Komparativní pedagogika
- Komparace = srovnání
- Komparační bývá v pedagogice někdy nahrazena pojmy, jako je srovnávací, nebo mezinárodní
Komparační pedagogika
- termín od 19. století, ale dodnes bez definice
- samostatná disciplína
- pedagogická věda zkoumající pedagogické jevy a srovnává jejich shody a rozdíly ve dvou zemích, oblastech, kontinentech, nebo celosvětově
- př. Srovnávání vzdělávání na Slovensku a v České republice
Jaké oblasti se porovnávají?
- školská legislativa (zákony, vyhlášky, ŠVP, RVP)
- řízení a financování školství (kde a kolik školy pobírají peněz, jaký je plat učitelů)
- struktura školských systémů a jejich výsledky (jak dlouho trvá povinná školní docházka, jaké jsou výsledky vzdělávání žáků)
- vzdělávací cíle, pedagogické obsahy (co se učí), didaktické metody, učebnice
- uspořádání školského roku, rozvrh hodin….
ŠVÉDSKO
- pro 1-5 leté děti
- děti jsou rozděleny do skupin (15-20 dětí)
- děti pobývají v MŠ minimálně 3 hodiny denně, nebo 15 hodin týdně
- se skupinou dětí pracují 3 dospělí – učitelé, pomocní vychovatelé
- průměrně jsou v MŠ 3 třídy
Domácí rodinná péče
- pro děti, které mají zvláštní potřeby, vyžadují menší kolektiv, nebo žijí na odlehlých místech se špatnou dostupností
- 5% dětí předškolního věku
Předškolní třída
- je nepovinnou součástí veřejného švédského vzdělávacího systému
- třídy jsou otevřeny celoročně
- rodiče platí školné
- cílem je zapojit co nejvíce dětí na přípravu na školní docházku
Pracovníci
- učitelé = 3 leté pedagogické studium na univerzitě
- instruktoři = 3 leté pedagogické studium na univerzitě
- opatrovníci v domácí péči = procházejí školením
POLSKO
- Jesle: pro děti od 0 do 3 let, zřizuje je ministerstvo zdravotnictví
Výchova 6-ti letých dětí
- 6-ti leté děti mají právo na jeden rok předškolní výchovy (nultý ročník) a obce mají povinnost to zajistit
- příprava na základní čtenářské dovednosti a základy matematiky
- od roku 2004 „nultý ročník“ musí povinně absolvovat všechny 6-ti leté děti jako přípravu na primární vzdělávání
Mateřské školy
- 5-11 hodin denně
- jeden učitel, který se střídá na směny se stará průměrně o 23-24 dětí a o 16 dětí v přípravných třídách
- na venkově je situace příznivější (21) a (14-15)
Učitelé
- tito učitelé mají stejné platy jako učitelé 1 až 3. třídy na ZŠ
- přímá vyučovací povinnost je 25 hodin týdně, 21 hodin u učitele vyučující 6-ti leté děti
- velké procento učitelů tvoří ženy bez odborné kvalifikace
JAPONSKO
Zajímavosti
- v japonských školách žáci nemají žádnou zkoušku až po 4. třídu
- mají pouze malé testy
- Japonci věří, že cílem prvních 3 let školy je nesoudit dítě podle jejich vědomostí nebo schopnosti učit se, ale naučit je slušnému chování a rozvíjet charakter
- akademický/školní rok začíná 1. dubna
- na většině škol nezaměstnávají uklízečky, nebo školníky = studenti jsou učení si školu uklízet sami
- oběd je vytvořen odborníky na zdravou výživu = všichni žáci jedí ve svých třídách s učitelem
- vyučování obvykle trvá 8 hodin denně, ale kromě toho se studenti učí i přes prázdniny nebo víkendy
- školní uniformy (rodiče je platí svým dětem)
USA
- škola začíná v 8:45 (ve vyšších ročnících i později)
- vyučování trvá 55 minut a přestávky 6-7 minut
- každý den probíhá výuka ve stejné učebně (třídě) a se stejným vyučujícím, podobně jako na 1. stupni na ZŠ v Česku
- žáci mají rodinný předmět, kde se chlapci i děvčata učí šít a vařit
- předměty se vyučují pomalejším tempem, než v ČR a méně podrobně
- klade se důraz na teoretickou část (př. pitvání žáby)
- každá škola má sportovní tým
- střední a vysoké školy jsou placené, ale v případě sportovce, nebo roztleskávačky mají školy zadarmo (neplatí to pro všechny)
- na střední škole je velký důraz na kázeň (na každém rohu je kamera)
Mateřské školy
- od 4-6 až 7 let
- od 5 roku se dítě učí číst = globální čtení (Slova jako celek = PES)
- děti v 1. třídě umí číst a počítat, až ve 3. třídě se u dětí začnou projevovat poruchy
- třída: 15-20 dětí
- 1 hlavní učitelka + 2-3 asistentky
- jsou zde integrované děti s nějakým postižením
- v MŠ jsou běžné počítače: programy na písmenka, apod.
- velmi oblíbené jsou alternativní školy (Hlavně Montessori)
- studenti středních pedagogických škol, pracují ve speciálních centrech, kde docházejí děti, které potřebují individuální přístup a cvičí s dítětem to, co mu nejvíce nejde
ISCED = MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE VZDĚLÁVÁNÍ
- vydalo ji UNESCO
- platí pro všechny státy
Isced: 97
- 0 – preprimární (MŠ)
- 1 – primární (1. stupeň ZŠ)
- 2 – nižší sekundární
- 3 – vyšší sekundární (SŠ)
- 4 – postsekundární nezařazené do terciální
- 5 – terciální – první stupeň (Bc., Mgr.)
Aktuální přehled studia pro rok 2023/2024:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
- 6 – terciální – druhý stupeň (Doktorský)
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.