AI na vysoké škole: Píšou se o ní diplomky, nebo píše diplomky

24. 5. 2023 | Aktuality

AI na vysoké škole
Žhavým tématem posledních měsíců je umělá inteligence, a to i na půdě vysokých škol. Studentům pomáhá se stylistikou a gramatikou, ale také s psaním samotného textu jejich seminárek i závěrečných prací. Server Seznam Zprávy zmapoval několik příkladů, jak studenti umělou inteligenci využívají – a ne vždy to je na škodu.

Lukáš z fakulty informatiky psal bakalářskou práci o vývoji softwaru. AI používal jak při praktické části, kterou bylo programování, tak i při psaní teorie. „První jsem napsal úvod, ale hned jsem věděl, že to není ta nejlepší verze. Místo toho, abych ho několikrát přepisoval, zkopíroval jsem ho, hodil do umělé inteligence a zadal, ať přepíše následující text do formální dokumentační podoby. A bylo hotovo,“ vysvětlil Lukáš.

Nejvíce mu AI pomohla při hledání zdrojů. K tomu použil nástroj ChatGPT. Získané informace si ale pokaždé ověřil. „Minimálně mě to nasměrovalo, jaké informace hledat. Když hledáte na internetu informace, většinou střádáte informace strašně dlouho, abyste získali celek. Kdežto umělá inteligence to jednoduše udělá za vás,“ doplnil Lukáš.

V neposlední řadě mu AI pomohla také se stylistickou úpravou bakalářské práce. „Kolikrát jsem psával po nocích a v jedenáct večer člověk nevydá nejlepší výkon. Takže dopsaný text jsem hodil do programu a ten mi to přepsal do vhodné formy tak, jak bych to kolikrát sám nenapsal,“ podělil se Lukáš o svou zkušenost. To, že při psaní práce využil pomoci umělé inteligence v bakalářce Lukáš neuvedl. Sám to jako problém nevidí. Jinak ale na to mohou nahlížet učitelé.

Problematikou umělé inteligence se zabývá například Kamil Kopecký působící na Univerzitě Palackého. „Umělá inteligence nabízí velké množství možností, od stylistických úprav textů a překladů do cizích jazyků přes generování různých druhů textů, jako jsou úvahy, eseje, referáty, články. Učitelům může pomoci navrhnout vyučovací hodinu, vygenerovat test a jiné. Může sloužit také jako personalizovaný ‚učitel‘, který dokáže pomoci žákovi vysvětlovat konkrétní učivo, a to jeho vlastním tempem,“ vypočítává Kopecký výhody AI.

Na svých seminářích se se studenty otevřeně baví o specifických metodách použití umělé inteligence. Sám AI používá například na generování obrázků a textů. Dle Kopeckého ale zatím umělá inteligence rozhodně není dokonalá.

Podle něj je tak sice vhodná třeba k úpravě stylistiky nebo jako nástroj pro inspiraci, studenti by se ale rozhodně neměli spoléhat na to, že jim vygeneruje vědecké a výzkumné informace.

AI nejen pro ajťáky

Umělou inteligenci nevyužívají pouze studenti informatiky. Studentka medicíny Natálie díky ChatGPT například vypracovala dialog lékaře, pacienta a rodiny na etické téma. Student pedagogiky Jan Bartošek ji pak využívá hned několikrát do týdne. „Aktivně jsem ji používal jako komunikačního partnera na praxích ke generování nějakých nápadů. Nepřebíral jsem plně to, co vymyslela, ale spíše k inspiraci,“ popisuje student, jak s AI pracuje.

„Chtěl jsem po ní, aby mi navrhla výuku pro šestou třídu českého vzdělávání, která by odpovídala modelu evokace-uvědomění-reflexe, a vyvodila z toho přesně to, co jsem potřeboval,“ říká Bartošek. Návrh si následně upravil. „Podle mě to studenti za chvíli budou muset používat. Bude to efektivní, je to něco, jako kdybychom dnes řekli, že nebudeme používat internet. Myslím si, že to bude do takové míry prostoupené společností. To, co by udělal sám, s umělou inteligencí udělá rychleji. A tlak udělat více práce za stejný čas tu je,“ dodává Bartošek.

Stejně jako Kopecký, i Bartošek poukazuje na to, že umělá inteligence má své limity. Pokud nemá potřebné údaje, začne si vymýšlet. „Na semináři jsme hledali současné intencionální autory, které neznala, takže to komolilo jména, díla, kombinovalo to různé názvy do sebe a nedávalo to smysl,“ uvádí Bartošek.

Zdroj: Seznam Zprávy

Další články k tématu

Návrat k papíru a tužce. Umělá inteligence generuje studentské práce

Návrat k papíru a tužce. Umělá inteligence generuje studentské práce

Na australských univerzitách se vracejí k psaní esejí a seminárních prací na papír. Studenti totiž při psaní na počítači využívali umělou inteligenci pro generování textu. Práci sice měli hotovou rychleji, ale nerozvíjeli si kritické myšlení, které je důležité pro život po škole. Umělá inteligence také zvyšovala riziko plagiátorství, tvrdí pedagogové. Některé australské univerzity označily využití …