Roman Dušek: více než 10 let studentům pomáháme vybrat si správně studium na VŠ

25. 3. 2011 | Tiskové zprávy

Mgr. Roman Dušek (29) je majitelem serveru VysokeSkoly.cz. Protože Vysokeskoly.cz vloni oslavily deset let od svého založení a pan Dušek byl u jejich vzniku, požádali jsme ho, aby nám přiblížil, jak se ze skromného studentského projektu vyvinuly v současný profesionální web.

Server VysokeSkoly.cz vznikl na přelomu roku 1999 a 2000. Za jakých okolností k tomu došlo, kdo ho založil a proč?
Server jsme založili s Ondřejem Soškou, když jsme studovali na Obchodní akademii Opava (www.oa-opava.cz). Moje sestra Markéta se tehdy hlásila na vysokou školu a pořád si listovala učitelskými novinami, a tak mě napadlo udělat na webu zkusmo databázi vysokých škol. Šlo o úplně jednoduchou stránku se seznamem škol a fakult. Ondřejovi se můj nápad zalíbil, projekt jsme spolu více rozpracovali, doplnili mnohem více informací a také koupili doménu VysokeSkoly.cz. Peníze jsme si na ni museli půjčit od Ondrovy mamky. V té tobě bylo pořízení domény a webového prostoru docela drahá záležitost, zvlášť pro nás, středoškoláky.

Jak došlo k přechodu od pouhé databáze škol k zpravodajskému serveru?
Když jsem v roce 2001 začal studovat vysokou školu, poznal jsem několik studentů žurnalistiky. Lucka Soldátová, první šéfredaktorka serveru, se pro tento projekt nadchla, sehnala další redaktory, a spolu značně rozšířili autorský obsah serveru.

Co se změnilo, když jste server převzal v roce 2007 jako jeho majitel?
Bylo potřeba navrhnout webu nový kabát, kompletně předělat strukturu webu i redakčního obsahu, zbavit se nadbytečné reklamy. Museli jsme se vymanit z pozice studentského webu a začít budovat image prestižního webu pro studenty. Výrazně jsme se zacílili pouze na zájemce o studium na vysokých školách a zpřístupnili server více přímo vysokým školám. Velký posun nastal v obchodním modelu a v užší spolupráci s vysokými školami.

Jak si server vede co do návštěvnosti?
Podle statistik Net Monitoru nás měsíčně navštíví přibližně 23 000 reálných uživatelů, kteří zobrazí přes 300 000 stránek. V lednu toto číslo dosáhlo půl milionu a obecně mají tyto údaje dlouhodobě vzestupnou tendenci. Většinu našich čtenářů tvoří studenti ve věku 15 – 24 let. Aktuální informace o dění na vysokých školách, rady maturantům, rozhovory a další redakční články z nás v kombinaci s propracovanou databází studijních oborů tvoří výjimečný prostor na českém webu. Na rozdíl od podobných serverů jsme nezávislé médium. Naše příjmy nejsou závislé na prodeji kurzů, knih či zkoušek. Nejsme také součástí žádné vzdělávací instituce. Našim cílem je poskytovat studentům nejrelevantnější informace, aby se mohli správně rozhodnout při výběru svého budoucího studia.

Jak probíhá na serveru spolupráce s vysokými školami? Mají možnost nějak ovlivnit redakční články? Jak je v tomto směru zajištěna nezávislost serveru?
Veškeré zveřejněné redakční články vytváří naše redakce, kterou tvoří pět redaktorů. Snažíme se o co nejvíce informačně vyvážený obsah. Co se týče spolupráce s vysokými školami, tak v současné době spolupracujeme s více než 30 vysokými školami. Spolupráce ze strany vysokých škol spočívá zejména v pravidelné aktualizaci údajů o vysoké škole, fakultách, studijních oborech. Vysokým školám nabízíme několik možností, jak se mohou studentům na našem serveru prezentovat, například prostřednictvím bannerů a hypertextů a reklamy zařazené do našich newsletterů (které zasíláme na e-mail 18 tisícům studentů). Nově umožňujeme školám i publikaci PR článků, které ale jsou vždy řádně označeny a odděleny od redakčního obsahu.

Vysokeskoly.cz se stále vyvíjejí dál. Jaké plány máte s webem do nejbližší budoucnosti?
Chceme více proniknout na sociální sítě, zejména na Facebook. Nedávno jsme také vytvořili souhrn článků, který se jmenuje Studium na vysoké škole. Má spíše charakter magazínu, a seznamuje s důležitými tématy o studiu na VŠ. Podobné „magazíny“ bychom chtěli rozvíjet i do budoucna, třeba zaměřené na pracující studenty nebo na univerzity třetího věku. Rovněž chceme poskytnout vysokým školám lepší podporu pro propagaci svých studijních oborů a programů.