POROVNÁNÍ OBORŮ: Agroekologie

25. 3. 2011 | O studijních oborech

Máte rádi přírodu a není vám cizí ani práce v terénu? Jste ekologicky založení? Možná právě vás by mohl zaujmout obor, který se snaží propojit pro život lidí esenciální odvětví zemědělské výroby s poznatky z oblasti péče o krajinu a její zachování. Najdete jej pod názvem Agroekologie a nabízejí jej dvě české vysoké školy.

Co je agroekologie

Již ze samotného názvu oboru je patrné, že se bude jednat o jakési propojení zemědělských disciplin s péčí o krajinu a ekologii. Pokud bychom chtěli být pojmově přesní, pak se konkrétně jedná o „nauku zabývající se vzájemnými vztahy mezi zemědělskými rostlinami a jejich vnějším prostředím“.
Poslání oboru je však i přes zdánlivě jednoznačnou definici trochu komplikovanější – snaží se totiž uvést do rovnováhy zemědělskou činnost, která je svým způsobem ve vztahu k přírodě devastující, a ekologii, která se naopak snaží přirozené prostředí co nejvíce zachovat.

Předměty

Studenti oboru jsou vzděláváni především ve způsobech hospodaření v mezích udržitelného rozvoje. Kromě ekologicky a přírodovědně zaměřených předmětů se posluchači během studia setkají i s předměty ekonomickými, právními či technickými, to vše opět především v kontextu s péčí o krajinu, environmentalis­tikou či ekologií.

Uplatnění absolventů

Studenti jsou odborně připravováni pro působení v oblasti zemědělství a služeb spojených s péčí o krajinu (se zvláštním ohledem na procesy probíhající v mantinelech ekologických způsobů hospodaření). Absolventi mohou pracovat například v projektových organizacích, zaměřených na krajinné a územní plánování, komplexní pozemkové úpravy a protierozní ochranu půdy, revitalizaci vodních systémů atd. Uplatňují se též jako odborníci v oblasti využívání a ochrany přírodních zdrojů v zemědělské krajině. Realizovat se přitom mohou jak v podnikatelské sféře (mj. v oblasti ekologického zemědělství, agroturistiky, ekologického posuzování apod.), tak i v orgánech státní správy a samosprávy – nezřídka tedy i v resortu ministerstva zemědělství, ministerstva životního prostředí, ministerstva pro místní rozvoj aj. Dalšími častými působišti absolventů nejen bakalářského studia jsou například katastrální a pozemkové úřady, zeměměřičské a katastrální inspektoráty, zemědělské podniky a agrodružstva, obecní a krajské úřady, hygienické stanice, firmy zabývající se zneškodňováním odpadů, projekční a stavební firmy atd.
Absolventi navazujícího magisterského studia nacházejí uplatnění hlavně v řídících a kontrolních funkcích orgánů státní správy, regionálních útvarů a institucí zaměřených na ochranu přírody, v poradenství či v inspekční činnosti v ekologickém zemědělství. Uplatnit se rovněž mohou v podnikatelském sektoru, v oblasti výzkumu, jako pedagogové v odborném školství i na řadě dalších pozic.

Kde agroekologii studovat

Předmět agroekologie bývá pro své zaměření častou součástí studia na různých zemědělských fakultách i v různých oborech. Jako samostatný obor jej však u nás vypisují jen dvě fakulty.

  • JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH

Zemědělská fakulta

Studijní program: Zemědělství
Studijní obor: Agroekologie (Bc.; 3 roky, P)

Zemědělská fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích vycházela při organizaci tohoto oboru z dosavadní velké poptávky o obor Všeobecné zemědělství vypisovaný v magisterském studijním programu Zemědělské inženýrství, a zejména o jeho dílčí specializaci Využívání a ochrana zemědělské krajiny, agrárně-politické a hospodářské trendy v ČR i EU. Zohlednila však také požadavky těch institucí, které jsou s touto problematikou výrazně svázány (ministerstvo zemědělství, ministerstvo životního prostředí apod.).

Přijímací zkoušky

Studenti jsou ke studiu přijímáni bez přijímacích zkoušek, tedy pouze na základě výsledků studia na střední škole.

Web: www.zf.jcu.cz

Studijní program: Zemědělské inženýrství
Studijní obor: Agroekologie (NMgr.; 2 roky, P)

V navazujícím magisterském oboru Agroekologie jsou již posluchači připravováni pro různé koncepční a regulační činnosti v managementu zemědělské krajiny, a to opět s ohledem na trvale udržitelné hospodaření a péči o přírodní zdroje. Absolventi dokáží vyhodnocovat výsledky monitorování stavu zemědělské krajiny a zpracovávat postupy pro případnou regulaci technologických procesů a preventivních a ochranářských opatření.
V rámci studia se mohou posluchači profilovat ve dvou specializacích: „péče o krajinu“ a „ekologické zemědělství“. Absolventi první zmíněné specializace budou odborně způsobilí pracovat především v oblasti řízení a organizace nejrůznějších mimoprodukčních zemědělských aktivit ve prospěch ochrany přírody. Specializace „ekologické zemědělství“ se více orientuje na trvale udržitelné a ekologické zemědělství.

Přijímací zkoušky

Přijímací zkoušky jsou ve formě ústních zkoušek z aplikované ekologie a základů zemědělské výroby.

Web: www.zf.jcu.cz

  • MENDELOVA UNIVERZITA V BRNĚ

Agronomická fakulta

Studijní program: Zemědělská specializace
Studijní obor: Agroekologie (Bc.; 3 roky, P)

Studenti bakalářského studia Agroekologie jsou připravováni jak pro praxi, tak i pro další studium stejnojmenného navazujícího magisterského oboru vypisovaného na téže fakultě (viz níže). Povinným profilovým předmětem a zároveň součástí státní zkoušky je v bakalářském studiu Environmentalis­tika. Druhý profilový předmět pro studium i státní závěrečnou zkoušku si mohou studenti vybrat z následující nabídky specializací: Malé vodní toky, Odpadové hospodářství, Ochrana přírody a krajiny nebo Protierozní ochrana půdy.

Přijímací zkoušky

Hlavním kritériem pro přijetí uchazečů hlásících se ke studiu oboru je průměrný prospěch předchozího studia na SŠ nebo VOŠ za posledních 2,5 roku.

Web: www.af.mendelu.cz

Studijní program: Zemědělská specializace
Studijní obor: Agroekologie (NMgr.; 2 roky, P)

Také magisterský studijní obor Agroekologie vypisovaný na Mendelově univerzitě se zaměřuje primárně na ekologicko-environmentální problematiku v zemědělsky využívané krajině a na hospodaření ve venkovské krajině v intencích udržitelného rozvoje. Posluchači se během studia profilují ve třech specializacích: Krajinná ekologie, Krajinné inženýrství a Vodní hospodářství, které zároveň tvoří tři povinné předměty státní závěrečné zkoušky. Čtvrtý předmět je povinně volitelný a studenti zde mohou volit mezi předmětem Čistší produkce, Lesnictví a funkce lesa a Sanace a rekultivace.

Přijímací zkoušky

Uchazeči o studium navazujícího magisterského oboru jsou přijímáni dle následujícího klíče: 70 % z předpokládaného počtu přijímaných je přijato bez přijímacích zkoušek na základě výsledků předcházejícího bakalářského studia na Agronomické fakultě (AF) a na základě prostupnosti studia (rozhodujícím kritériem je studijní průměr předchozího bakalářského studia). Studenti jiných bakalářských oborů, studenti z jiných univerzit, studenti s průměrem předcházejícího bakalářského studia (na AF) pod horní hranicí budou přijati do navazujícího magisterského studia na základě výsledku testu z předmětů státní závěrečné zkoušky předcházejícího bakalářského studia AF. Počet takto přijatých studentů z celkového předpokládaného počtu je 30 %.

Web: www.af.mendelu.cz

Zdroj: webové stránky jednotlivých fakult
Foto: Stock.XCHNG

Další články k tématu

Šelmy vs. lidé? Mendelova univerzita usiluje o soužití druhů v Karpatech

Šelmy vs. lidé? Mendelova univerzita usiluje o soužití druhů v Karpatech

Velké Karpaty jsou domovem jedné z největších populací rysů, vlků i medvědů v Evropě. Žijí zde ale také lidé. Přispět k soužití zvířecího a lidského druhu chce nyní Mendelova univerzita v Brně v rámci mezinárodního projektu Interreg Central Europe – LECA. Jeho cílem je mimo jiné předcházení konfliktům šelem s lidmi a prevence pytláctví. Do projektu …

Podcast Pod čepicí prozradí vše důležité o Univerzitě Karlově

Podcast Pod čepicí prozradí vše důležité o Univerzitě Karlově

Zájemci o studium na Univerzitě Karlově by si neměli nechat ujít novou podcastovou sérii Pod čepicí UKa!. Série si klade za cíl zodpovědět všechny otázky středoškoláků o Univerzitě Karlově. Posluchači se tak například dozví, která lékařská fakulta je nejlepší či jak se naučit na vysoké škole efektivně učit. Podcast vznikl v rámci besed o studiu na …