Pohled z druhé strany: Jaké to je vyučovat na VŠ?

13. 2. 2009 | Stojí za přečtení

Na vysokou školu se pravděpodobně připravujete či se s jejím prostředím seznamujete. Je vám jasné, jak často dobré výsledky závisí na vyučujících: mnozí si podle nich vybírají přednášky, vyměňují termíny zkoušek nebo na ně svádějí své neúspěchy. Nás zajímalo, jak celý ten „akademický kolotoč“ vnímá právě ten člověk, se kterým se můžete potkat na imatrikulaci i promoci. Rozhovor nám poskytla MUDr. Marie Nosková, přednášející na JČU v Českých Budějovicích.

Marie, co přesně studentům přednášíte? A co jste osobně studovala? Přednáším v oboru Ochrana veřejného zdraví na Zdravotně sociální fakultě v předmětech Hygiena výživy, Hygiena dětí a mladistvých a Výživové poradenství. Se studenty se také setkávám při praxi na jednotlivých odděleních na krajské hygienické stanici. Studovala jsem na Lékařské fakultě hygienické na UK v Praze (dnešní 3. lékařská fakulta). Dnes je vzdělání v oblasti hygieny – ochrany veřejného zdraví – poskytováno na nově vzniklých fakultách jako bakalářské a magisterské studium.

Jak vypadají přednášky z Vašeho pohledu? Přednášek se účastní zhruba polovina studentů, některé studenty vídám až u zkoušky nebo při zápočtovém testu. Mám zkušenost, že studenti, pokud je jim slíbeno zaslání materiálů ke studiu, se věnují při přednáškách jiným činnostem. Poznámky si v tomto případě píše jen několik nadšenců. V případě, že materiál nemám zpracován a nezasílám ho studentům, promění se všichni ve velmi pozorné studenty a zapisují vše. Při přednáškách začínajících kolem osmé hodiny ranní mají studenti značné problémy s dochvilností.

Jaké jsou nároky k ústní zkoušce? Dle mého soudu nejsou požadované nároky přehnané, navíc jsou studentům kompletně přednesena požadovaná témata. Studenti obdrží seznam zkušebních otázek. U zkoušky si student losuje dvě otázky (seznam otázek obdrží před zkouškovým obdobím), v případě nesplnění podmínek zápočtového testu si losuje otázky tři. Myslím si, že vysokoškolský student by měl být schopen se k danému tématu samostatně vyjádřit, sdělit nějaký ucelený přehled problematiky, pak samozřejmě následují cílené dotazy a často i dotazy týkající se využití v praxi. Největším problémem jsou zpravidla vyjadřovací schopnosti studentů, někteří studenti by se nejraději vyjadřovali jen heslovitě a preferují zkoušku formou testu, nejlépe zaškrtávacího.

Jsou studenti dobře připraveni, nebo spíš spoléhají na štěstí? A jak byste hodnotila jejich vystupování, oblékání a celkový projev? Jak už jsem zmínila, snad největším problémem u zkoušek je vyjadřovací schopnost studentů a užívání odborných výrazů. Obor Ochrana veřejného zdraví vyžaduje logické uvažování, tzv. posuzování zdravotních rizik, které je nutno využít v praxi při práci s evropskou legislativou, ale studentům by naopak vyhovovalo naučit se celou vyhlášku zpaměti včetně číselných hodnot. Někdy mě zaráží i chování studentů u zkoušky, např. s tvrzením „ze mě toho asi dneska moc nevytáhnete“ bych před dvaceti lety examinátora na UK zřejmě moc neoslnila. Pravda, i oblékání na zkoušku jsme věnovali podstatně větší pozornost.

Myslíte si, že studium na vysoké škole prošlo změnami? Jak to vidíte dnes z pohledu vyučující? Je velice obtížné srovnávat studia na UK v Praze a na našem nově vzniklém oboru. Velký rozdíl vidím u našich studentů v motivaci ke studiu, v celkovém přístupu.

Vedete také studentské bakalářské práce. S jakými nejčastějšími nedostatky se setkáváte? Obrovský problém vidím opět ve způsobu vyjadřování, často se studenti nemohu propracovat k odborným tvrzením přes gramatické chyby.

Je něco, co byste čtenářům – studentům doporučila, např. s ohledem na budoucí zaměstnání? Setkala jsem se s tím, že studenti často netuší, co se pod názvem oboru skrývá a při studiu a praxi jsou překvapeni náplní práce na hygienických stanicích. Často slyším i názor, že obor je moc nezajímá a neví, co by chtěli po studiu dělat, ale rádi by měli titul Bc.. S takovým přístupem jsem se na UK při studiu medicíny opravdu nesetkala.

Co je na výuce nejtěžšího? Je to celková příprava témat přednášek, snažím se vše zpracovat přehledně a podrobně a teoretické otázky propojit s praxí. Na přípravu některých témat je nutno prostudovat veškerou dostupnou literaturu, je nutné neustále sledovat novinky v oboru, nová skripta chybí.

Děkujeme za rozhovor!

Další články k tématu