Na co si dát pozor u maturity radí češtinář Jan Křeček

23. 3. 2011 | Rady maturantům

Státní maturita je velký strašák všech studentů. Jak v boji s ní neprohrát a jak uspět především u českého jazyka radí učitel Jan Křeček.

Jan Křeček (25) v současnosti studuje poslední ročník magisterského studia na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity a současně již čtvrtým rokem učí český a anglický jazyk na gymnáziu v Brně.

Na co by si podle tebe měli dát maturanti největší pozor?

Řekl bych, že největší nebezpečí je stále stejné – nervozita. A samozřejmě znalosti. Pokud student umí, co by měl umět, a nezkolabuje těsně před maturitou nebo během ní, neměl by mít problém. Nebezpečí vidím oproti starým maturitám ve dvou novinkách: v didaktickém testu a v nedostatku času na slohovou práci.

Jak tato nebezpečí řešit, jak se na ně připravit?

Didaktický test je ošemetná záležitost. Doporučil bych čerpat z maturitní generálky (MAG), která proběhla na podzim a kterou studenti absolvovali. Další možností jsou stránky www.novamaturita.cz, kde jsou k dispozici cvičné didaktické testy. Princip bude stejný, takže určitý druh přípravy to je. Dále doporučuji velmi pečlivé čtení zadání a daných textů, teprve na základě správného porozumění lze vyplnit některé z úkolů. Slohová práce je trochu strašákem – po čtyřech hodinách v minulých letech je čas výrazně zkrácen. Ale není třeba mít až příliš strach – při gramatické správnosti a základním dodržení jevů, které náleží ke zvoleným slohovým útvarům, by neměl být nejmenší problém. Osobně mi vadí fakt, že jako hodnotitelé nesmíme brát v potaz originalitu. Na druhou stranu chápu, že text, který jeden vyučující hodnotí jako vysoce originální, může někdo jiný označit za slátaninu a naopak. Přesto mám pocit, že to přispívá k určité snaze o průměrnost a šablonovitost. I proto není třeba mít strach: není nutné napsat vysoce umělecký text, je třeba dokázat, že vím, jaký je rozdíl mezi popisem, vypravováním a fejetonem.

Když se Jan Křeček zrovna nezabývá češtinou, rád cestuje po světě.

Jak je to podle tebe s obtížností nové maturity? Je v něčem nebezpečnější než ta stará?

Cílem nové maturity je zrušit rozdíly. Co dosud znamenala slova „mám maturitu“? Podle mě byla maturita poněkud neurčitým pojmem, protože se zákonitě musela lišit např. úroveň odborného učiliště s maturitou a gymnázia. Nyní je obtížnost (logicky) celkově snížena, ale nastavuje, respektive snaží se nastavit, laťku všem maturujícím stejně. Je jasné, že není možné ohlídat ústní zkoušku, plně nemůže být ošetřena ani zkouška písemná – jediné, co bude opravdu pro všechny stejné, je tedy didaktický test.

Jaké mají podle tvých zkušeností studenti nejčastěji mezery? Co českým středoškolákům chy­bí?

Nevím, jestli je možné to hodnotit nějak celkově. Každý z nás je jiný – i každý student je jiný. Možná bychom mohli otázku přehodnotit, nedívat se pouze na studenty, ale na celý národ a zeptat se společně s prof. Trávníčkem: Čteme? Rád bych, aby lidé (nejen studenti) četli i v této hektické době, možná se čas s knihou zpomalí… Když dnes vyučující donese maturantům do hodiny stoh knih, místo otázek typu „Je to dobrá kniha?“ a „Proč je tahle kniha dobrá?“ slyší pouze jedinou: „Je to na seznamu?“ – i to je důsledek nové maturity. Na jednu stranu mě to příliš netěší, na druhou stranu je možná lepší, když studenti přečtou alespoň něco.

Co bys poradil studentům, kteří mají plnou hlavu maturity, ale současně by se měli připravovat i na přijímací zkoušky a další věci a neví, jak to mají všechno stihnout?

Není to zase tak dávno, co jsem tohle všechno prožíval. Poradil bych jim pokud možno klidnou hlavu a systematičnost. Vše si s rozvahou naplánovat a následně tento plán pokud možno dodržovat. Třeba je to tak začne i bavit.

Jaký je tvůj osobní názor na novou maturitu?

Jsem jednoznačně pro myšlenku. Ovšem s blížícím se termínem zkoušek jsem čím dál proti byrokratickému dinosauru, který s ní jde ruku v ruce. Učitelé jsou tu od toho, aby učili. Ale pokud mají milión dalších věcí, které je nutno vyplnit, absolvovat, napsat, přepsat, naučit se, přeučit se, dodělat a vypracovat, zbývá méně času na přípravy a doplácejí na to zejména žáci. Jsem rád, že se nové maturity konečně uskuteční a že bude možné zapracovat na chybách, které se objeví, aby snad po několika letech maturity fungovaly tak, jak by fungovat měly.

Zdroj fotografií: Jan Křeček

Další články k tématu