Naučit se na maturitu distančně je pro mě až nepředstavitelné, říká studentka

30. 1. 2021 | Aktuality

online příprava na maturituLoňští maturanti zažili bezprecedentní situaci. Kvůli koronaviru téměř celé pololetí nechodili do školy a učili se on-line, a pak je čekala zkouška dospělosti. Celý svět navíc v té době svíral strach z nové a zatím neznámé nemoci. Letošní maturanti už mají s distanční výukou mnohem větší zkušenosti a také měli více času na to, se se situací kolem koronavirové pandemie vyrovnat.

Ve srovnání se svými staršími kolegy ale prakticky celý poslední ročník střední školy strávili doma u obrazovky počítače. Navíc až do konce ledna nevěděli, jakou podobu bude mít maturitní zkouška. Jak to snáší a jak pandemie ovlivnila proces výběru vysoké školy? Zeptali jsme se studentky oboru hotelnictví a turismu Ireny Plzákové, kterou už za pár měsíců čeká maturita i přijímačky na vysokou.

Podle Ireny se na maturitu on-line dá připravit jen velmi těžko. Chybí jí zejména osobní kontakt s učiteli. „Distančně se připravit na maturitu je pro mě skoro až nepředstavitelné,“ stěžuje si Irena. „Nemyslím si, že bych byla zrovna nějak hloupá a ve škole mi to nešlo, to spíše naopak, ale naučit se na maturitu se vším všudy přes distanční výuku je pro mě komplikované a nevyhovující. Mám ráda, když to od učitele nebo učitelky slyším osobně a pokud něco nechápu, tak mi to i vysvětli a názorně ukáže,“ doplňuje důvody Irena.

Irena se v září chystá na vysokou školu a zatím váhá, kam poslat přihlášku. Se spolužačkami plánovala navštívit vysoké školy během dnů otevřených dveří a také vyrazit na veletrh. Vše se ale kvůli koronaviru přesunulo do on-line prostoru, což podle Ireny – stejně jako v případě distanční výuky – není dostačující.  „Obzvlášť, když se nemůžete osobně setkat s těmi lidmi a zjistit co nejvíce informací, což je pro mě mnohem příjemnější, než číst informace z internetu,“ popsala Irena.

„Stále se nemůžu rozhodnout nad oborem, už mám tedy něco vyhlídnutého, ale určitě by mi pomohly dny otevřených dveří vysokých škol, kde si můžu jednotlivé školy prohlédnout, nakouknout do jednotlivých učeben a celkově poznat dané školy,“ řekla Irena.

O tom, jak bude vypadat letošní maturita, rozhodl ministr školství Robert Plaga až 26. ledna, tedy poté, co už studenti museli podat ke zkouškám přihlášku. Ireny jsme se ještě předtím, než byla podoba maturit představena, ptali, jak zvládá nejistotu kolem první velké zkoušky v životě.

„Popravdě moc tu nejistotu nezvládám. Věřím, že je všem maturantům z toho na nic, ale upřímně to momentálně asi není tak strašné, když je aspoň nějaká malinká šance, že by se to mohlo ulehčit nebo nějak upravit,“ popsala Irena a dodala: „Co jsem ale četla, tak většina studentů by chtěla zrušit ústní zkoušky, což by bylo fajn, ale pak si kladu otázku, jak odmaturovat z odborných předmětů, ze kterých máme mít ústní? Kdyby se změnily na písemné, tak to by byl podle mě větší problém. Mně by se asi nejvíce líbilo zrušit didaktické testy.“

Podle Ireny jsou změny v maturitách nutné. „Pokud se maturity aspoň trochu neupraví nebo neulehčí, tak si myslím, že to bude velký problém, a to asi nemluvím jen za sebe.“

Maturity se nakonec skutečně mírně odlehčí. Stejně jako loni odpadne slohovka a na didaktické testy bude více času. Prodlouží se také termín pro skládání školní části maturitních zkoušek.

Další články k tématu