Průzkum: Univerzita Karlova je nejlepší škola v Česku

25. 10. 2021 | Aktuality

Karel IV.Téměř 80 procent lidí, kteří nejstarší školu ve střední Evropě znají, vnímá Univerzitu Karlovu (UK) jako nejlepší školu v Česku. Vyplývá to z průzkumu, který škola provedla ve spolupráci s firmou Ipsos. Ten kromě postavení UK zjišťoval i to, jaký mají lidé názor na bezplatné studium na vysokých školách. Přes 80 procent oslovených je pro, aby studium bylo i nadále zdarma.

Průzkum probíhal v průběhu letošního června a července a zaměřil se na tři hlavní cílové skupiny, mezi které patří studenti středních škol, učitelé a učitelky středních škol, rodiče a široká veřejnost.

Výsledky průzkumu ukazují, že UK si drží v porovnání v ostatními univerzitami a vysokými školami v České republice přední postavení, povědomí o ní má 75 procent lidí. Podle většiny z těch, kteří UK znají, se pak jedná o nejlepší vysokou školu u nás. Uvedlo to 79 procent z nich.

Nejčastěji si Češi spojují nejstarší českou univerzitu s osobností Karla IV., s prestižním vzděláním, dlouholetou tradicí a historií, ale také s pestrostí studijních programů. Těch Univerzita Karlova nabízí nejvíce ze všech českých vysokých škol, téměř 600.

Výsledky analýzy rovněž ukazují, že Češi volají po tom, aby stát více přispíval na financování vysokých škol a také jasně preferují vzdělávání na veřejných vysokých školách bez školného. Pro studium zdarma se vyslovilo 81 procent dotázaných.

Analytici také zjišťovali, jak veřejnost vnímá roli univerzit v Česku. Tu Češi oceňují zejména v kritických chvílích, jako byla například pandemie koronaviru. Podle 59 procent oslovených univerzity pomohly s řešením krize.

„Výzkum přinesl mnohá zajímavá zjištění, například že pro rodiče je při výběru vysoké školy nejdůležitější uplatnění jejich dětí na trhu práce a také bezpečnost místa, kde se škola nachází. Obojí považuje za důležité 9 z 10 rodičů,“ dodává Jakub Malý, ředitel Ipsos.

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku populace starší 15 let. Celkem bylo dotázáno 1 160 respondentů, z čehož 560 respondentů byli rodiče s dětmi do 18 let. Marketingová analýza je součástí dlouhodobé spolupráce Univerzity Karlovy s firmou Ipsos, která je založena na společném memorandu o spolupráci. To bylo uzavřeno loni v listopadu a jeho cílem je mimo jiné vzájemná podpora výzkumných projektů.

 

Další články k tématu

Pojmenuj nealko pivo z dílny Matfyzu!

Pojmenuj nealko pivo z dílny Matfyzu!

Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy ve spolupráci s pivovarem Ferdinand připravila nový nealkoholický nápoj. A právě teď pro něj hledá jméno. Navrhnout ho může kdokoliv v rámci soutěže Pěkný jméno. Nové nealkoholické pivo bude patřit do řady „πvO“. Jako první v této řadě vzniklo pivo s názvem Pěkný číslo, na jehož výrobě se podílel Matfyz, pivovar Ferdinand …

číst více
Průzkum: Studenti nejsou připraveni na maturitu, tíží je covid i válka

Průzkum: Studenti nejsou připraveni na maturitu, tíží je covid i válka

Na začátku května budou studenti středních škol psát didaktické testy, které jsou součástí společné části státní maturity. Podle průzkumu České středoškolské unie (ČSU) se na ně ale necítí být dostatečně připraveni. Ministerstvo školství sice letos opět navýšilo čas na napsaní testů, studenti si ale myslí, že úlev by mělo být víc. „Bojím se, že se …

číst více