Dokáže virtuální realita léčit úzkost a obezitu?

20. 11. 2019 | Aktuality

Young programmer with virtual reality glasses to testing 3D applStres (z náročného studia a odpovědnosti z něj vyplývající) a obezita (způsobená sedavým způsobem života) jsou problémy, se kterými se musí potýkat řada dnešních vysokoškoláků. Zároveň žijeme ve světě, kdy se ve zdravotnictví začíná pomalu rozmáhat používání virtuální reality (VR). Bylo tak jen otázkou času, kdy se VR začne používat právě na boj se stresem a obezitou. Nyní je to konečně tady.

S rozvojem civilizačních chorob a oblíbeností počítačových her, při nichž se člověk příliš nehýbe, se objevila myšlenka spojit příjemné s užitečným, a začít používat hry ke zlepšení fyzického zdraví.

Jedním z propagátorů této novinky je firma Icaros, která se snaží zakomponovat virtuální realitu do oblasti fitness a rehabilitace. Icaros vytváří balanční přístroje, které dovolují uživatelům cvičit a díky propojení s virtuální realitou mají pocit, že při tom létají nebo se potápějí. Lidé mohou tímto způsobem posilovat konkrétní svalové skupiny nebo se zaměřit na obecné zlepšení kondice.

“Nejen, že je Icaros vhodný, ale jedná se dokonce o přístroj, který byl původně používán k rehabilitačnímu cvičení. Jde tedy spíše o posilovací cvičení s virtuální realitou realizovanou například brýlemi Gear VR. Určitě zákazníkům doporučujeme sportovní oblečení i pevnou obuv, protože při cvičení na Icarovi se stoprocentně zapotí,” podělila se o svou zkušenost Alena Škopová z VR Dimension v Praze, kde přístroj využívají.

Jak se podobná technologie stává stále rozšířenější, její ceny klesají a tím se zvyšuje její dostupnost. Je tak nejspíš jen otázkou času, kdy se balanční přístroje založené na tomto principu a pracující s virtuální realitou zařadí mezi běžnou součást vybavení domácností.

Mimo boje s obezitou se VR používá i k léčbě úzkostných poruch, mezi které patří sociální fobie, strach z výšky, létání, řízení automobilů, z uzavřených prostor a mnohé další. Tím však praktické využití virtuální reality nekončí, pomáhá i při boji s posttraumatickou stresovou poruchou, poruchami příjmu potravy a se sexuálními dysfunkcemi.

Velkou výhodou je, že léčba probíhá v prostředí, kde je velmi snadné monitorovat její podmínky a reakce pacienta. Terapii lze tak upravovat podle potřeby, aby byla co nejefektivnější a zároveň co nejpříjemnější pro pacienta.

Zdroj:

https://www.studenta.cz/life/fun-chill/virtualni-realita-jako-lek-na-uzkost-obezitu-a-starnuti-orga/r~ecd9ebf8015811eab1410cc47ab5f122/