Recept na úspěch? Makat, radí mladý podnikatel

14. 10. 2015 | Studentský život

Studujete a přitom přemýšlíte o vlastním byznysu? Zeptali jsme se jednoho z odvážlivců, kteří se právě do takového podniku pustili – a úspěšně. Přečtěte si, jak Marek s kamarády rozjel digitální agenturu.

Šestadvacetiletý Marek Bouška přijel na longboardu a v košili bez kravaty rovnou ze schůzky s klientem. Se dvěma kamarády před čtyřmi lety založil digitální agenturu Apploud Digital. Ta má dnes 12 zaměstnanců a pracuje pro přední klienty či agentury, jako například Jaguar, BMW, České aerolinie, Ogilvy či Leo Burnett. Nás zajímalo, jak se třem studentům povedlo tak úspěšnou firmu vybudovat.

Koho napadlo založit firmu?

Byli jsme tři freelanceři, dělali jsme na sebe a každý už jsme měli vlastní klienty, ale chtěli jsme tomu dát nějaký agenturní název, posunout to dál a pracovat pro větší klienty. To můžete jako freelancer jen těžko a tak vzniknul Apploud Digital. Nejdřív jsem se bavil se svým spolužákem Martinem, se kterým jsme dělali pro klienty vlastně stejné věci, jen já jsem byl grafik, on kodér. Martin znal zase jednoho programátora a tak jsme to dali dohromady.

Kdo vymyslel název Apploud?

My jsme věděli, co by měl název obsahovat, ale nejsme copywriteři a nechtěli jsme ladit přesnou formu, tak jsme si ho nechali vymyslet zvenku. Dostali jsme čtyři názvy a z toho jsme si vybrali. Název je složený ze slov app (aplikace) a loud (hlasitý) a zní to jako applaud, což nás na tom baví.

Všichni tři jste ještě studovali, když jste zakládali firmu?

Ano. Já s Martinem jsme končili bakaláře na FELu a Honza teprve se studiem na vysoké škole začínal.

Takže jste všichni měli prezenční studium, do toho jste zakládali firmu a měli nějaké další aktivity. Jak jste to stíhali?

Jeli jsme v podstatě full time škola, full time práce. Bylo to hodně o prioritách, ale našli jsme si čas i na kamarády. Musel jsem vstávat brzo kolem šesté a spát jsem nechodil dřív než o půlnoci. Největší problém byl ve škole s pevně stanoveným harmonogramem. Na bakaláři to ještě šlo, ale magistra jsem studoval na Masarykově ústavu ČVUT, tam nás bylo asi 35 v ročníku a s rozvrhem se nedalo vůbec hýbat. Navíc byly povinné i přednášky.

Jak ti v podnikání pomohla škola?

Ve škole se naučíš nějakou teorii, pak jdeš do praxe a zjistíš, že ono se to dělá vlastně úplně jinak. Vysoká škola mě ale naučila jednu věc – a to, že lidský mozek je schopný absorpovat naprosto cokoliv, je to jenom o vytrvalosti.

Co mělo přednost, když jsi začal podnikat? Škola, nebo práce?

Práce, protože mě to naplňovalo. Školu jsem chtěl dodělat, ale nepotřeboval jsem jedničky.

Jak jste řešili nějakou prvotní investici do podnikání?

Ty vstupní náklady jsou v našem oboru minimální. Vlastně potřebuješ jenom notebook. První rok jsme neměli ani kancelář.

Čekali jste, že se Apploudu bude tak dařit?

Od začátku jsme chtěli pracovat pro zajímavé a známé značky a to se nám dařilo. Výhodou bylo, že Martin s Honzou (spoluzakladatelé, pozn. red.) už tehdy dělali zajímavé věci třeba pro Českou televizi. Měli jsme klienty dřív, než jsme měli firmu. To bylo hodně důležité. My jsme vlastně nikdy klienty aktivně nehledali, chodí buď sami, nebo chodíme my na něčí doporučení.

Takže jste byli výděleční od začátku?

Přesně tak. Ale neznamená to, že jsme boháči. Velkou část peněz, kterou vyděláme, vracíme zpět do firmy. Platíme dobře náš tým a pomalu rosteme. Asi i díky tomuto přístupu se nám daří.

Firmu jste zakládali tři, ale teď už jste jenom dva. Jak náročný byl odchod jednoho ze zakladatelů?

Martin se rozhodl jít trošku jinou cestou. Probíhalo jednání o odkupu jeho podílu, museli jsme si šetrně předat klienty. Samozřejmě to bylo nepříjemné a náročné. Martin měl ve firmě největší podíl, navíc byl jediným jednatelem. Přirovnal bych to rozchodu s holkou, zažili jsme spolu krásné 4 roky, ale najednou jsme citíli, že každý musíme jít jinou cestou. Je to jako v životě.

Plánujete dál růst?

Určitě. My jsme dlouho dělali jenom digitál, hlavně vývoj facebook aplikací a tvorbu microsites. V tom jsme věděli, že jsme dobří. Chceme ale klientům pomáhat i s komunikací na sociálních sítích a chceme propojovat on-line komunikaci s tou off-line. Teď to možná bude znít namyšleně, ale zjistili jsme, že konkurence je slabá, že málokdo má tu kuráž jít do zajímavých věcí a trošku riskovat.

Když teď vedeš tým, jak jsi na tom s manažerskými schopnostmi?

To je nekončící proces. Neučím se z knížek, ale praxí. Nejsložitější je správná motivace lidí – každý z nich totiž potřebuje něco jiného.

Co je na podnikání nejtěžší?

Je to obrovský stres. Práce nikdy nekončí, klienti nám můžou kdykoliv zavolat, pracujeme o víkendech. Projekty rostou, je v nich čím dál tím víc lidí a všechno trvá déle a je to složitější. Na druhou stranu, to je na podnikání to nejzajímavější. Žádný den není stejný.

Jaký je tvůj recept na úspěch?

Makat. Nespokojit se s tím, co máš, pořád se snažit být lepší. Laťka je tak vysoká, jak si ji člověk nastaví. Jak by řekl Steve Jobs: Stay hungry, stay foolish!

Zdroj fotografií: archiv M. Boušky

Další články k tématu