Významné osobnosti v dějinách pedagogiky
Jean Jacques Rousseau
život:
- po porodu umírá matka
- vychováván v Ženevě
- měl 4 děti
- děti umístil do nalezince
pedagogické názory:
- požaduje výchovu přirozenou a svobodnou pouze pro děti vyšších vrstev
- odmítá tresty a tvrdou kázeň
- dítě se rodí dobré, ale společnost ho kazí
- veškerá výchova se opírá o osobní zkušenosti
- důraz je kladen na smyslové vnímání
- metoda přirozených následku (rozbije okno a otec ho tam nechá, aby pochopil co, udělal tak tam bude spát a onemocní, atd)
- je odpůrcem učení se z knih a biflování
dílo:
Emil čili o výchově – je to pedagogický román
- výchova od narození do doby, kdy se dítě naučí mluvit (tělesný vývoj a otužování)
- výchova do 12. ti let. (rozvoj smyslů)
- výchova od 12 ti do 15 ti. (výchova rozumová a pracovní)
- od 15 ti do sňatku do 21 let (výchova mravní)
- výchova Emilovy budoucí manželky Žofie (má být poslušná, málo vzdělaná, má se líbit, být cnostná, plně podřízena muži)
Johan Heinrich Pestalozzi
život:
- otec brzy zemře, vychováván pouze matkou a služkou
- zakládá domovy pro sirotky
- trpěl depresemi
- oporou je jeho žena Anna
- důraz kladen na smyslové a názorné vyučování
pedagogické názory:
- v jeho školách se děti neučily podle věku
- byly rozděleny do skupin podle zájmů a nadání, neučilo se podle učebnic, pouze na stěnách byly umístěny tabule s abecedou
- industriální výchova, která si klade za cíl naučit dítě praktickým dovednostem
- Pestalozzi učil děti příst, tkát, pracovat na poli a na zahradě, ale i přesto se domovy samy neuživily
- také učil děti číst, psát a počítat a to vše s velmi dobrými výsledky
- byl podporován bohatými měšťany
- bohužel však nakonec musel dům v Neuhofu zavřít
dílo:
- Lienhard a Gertruda: V románu je popisován život zemědělské rodiny a výchova jejich dětí.
John Locke
život:
- narodil se ve stejném roce, kdy Komenský napsal své dílo Informatorium školy mateřské (1632)
- jeho otec byl právník a matka mu zemřela, už když byl malý
- John studoval medicínu na Oxfordu, kde později i učil
pedagogické názory:
- John Locke byl současníkem Jana Amose Komenského
- důraz na smyslové poznání (nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech)
- tabula rasa – nepopsaná deska a teprve zkušenosti v životě se na něm utváří
- zastával individuální výchovu
dílo:
- Úvahy o výchově (1693) – dílo, které je napsáno formou dopisu
- bylo určeny pro jeho přítele do Anglie, kterému radil, jak vychovávat syna
- tento spis vyšel třikrát anonymně, než se Locke přihlásil k autorství
- čerpá ze zkušeností, jak ho vychovával otec puritán, jehož výchovu hodnotí kladně
- naopak se nelíbilo vzdělávání ve školských institucích
- úvahy jsou rozděleny do tří částí, a to jsou: tělesná, rozumová a mravní
- tělesná = „ve zdravém těle zdravý duch“ = doporučuje se: otužování, nerozmazlování, spaní na tvrdé posteli
- mravní = odmítá tvrdé tresty
- z rozumové výchovy - číst, psát a mateřský jazyk
- také vyzdvihuje význam cestování a sebevzdělávání po celý život
Jan Ámos Komenský
Nivnice
- narodil se 28. Března 1592
- po smrti rodičů se musel starat sám o sebe
- do dospělosti užíval jméno Segeš
Přerov
- nastoupil na latinskou školu v Přerově
- člen jednoty bratrské
Fulnek
- kazatel jednoty bratské
- napsal několik úspěšných listu
Lešno
- zde se stal učitelem, později ředitelem bratrského gymnázia
- vydal mapu Moravy, kterou sám tvořil
- začal tvořit Velkou didaktiku, Informatoria, učebnice
- napsal Navržení krátké o obnovení škol v království českém
- napsal Speciální didaktiku
- byl později zvolen biskupem Jednoty bratrské
- napsal Obecnou poradu o nápravě věci lidských
Blatný potok
- napsal spis Škola vševědná
- pravidla mravu – příručka
- zjednodušená jazyková učebnice – Orbis sensualium pistus
- škola se nakonec taky rozpadla pro nedbanlivost žáku a nezájem učitelů
Amsterdam
- a odkaz národu je považována kniha Jedno potřebné – 10. kapitola je považována za Komenského závěť
- napsal vlastní životopis – pokračování v bratrském napomínání
- je pohřben v Naardenu (15. Listopadu 1670) – nachází se tu také jeho museum Comeniu Museum
Období po smrti
- J. F. Herbart staví na Komenského základech školské reformy
- v roce 1910 vznikla komeniologie – věda zkoumající život a dílo Komenského
Velká didaktika
- nevnímá ji jako teorii vyučování, ale jako obecnou pedagogiku
- J. A. Komenský je proto považován za zakladatele pedagogiky jako vědy
- knihu objevil v Lešně Jan Evangelista Purkyně v roce 1841
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.