Personální agentury: k čemu jsou?

21. 7. 2010 | Studentský život

Letní měsíce jsou každoročně časem, kdy úřady práce, pracovní agentury a webové portály doslova přetékají zájmem uchazečů o zaměstnání. Ke stávajícím kandidátům se totiž právě v tuto dobu přidávají také řady středoškolských i vysokoškolských absolventů, kteří už se kromě brigády poohlížejí i po trvalejším úvazku. Pomoci hledat jim mohou i již zmíněné personální agentury.

Patříte-li k těm, kdo neměli to štěstí a nenašli si zaměstnání už během studia, musíte začít tak říkajíc „od nuly“. Probírat se řadami inzerátů, ptát se ve svém okolí, obcházet firmy vašeho oboru a zájmu, rozesílat životopisy. Někdy stačí jen pár dní hledání a už se podepisuje smlouva, jindy to ale může trvat trochu déle. A přitom za to může třeba jen pouhá nepřipravenost.

Nadměrné sebevědomí i nedostatek profesionality

Nejčastějším prohřeškem, na který uchazeči při své snaze najít zaměstnání doplácejí, je, že mnohdy nedokáží odhadnout své možnosti a schopnosti. Někteří mohou trpět přílišným sebepodceňováním, jiní si zase někdy věří více, než je zdrávo. Dalším úskalím také často bývá nedostatek informací o tom, kde všude práci hledat. Sice uchazeči většinou mají jistý okruh míst, kam se při hledání práce stále dokola obracejí, ale často ani netuší, že možností může být mnohem více. V neposlední řadě může být důvodem k nepřijetí i nedostatek profesionality, jímž často lidé poprvé hledající práci trpí – mladí studenti totiž většinou mají během studia jen málo příležitostí dostat se na „opravdový“ pohovor, neboť u klasických brigád se většinou žádný takový pohovor ani nekoná. Jednou z možností, jak se alespoň trochu podobných chyb vyvarovat, je využití služeb personálních agentur. V současné době je jich na pracovním trhu celá řada, své pobočky mívají po celé republice a mnohé se specializují třeba jen na konkrétní obory.

Princip personálních agentur

Hlavním posláním personálních agentur je zastupovat uchazeče o zaměstnání v kontaktu s firmami a pomáhat mu se všemi náležitostmi spojenými s hledáním práce – úpravou jeho profesního životopisu počínaje, poradenskou činností (týkající se třeba vystupování a sebeprezentace u pohovoru) pokračujíc a pomocí s jeho nástupem do zaměstnání konče. Uchazeči do agentur přicházejí buď na základě inzerátu vypsaného na konkrétní pozici, a nebo se na ni obracejí se žádostí o pomoc při hledání uplatnění (někdy se lze se službami personálních agentur setkat také například na veletrzích věnovaných studentům a školství, personalistice, trhu práce ad.). „Jedná-li se o konzultační pohovor, obvykle absolventům radíme, jaké informace v životopise, případně které pracovní zkušenosti zdůraznit a jakou formou je prezentovat. Dále může padnout doporučení ohledně prezentace u potencionálního zaměstnavatele – například co se týče vystupování, dress code apod, případně na jaké dotazy se připravit a jak korigovat své platové požadavky, směrem nahoru či dolů,“ vypočítává rámcový obsah konzultací s klienty Erika Peldová z pražské pobočky společnosti Start People, která v současné době eviduje asi 13 tisíc uchazečů o zaměstnání.

Dostatek informací na obou stranách

Stejně jako firmy využívající servisu personální agentury získávají podrobné informace o všech uchazečích, získávají také uchazeči od agentury údaje o jednotlivých zaměstnavatelích. A nejen to, agentura uchazečům často i poradí, na co vše se připravit před tím, než se ke konkrétnímu zaměstnavateli vypraví na pohovor. To vše může být výhoda oproti hledání práce „na vlastní pěst“, protože sami mají uchazeči často jen omezené možnosti v hledání podrobnějších údajů o firmě, kde by chtěli pracovat. Natož o tom, jak u ní probíhá pohovor. Personální agentura tak zde hraje nejen zprostředkova­telskou, ale i poradenskou roli.

Pečlivě vybírejte

Protože tím, že se rozhodnete využít služeb agentury, budete požádáni o sdělení mnoha údajů o vás, pečlivě si nejdřív rozvažte, s jakou agenturou budete chtít spolupracovat. Jako vodítko mohou posloužit mimo jiné reference firem, délka působení agentury na pracovním trhu, rozsah klientské základny, případně i její členství v Asociaci poskytovatelů personálních služeb atp. Pečlivě také vybírejte její specializaci, tedy to, se kterými konkrétními firmami spolupracuje a v jakých oblastech se tyto firmy realizují (nejčastěji to bývají společnosti působící v sektoru techniky, IT, finančnictví, obchodu, administrativy atd.). Vybírejte tedy hlavně mezi těmi agenturami, které svým portfoliem nejvíce odpovídají vaší kvalifikaci a směru zájmu.

Kolik to stojí

Za využívání personální agentury neplatíte nic, základní finanční zdroj totiž pro ni představují firmy, které si její služby objednávají. Zájemci o práci díky tomu mají alespoň částečnou záruku, že budou vysíláni pouze na pozice, na kterých, alespoň dle hodnocení jejich agentury, mají šanci uspět.

První kontakt s personální agenturou

Jak už bylo řečeno, klienti do agentur přicházejí buď se zájmem o konkrétní pozici, nebo na konzultaci. Ať tak či onak, nejen při prvním kontaktu s agenturou by se měl uchazeč o zaměstnání chovat a vystupovat tak, jako by šel na pohovor přímo do konkrétní firmy, kde se hlásí o místo. „Při osobní návštěvě na agentuře vždy doporučuji vhodný oděv, na osobní pohovor je pak dobré si přinést i získané certifikáty,“ radí Peldová. Následný průběžný kontakt s agenturou však neprobíhá jen osobně, ale také pohodlnější internetovou formou. „Pokud je v našich možnostech a silách, věnujeme se každému příchozímu individuálně. Často odkazujeme uchazeče na registraci na našich internetových stránkách, neboť registrace nám umožňuje efektivnější způsob vyhledání vhodných uchazečů na zadanou pozici. Zpracování životopisu v papírové formě je dnes již poněkud nestandardní,“ říká Peldová.

O jaké obory je zájem

„Aktuálně máme jedenáct poboček po celé České republice a v rámci regionu se poptávky po jednotlivých pozicích výrazně liší. Jako společnost se nevyhýbáme žádným pozicím napříč pracovním spektrem. S ohledem na skutečnost, že jako manažerka jsem odpovědná pouze za region Praha, mohu za sebe konstatovat, že aktuálně máme nejvíce poptávky po technických a specializovaných pozicích. Nejvyšší zájem ze strany uchazečů registrujeme o pozice administrativní,“ říká Peldová. A jak se podle ní v poslední době mění pracovní nároky zejména čerstvých absolventů škol? „Výrazné změny v chování uchazečů jsme v současné době nezaznamenali, a pokud, pak jednoznačně směrem dolů, například ve snižování nároků na případné přidané benefity. Ale zaznamenáváme také výraznější snahu o dosažení pracovního uplatnění,“ uzavírá Peldová.

foto: Stock.XCHNG

Další články k tématu