Vysvědčení plné předsudků. Dívky dostávají lepší známky z matematiky

20. 7. 2022 | Aktuality

VysvědčeníVe známkovacím systému napříč školami v Česku panují značné rozdíly. Známky za stejné výsledky se mezi jednotlivými školami průměrně liší o celý jeden stupeň. Vyplývá to z výzkumu think tanku IDEA. Podle výzkumu učitelé navíc hodnotí jinak dívky a chlapce a žáky z bohatých rodin. Subjektivní povaha známkování přitom odrazuje studenty od dalšího studia a ovlivňuje jejich kariérní ambice.

„Ačkoliv mají ty samé dovednosti, žáci ze škol s přísnějším známkováním mají nižší akademické ambice než žáci ze škol s mírnějším známkováním. Rozdíly v přísnosti známkování a klíčová úloha známek v plánování budoucího vzdělávání tudíž může vést nižším nárokům žáků a rodičů. Horší může být také efektivita identifikování talentovaných lidí. Hrozí také vznik nedostatků ve vzdělávacím systému,“ říká Tomáš Protivínský, jeden z autorů studie.

Podle výzkumu 87 procent žáků devátých tříd, kteří z matematiky dostali jedničku, chce studovat vysokou školu. Naopak z žáků, kteří z matematiky dostali trojku, je to jen 39 procent. Vysvědčení navíc mnohdy hrají rozhodující roli při přijímacích zkouškách na střední školy a víceletá gymnázia. Výrazně tak podle výzkumníků ovlivňují typ práce, o jaký budou studenti v budoucnu mít zájem.

Ze závěrů studie také plyne, že známky ovlivňuje i pohlaví žáků a socioekonomického postavení jejich rodin. Například v matematice platí, že dívky průměrně dostávají o třetinu lepší známky než chlapci.

U žáků z lépe zabezpečených rodin rozdíl činí přibližně čtvrtinu stupně. S tím může souviset i to, že dívky a žáci z bohatších rodin mají větší zájem o studium na univerzitě než chlapci a děti z chudších rodin, a to navzdory skutečnosti, že mají stejnou úroveň znalostí matematiky.

Podle ekonoma a pedagoga Daniela Münicha rozdíly v přísnosti známkování narušují vzdělávací proces, který by známkování mělo naopak podpořit. Problematikou by se podle něj měla zabývat Česká školní inspekce. „Známky by měly být založené na objektivnějších kritériích a bylo by vhodné je doplnit podrobnějším psaným posudkem,“ míní Münich.

V minulém školním roce Ministerstvo školství doporučilo školám upřednostnit slovní ohodnocení oproti známkám. Důvodem byla distanční výuka během pandemie covidu. Slovní anebo kombinované ohodnocení v pololetí využila asi čtvrtina základních škol.

Hodnocení a známkování studentů upravují školní řády, které schvaluje školní rada. V případě, že se základní škola rozhodne nahradit známky na vysvědčení slovním ohodnocením, musí ho pak zpětně stejně převést na známky kvůli přijímacím zkouškám na střední školy nebo gymnázia.

Zdroj: Expats.cz

Další články k tématu

Ministr školství slíbil vysokým školám více peněz

Ministr školství slíbil vysokým školám více peněz

Ministr školství Vladimír Baláš přislíbil navýšení rozpočtu pro vysoké školy. Uvedl, že nynější částka vyčleněná z rozpočtu, zatím konečná není. O kolik přesně by školy měly dostat víc peněz však ministr neuvedl. Vysoké školy na podfinancování upozorňují již delší dobu. Podle mluvčí resortu školství Anety Lednové by na vzdělávání na vysokých školách mělo v příštím roce připadnout …

Ne každý, kdo studoval „peďák“, učí. Absolventi najdou uplatnění i v IT

Ne každý, kdo studoval „peďák“, učí. Absolventi najdou uplatnění i v IT

V Česku dlouhodobě chybí učitelé. Pokud studujete nebo máte v plánu studovat na pedagogické fakultě, uplatnění ve škole najdete. V některých regionech dokonce lákají učitele na statisícové náborové příspěvky nebo obecní byty. S peďákem ale najdete uplatnění i mimo školství. Jaké je tedy uplatnění absolventů pedagogiky? Matematika a chemie nepatří mezi oblíbené předměty řady žáků i studentů. Právě učitelé …