Druhý mozek můžete mít v kapse nebo počítači

25. 5. 2022 | Studentský život

druhý mozekPojem druhý mozek zní jako něco ze sci-fi filmu. Pravda je mnohem jednodušší. Je to externí systém, který slouží k uložení a uspořádání vašich myšlenek a nápadů. Může mít podobu kapesního sešitu nebo třeba složky v počítači, kam si své myšlenky ze svého skutečného mozku takzvaně odložíte. Proč je dobré si během studia vybudovat druhý mozek?

Uvolníte tím své mentální zdroje

Lidský mozek může v jeden čas dělat jen určitý počet věcí. Pokud vám myšlenky neustále odbíhají k seminární práci, kterou musíte příští týden odevzdat, zajímavému rozhovoru, který jste vedli u oběda, anebo ke knize, kterou se chystáte přečíst, bude mnohem těžší se soustředit. Druhý mozek pomáhá podobná rozptýlení umenšit anebo úplně odstranit. Můžete si do něj totiž uložit (případně zapsat), třeba ten blížící se termín nebo seznam knih, které chcete přečíst, abyste na ně už nemuseli myslet.

Budete se méně stresovat

Studium na vysoké škole může být stresující. Ale i v tomto ohledu může druhý mozek pomoct. Například tak, že si v něm rozdělíte větší projekty do menších a snáz zvládnutelných kroků.

Vytvoříte si osobní archiv informací

Řada lidí má poznámky, poznatky a nápady zapsané a rozházené všude kolem. Kvůli tomu je kolikrát nemohou najít, když je potřebují. Díky druhému mozku můžete všechny pro vás důležité informace uložit na jednom místě a utřídit je do kategorií, abyste i v budoucnu snadno našli to, co zrovna potřebujete.

Jak si vytvořit druhý mozek

Stejně jako váš skutečný mozek, i druhý mozek je jedinečný. Přesný způsob, jak ho vytvořit, proto bude záviset na vašem pracovním stylu, osobnosti a konkrétních potřebách. Pokud nevíte, kde začít, můžete si druhý mozek rozdělit do následujících sekcí

  • Projekty: více úkolů se stejným cílem
  • Oblasti (zájmu): činnosti a oblasti, které vás zajímají a průběžně je budete aktualizovat
  • Zdroje: informace, které by vám mohly posloužit nejenom ve vaší školní práci
  • Archív: neaktivní položky anebo takové, které již pro vás nejsou podstatné

Jakmile si vydefinujete základní rozdělní druhého mozku, budete se muset rozhodnout, co přesně bude tvořit váš druhý mozek. Můžete se spoléhat na fyzické věci, jako jsou sešity, indexy a šanony. Anebo si můžete vytvořit digitální druhý mozek pomocí aplikací a on-line nástrojů, případně kombinovat fyzickou a digitální formu. Čím méně nástrojů však bude používat, tím více se budete moct soustředit na to opravdu důležité – obsah vašeho druhého mozku.

Pouhé vytvoření druhého mozku však nestačí. Aby vám co nejlépe posloužil, měli byste ho používat každý den, anebo aspoň každý pracovní den. Můžete ho využívat například k zaznamenání náhodných myšlenek a nápadů, k psaní poznámek z výuky a odborné četby, k plánování vašich každodenních činností, k zaznamenání pokroku ve vašich úkolech a projektech, nebo k uložení termínů nadcházejících úkolů a schůzek. Čím víc pak budete svůj druhý mozek používat, tím víc mu budete moct věřit.

Váš druhý mozek, stejně jako ten skutečný, nezíská nikdy „finální“ podobu. Jde o systém, který byste měli jednou za čas aktualizovat. Třeba tak, že si nepotřebné věci přesunete do archivu. Také se můžete rozhodnout druhý mozek „přesunout“ na novou aplikaci, nebo vytvořit nový systém.

Zdroj: College Info Geek

Další články k tématu

Méně stresu, lepší plánování. Psi pomáhají studentům zvládat vysokoškolské studium

Méně stresu, lepší plánování. Psi pomáhají studentům zvládat vysokoškolské studium

Psi pomáhají vysokoškolským studentům lépe zvládat stres. Ti poté efektivněji přemýšlí a plánují. Potvrdila to studie vědců z Washingtonské státní univerzity. Canisterapie neboli terapie za pomoci psů je podle studie mnohem účinnější než tradiční metody boje se stresem. Studie se zúčastnilo 309 studentů. Vědci zkoumali pro studenty zásadní mozkové funkce: plánování úkolů, motivaci, koncentraci a paměť. …

číst více
Neschopnost vybrat si. Jak bojovat s rozhodovací paralýzou?

Neschopnost vybrat si. Jak bojovat s rozhodovací paralýzou?

Rozhodovací paralýza je neschopnost reagovat efektivně na situaci v důsledku příliš analytického přístupu či přemíry informací. Takto tento stav definuje Oxfordský slovník. V prvním případě se člověk snaží najít ideální řešení problému tak urputně, že se pokouší analyzovat každičké možné řešení. V druhém případě se pak cítí zahlcen množstvím informací, což může odvést jeho pozornost od …

číst více
Klíč k pohodovému studiu je rovnováha, radí experti

Klíč k pohodovému studiu je rovnováha, radí experti

Najít si čas na sebe a udržet si duševní rovnováhu není jednoduché. Během vysokoškolského studia obzvlášť. Experti na psychologii se podělili o svá nejlepší doporučení, jak během studia na vysoké škole pečovat o duševní zdraví. Zásadní životní změna, kterou představuje nástup na vysokou školu, může být vzrušující, ale také s sebou přináší stres, úzkost a …

číst více