Gotika

3. 10. 2016 | Maturitní otázky
  • výsledek technického vývoje
  • počátky ve Francii (Normandie) ve 2. polovině 12. století
  • ranná, pozdní (13. – 14. stol.) a vrcholná (15. stol.)

ARCHITEKTURA

  • pro gotiku je nejdůležitější ze všech umění
  • nejdříve zgotičťovali románské stavby, poté se vytříbily charakteristické znaky
  • typické rysy:

a)      lomený oblouk, žebrová klenba, opěrný systém, bohaté zdobení, členitost, vertikalita

b)     klenby

c)      opěrný systém – vnější pilíře drží tlak bočních stěn, odhmotnění a možnost vysokých staveb

d)     okna – oblouky vyplněné kružbou, zasklená vitrážemi, kulatá okna rozety

  • druhy staveb: katedrála, hrad, měšťanský dům, radnice, mosty, hrázděná lidová architektura
  • památky:

a)       Francie – Notre Dame, Saint Chapelle Paříž

b)     Itálie – Benátky, Milánský Dóm

c)      Anglie – katedrála v Lincoulnu, Westminster Abbey

d)     Benelux – katedrála v Bruselu, měšťanské domy

e)     Střední Evropa – katedrály v Kolíně nad Rýnem, Štěpánský dóm ve Vídni

ARCHITEKTURA U NÁS

  • od 2. poloviny 13. století
  • zprvu prostá, později v popředí evropské tvorby
  • hrady: Pernštejn, Zvíkov, Kost, Loket
  • města: Nový Bydžov, České Budějovice (půdorys šachovnice, pravoúhlá síť ulic, čtyřúhelníkové náměstí, hradby)
  • mosty: v Písku (nejstarší kamenný most v Čechách)
  • hrázděné stavby: severozápadní Čechy, měšťanské domy a kostely – Jáchymov, Žatec
  • stavitelé:

a)      Matyáš z Arrasu – pozván Karlem IV. z Francie; Chrám sv. Víta, Karlštejn

b)     Petr Parléř – dostavba sv. Víta, Karlštejn, Karlův most, Staroměstská mostecká věž, katedrála sv. Barbory v Kutné hoře, katedrála sv. Bartoloměje v Kolíně

   

SOCHAŘSTVÍ

  • vázáno na architekturu, ale existuje i volně
  • posun k realistickému výrazu
  • pohybová strnulost, schématičnost ALE ve tváři už lze rozpoznat snahu o vystižení duševního stavu
  • náměty jsou náboženské – madony, piety…
  • Andrea Pisano – reliéfy (Stvoření Adama, Stvoření Evy), sochy (Madona, Sv. Reparáta)
  • v Česku: Matěj Rejsek – Prašná Brána, kašna v Kutné hoře, katedrála sv. Barbory, kazatelny

MALIŘSTVÍ

  • snaha o realistické vyobrazení
  • fresky, desková malba (tempera), knižní malba (iluminátoři)
  • Giotto de Bondone – prostorová konstrukce postavy, zezadu i z profilu
    • Stefanesiho triptych, Pláč, Poslední soud, Let do Egypta, Jidášův polibek, fresky v kapli v Padově
  • Andrej Rublov – přelom renesance a gotiky, tvořil ruské ikony
    • Křest Krista, nejsvětější trojice
  • u nás:
    • na vysoké úrovni, autoři anonymní (Mistr)
    • dominantní barvy – mariánská (=zlatá, modrá, červená
    • Mistr Vyšebrodského oltáře – Zvěstování, Narození
    • Mistr Třeboňského oltáře – snaha o perspektivní prostor, psychika postav, v pozadí krajina se zvířaty
      • Zmrtvýchvstání, Kristus na Olivecké hoře
    • Mistr Litoměřického oltáře – prvky renesance, realismus postav, perspektiva, průhled do krajiny
      • fresky v kapli Sv. Václava v chrámu sv. Víta
    • Mistr Theodorik – dvorní malíř Karla IV., iluminátor
      • soubor 130 deskových obrazů v kapli sv. Kříže