finanční angažovanost pomohla usnadnit obchodování s otroky, ale navíc přinesla univerzitě velmi významné finanční benefity,“ odhaluje závěr studie.

Kromě financování dalšího výzkumu odvrácené strany kolonizace, chce Cambridge uspořádat výstavu na téma otrokářství a moc. Věhlasné Fitzwilliamovo muzeum, kde se výstava bude pořádat, je jednou z budov, která vznikla právě díky penězům z obchodu s lidmi. Škola chce také prohloubit spolupráci s univerzitami v Karibiku a Africe. Navýšit chce postgraduální stipendia pro černošské britské studenty.

Cambridge již v minulosti čelil kritice kvůli tomu, že měl při přijímacích zkouškách znevýhodňovat černošské uchazeče. Kvůli tomu založil britský rapper Stromzy stipendium, které dvěma černošským studentům zaplatí studium na čtyři roky.

„Není v naší moci napravit historické křivdy, můžeme však začít tím, že je přiznáme,“ komentoval výsledky studie vicekancléř univerzity Cambridge Stephen Toope. „Poté, co jsme odhalili vazby naší univerzity na děsivou historii zneužívání, nás závěry studie povzbuzují, abychom ještě usilovněji pracovali na řešení současných nerovností – zejména těch, které se týkají černošských komunit,“ doplnil.

Zdroj: Seznam Zprávy, Wikipedie

Další články k tématu

Češi se zhoršili v angličtině. Slováci se naopak zlepšili

Česko se letos propadlo v mezinárodním srovnání znalosti angličtiny. Mezi 113 zeměmi světa hodnocenými v rámci English Proficiency Index (EPI) skončilo na 26. místě. Ve srovnání s loňským hodnocením si tak o tři příčky pohoršilo. Zlepšení naopak zaznamenali Slováci, kteří předběhli Čechy a skončili 18. „Přestože se dlouhodobě diskutuje o nízké úrovni výuky angličtiny na základních školách, […]

číst více

Studenti Oxfordu můžou používat AI! Má to ale háček

Studenti prestižní britské školy Oxford můžou používat na psaní eseje umělou inteligenci. Háček ale spočívá v tom, že za ní nedostanou známku a nepočítá se ani do jejich celkového hodnocení za semestr. Proč to tedy vůbec dělají? Cílem je, aby se od umělé inteligence něco naučili. Úkol, který se příliš neliší od jakéhokoliv jiného vysokoškolského zadání: […]

číst více