On-line výuku mohou narušit hackeři. Hrozbou je také Čína

30. 10. 2020 | Aktuality

anonymitaAť už trávíte on-line hodinu denně nebo jste na internetu celý den, vždy riskujete ztrátu svého soukromí. Proti hackerům se můžete chránit různými antiviry nebo třeba pomocí vpn. Jak ale ochránit data, která poskytujete někomu dalšímu, třeba svojí škole? V době, kdy řada zemí světa přešla na distanční výuku, je riziko obrovské. Vláda ve Velké Británii přišla s návrhem, jak by se dala celá situace vyřešit a jak by školy mohly své studenty před krádeží citlivých dat ochránit. Ve výsledku by to mohlo znamenat naprostou anonymitu akademického prostředí.

Studenti by podle návodu vlády pro britské univerzity tak například mohli odevzdávat úkoly a další zadané práce anonymně, k on-line kurzům by se připojovali bez nutnosti identifikace. Cílem je studenty mimo jiné i ochránit před hrozbami ze zahraničí a podpořit akademickou svobodu. Chráněni by takto měli být i cizinci studující na britských školách, pokud se během výuky v Británii setkají například se studijním materiálem, který je v jejich zemi zakázán.

K ochraně svých studentů už dříve přistoupila univerzita Oxford kvůli zákonům, které byly před několika měsíci přijaty v Hongkongu. Podle nich může Čína stíhat lidi za porušení pravidel komunistické země i v případě, že k tomu dojde mimo její území. Studenti z Oxfordu, kteří mají v Číně nebo její administrativní oblasti Hongkongu příbuzné nebo známé, jsou tak pod velkým tlakem. Univerzita jim nařídila, aby své práce odevzdávali anonymně. Všichni studenti, kteří se zaměřují na studium Číny mají také zakázáno pod hrozbou disciplinárních trestů natáčení on-line výuky a její zveřejňování.

České školy se potýkají s útoky trollů

Více se soustředit na bezpečnost svých studentů budou muset i české školy. Ty se v poslední době setkávají s útoky takzvaných trollů. Ti se anonymně přihlašují do virtuálních tříd, kde probíhá on-line výuka a narušují ji.

Tomu se dá zabránit několika způsoby. Odkaz na připojení k on-line výuce by neměl být veřejně přístupný. Ještě bezpečnější je pak „uzamknout“ videokonference tak, aby se k nim žáci mohli připojit jenom na základě pozvání. Jakmile jsou všichni žáci připojeni měla by se také místnost uzavřít pro další účastníky. Pokud se nějaká neznámá osoba do on-line výuky připojí měli by se žáci vyhnout klikání na odkazy nebo přijímání datových souborů z relačních chatů.

Kromě trollů, kteří mohou být jen relativně neškodnými narušiteli, se takto lze ochránit i před většími hrozbami. “Zároveň se tím snižuje riziko, že někdo cizí například do diskuse nahraje soubor se škodlivým kódem, který účastníci konference otevřou a zavirují si počítač,” uvedl pro Hospodářské noviny ředitel komunikace Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost Jiří Táborský. Táborský zároveň dodal, že v současné době bude přibývat pokusů o ukradení dat.

Kromě učitelů by si potenciálních hrozeb měli být vědomi i samotní žáci a s nikým odkazy na on-line konference nesdílet. Ke zvýšení bezpečnosti přispívají také školní maily. Učitelé by ke komunikace se žáky měli využívat výhradně tyto maily nikoliv soukromé adresy.

“Hrozí odcizení citlivých osobních údajů žáků, například prospěch, nemocnost, docházka. To může vést i ke kyberšikaně,” vysvětluje bývalý šéf antivirové firmy AVG Karel Oblouk.

Zdroje:
Times Higher Education, iHNed, The Guardian

Další články k tématu