ANKETA: Jak přežít svaťák

25. 4. 2012 | Rady maturantům

Celé učivo střední školy vměstnat do jednoho týdne a naučit se všechnu látku. Je to možné? Jak přežít svatý týden a nezbláznit se z toho? Možná najdete inspiraci v anketě s maturanty, kteří zkoušku z dospělosti zvládli bez obtíží. Pozn. Článek byl 1. 2. 2013 aktualizován. (kav)

Dotázaní odpovídali na následující otázky:

  1. Nechal si přípravu na maturitu pouze na svaťák nebo ses připravoval průběžně během roku?
  2. Jaký jsi měl harmonogram dne během svatého týdne?
  3. Naučil ses všechny otázky nebo jsi nějaké vynechal?
  4. Oblíbené místo na učení?
  5. Co nervozita a stres, byly? Jak ses s tím vypořádal?
  6. Máš nějaký typ pro budoucí maturanty, jak přežít svaťák?

Bára Kaanová – stavební průmyslová škola

  1. Na matematiku jsem se připravovala v průběhu roku, ostatní předměty jsem si nechala až na svaťák.
  2. Dopoledne vstávání a do večera jsem nedělala nic jiného, než zpracovávala témata. Večer odreagování na tréninku.
  3. Z češtiny jsem se naučila dvě otázky, jinak sem se učila všechno, ale asi nenaučila.
  4. Nic zvláštního: u stolu v pokojíčku.
  5. Celý den před maturitou jsem probrečela. Ráno před taky a před češtinou jsem se klepala jako osika.
  6. Snažit si narvat do hlavy co nejvíc a večer si zasportovat.

Tomáš Niessner – gymnázium

  1. Během roku jsem se průběžně připravoval jen na tři ze čtyř předmětů. Paradoxně ten nejhorší (český jazyk) jsem si nechal vlastně jen na svaťák.
  2. Harmonogram jsem neměl žádný, prostě jen projít všechny otázky ze všeho.
  3. Otázky jsem nevynechával, ale nedá se říct, že bych se na všechny důkladně připravil.
  4. Nejoblíbenější místo byla asi vana, jinak mi to bylo celkem jedno, kde se učím.
  5. Nervozita byla, hlavně týden před svaťákem a krátce před každou zkouškou. Pak sama opadla, protože jsem si uvědomil, že není čas na stres, ale je potřeba něco vyplodit.
  6. Průběžně se připravujte nejen na maturitu, ale hlavně na přijímačky na vysokou školu. Ty jsou většinou daleko těžší než nějaká maturita. A ještě jeden tip – promyslete si dobře kombinaci maturitních předmětů. Třeba společenské vědy a biologie jsou naprostý nesmysl.

Zuzka Maryšková – gymnázium

  1. Vzhledem k tomu, že jsme měli ve čtvrťáku semináře z maturitních předmětů, připravovala jsem se spíše průběžně a to hlavně z chemie, kdy jsme každý týden psali test a pak si ho opravovali. I angličtina byla docela intenzivní. Na seminářích hodně záleželo na vyučujícím, jak je pojme. Třeba biologii jsem pořádně viděla až o svaťáku.
  2. Harmonogram jsem asi ani žádný neměla, nebo si na to nepamatuju. Myslím, že kdybych nějaký měla, stejně bych ho nedodržela.
  3. Naučila jsem se většinu otázek, ale rozhodně ne na 100 %.
  4. V předmaturitní době jsem se učila nejraději asi doma na gauči nebo v posteli, kde jsem mohla střídat různé polohy. O mém svaťáku bylo celý týden hezky, ale já jsem radši byla doma, venku by mě asi hodně věcí rozptylovalo.
  5. Nervozita a stres rozhodně byly. Uklidňovalo mě vědomí toho, že přeci jsem tu školu studovala čtyři roky, tudíž mě ti vyučující znají a za to, že udělám nějaký kiks u maturity mě nenechají rupnout. A ještě to, že maturitu udělalo už spousta lidí přede mnou, tak proč bych jí neudělala já.
  6. Nic se nemá přehánět, takže jestli si děláte učební plán, je potřeba tam zahrnout taky dostatek odpočinku a nějaký odreagování. Hodně štěstí!

Miloslav Medek – gymnázium

  1. Seznam témat k maturitě jsme měli už během průběhu roku, takže se otázky vypracovávaly už dříve, ale pokud pominu, co si člověk odnesl z přípravy, tak jsem se učil až o svaťáku.
  2. Ráno v osm hodin vstávačka, dopoledne učení, oběd, odpoledne učení, večer nějaký to opáčko třeba. No a v jedenáct spát. Jeden den jsme měli sraz se spolužáky a učili se společně.
  3. Tři předměty jsem stihl projít celé, ze čtvrtého tak třetinu. Samozřejmě jsem si vylosoval otázky, co jsem ani neviděl.
  4. Nejlepší místo jednoznačně postel.
  5. Během svaťáku jsem nervy neměl. Leda poslední den, když jsem věděl, že učení nestíhám.
  6. Být v klidu a projet si alespoň letmo úplně všechno, zbytek už člověk okecá.

Kateřina Svobodová – gymnázium

  1. Měla jsem to půl na půl. Na dva předměty jsem se nachystala během roku a zbylé dva si nechala na svaťák.
  2. Harmonogram byl, přinuť se holka vstát a něco dělat.
  3. Z biologie jsem měla našprtáno všechno, to samé z češtiny. Angličtinu jsem trochu vypustila a na fyziku jsem se naučila rovnou polovinu otázek.
  4. Oblíbené místo mám a je u kamarádky na chatě.
  5. Nervozita a stres samozřejmě byly. A vypořádala jsem se s tím tak, že jsem se nakonec rozbrečela.
  6. Učit se s ještě s druhým člověkem v příjemném prostředí. Třeba na zmiňované chatě.

Karl Rudolf – průmyslová škola

  1. Všechno jsem nechal pouze na svaťák a stačilo to.
  2. Stanovil jsem kvótu každý den deset otázek a dařilo se mi to dodržet.
  3. Vynechal jsem 5 otázek z praktické maturity, zbytek jsem si alespoň prošel.
  4. Učil jsem se doma ve svém pokoji, kde mám klid.
  5. Nervozita byla, těžko říct, jak jsem se s ní vypořádal.
  6. Nenechávat vše na poslední týden, jinak je to na zbláznění. Ze mě si příklad neberte.

Foto: sxc.hu a domácí archiv

Další články k tématu