Gotika
- výsledek technického vývoje
- počátky ve Francii (Normandie) ve 2. polovině 12. století
- ranná, pozdní (13. – 14. stol.) a vrcholná (15. stol.)
ARCHITEKTURA
- pro gotiku je nejdůležitější ze všech umění
- nejdříve zgotičťovali románské stavby, poté se vytříbily charakteristické znaky
- typické rysy:
a) lomený oblouk, žebrová klenba, opěrný systém, bohaté zdobení, členitost, vertikalita
b) klenby
c) opěrný systém – vnější pilíře drží tlak bočních stěn, odhmotnění a možnost vysokých staveb
d) okna – oblouky vyplněné kružbou, zasklená vitrážemi, kulatá okna rozety
- druhy staveb: katedrála, hrad, měšťanský dům, radnice, mosty, hrázděná lidová architektura
- památky:
a) Francie – Notre Dame, Saint Chapelle Paříž
b) Itálie – Benátky, Milánský Dóm
c) Anglie – katedrála v Lincoulnu, Westminster Abbey
d) Benelux – katedrála v Bruselu, měšťanské domy
e) Střední Evropa – katedrály v Kolíně nad Rýnem, Štěpánský dóm ve Vídni
ARCHITEKTURA U NÁS
- od 2. poloviny 13. století
- zprvu prostá, později v popředí evropské tvorby
- hrady: Pernštejn, Zvíkov, Kost, Loket
- města: Nový Bydžov, České Budějovice (půdorys šachovnice, pravoúhlá síť ulic, čtyřúhelníkové náměstí, hradby)
- mosty: v Písku (nejstarší kamenný most v Čechách)
- hrázděné stavby: severozápadní Čechy, měšťanské domy a kostely – Jáchymov, Žatec
- stavitelé:
a) Matyáš z Arrasu – pozván Karlem IV. z Francie; Chrám sv. Víta, Karlštejn
b) Petr Parléř – dostavba sv. Víta, Karlštejn, Karlův most, Staroměstská mostecká věž, katedrála sv. Barbory v Kutné hoře, katedrála sv. Bartoloměje v Kolíně
SOCHAŘSTVÍ
- vázáno na architekturu, ale existuje i volně
- posun k realistickému výrazu
- pohybová strnulost, schématičnost ALE ve tváři už lze rozpoznat snahu o vystižení duševního stavu
- náměty jsou náboženské – madony, piety…
- Andrea Pisano – reliéfy (Stvoření Adama, Stvoření Evy), sochy (Madona, Sv. Reparáta)
- v Česku: Matěj Rejsek – Prašná Brána, kašna v Kutné hoře, katedrála sv. Barbory, kazatelny
MALIŘSTVÍ
- snaha o realistické vyobrazení
- fresky, desková malba (tempera), knižní malba (iluminátoři)
- Giotto de Bondone – prostorová konstrukce postavy, zezadu i z profilu
- Stefanesiho triptych, Pláč, Poslední soud, Let do Egypta, Jidášův polibek, fresky v kapli v Padově
- Andrej Rublov – přelom renesance a gotiky, tvořil ruské ikony
- Křest Krista, nejsvětější trojice
- u nás:
- na vysoké úrovni, autoři anonymní (Mistr)
- dominantní barvy – mariánská (=zlatá, modrá, červená
- Mistr Vyšebrodského oltáře – Zvěstování, Narození
- Mistr Třeboňského oltáře – snaha o perspektivní prostor, psychika postav, v pozadí krajina se zvířaty
- Zmrtvýchvstání, Kristus na Olivecké hoře
- Mistr Litoměřického oltáře – prvky renesance, realismus postav, perspektiva, průhled do krajiny
- fresky v kapli Sv. Václava v chrámu sv. Víta
- Mistr Theodorik – dvorní malíř Karla IV., iluminátor
- soubor 130 deskových obrazů v kapli sv. Kříže
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test