České vysoké školy jsou průměrné, shodli se odborníci na debatě

Jedním z problémů českých vysokých škol je jejich průměrnost. Shodli se na tom vědci, kteří se zúčastnili debaty Neuron Online Clubu. Průměrné je podle diskutujících jak financování škol, tak samotné myšlení na školách.
„Naše vysoké školy jsou všechny průměrné. My ale naopak potřebujeme, aby těch několik málo bylo špičkových. Jsme ale spokojení s průměrností, a dokonce celý systém hodnocení tlačí do průměrnosti,“ uvedl expert na vědecký transfer Martin Fusek.
Jako další problém odborníci působící na českých i zahraničních vysokých školách spatřují velkou fragmentaci oborů. Ta se v praxi projevuje tak, že například Univerzita Karlova má hned pět lékařských fakult, moderní dějiny vyučuje na více fakultách a České vysoké učení technické má pro změnu značně malé katedry. Podobná praxe v cizích zemích není obvyklá.
Diskutující se shodují, že rozdrobenost oborů přispívá ke špatné finanční situaci některých fakult. V současnosti výdaje škol klesly na 0,45 procenta HDP, přičemž průměr zemí OECD činí 1,4 procenta.
K řešení situace nepřispívá podle Michala Pěchoučka, experta na umělou inteligenci, ani česká povaha. „Češi jsou málo soutěživí. Je to možná z části dáno tím, že zatímco ve světě se úspěch a štěstí přeje, u nás se i na akademický úspěch dívá trochu skrz prsty,“ vysvětlil.
Další odborníci si pak myslí, že české univerzity se od těch zahraničních neliší ani tak kvalitou vzdělávání či schopnostmi studentů, jako spíš nevyužitím potenciálu. Chybí také větší propojení mezi školami a soukromou sférou. V boji s průměrností by podle odborníků pomohlo, kdyby byla povinná výuka v angličtině, alespoň na lékařských a přírodovědných oborech.
Aktuální přehled studia pro rok 2025/2026:
Nevíš, co studovat? Za 5 minut to zjistíš! Spustit test
Již jsi na vysoké škole? Vyber si budoucí uplatnění! Přehled zaměstnavatelů
Zdroj: Seznam Zprávy