V EU pomalu vzniká společný vzdělávací prostor. Zapojily se už první české VŠ

3. 7. 2019 | Aktuality

cosorciaNový projekt Evropské unie má své první „výherce“. Jsou jimi i dvě české univerzity – brněnská Masarykova univerzita a pražská Univerzita Karlova, které se společně s dalšími desítkami škol po celé Evropě stanou součástí mini konsorcií spolupracujících škol. Jejich cílem bude usnadnit meziuniverzitní spolupráci.

Součástí každého konsorcia je několik škol, mezi nimiž se budou moci volně pohybovat studenti i akademici a vzniknou tak jakési meziuniverzitní kampusy. “Studenti, doktorandi, vědečtí pracovníci a výzkumníci budou moci sdílet své vědomosti, zkušenosti a zdroje tak, aby vytvořili společné osnovy pro rozličné obory,” uvedla komise, která konsorcia vybírala.

Do výběrového řízení se hlásilo celkem 54 konsorcií zahrnujících 300 univerzit z 28 členských států EU. V takhle nabité konkurenci uspěla Masaryčka, která se spojila s univerzitami ve Francii, Německu, Maďarsku a Itálii. Karlovka se stala součástí konsorcia s italskou, dánskou, polskou, holandskou a francouzskou školou. Tou poslední je známá Sorbonna.

„Je to velký úspěch, který ukazuje na kvalitu společně podaného projektu. Studentům to v blízké budoucnosti umožní ve spolupráci s našimi partnery získávat ještě kvalitnější vzdělání a těžit z výhod úzké mezinárodní spolupráce,“ uvedl prorektor pro internacionalizaci Masarykovy univerzity Ivan Malý.

Jednotlivá konsorcia dostanou na rozvoj spolupráce celkem pět milionů eur, které na projekt věnuje program Erasmus+. Peníze mají posloužit primárně k rozvoji mobility. Je to tak vlastně další stupeň meziuniverzitních výjezdů, které dosud zajišťoval právě Erasmus.

Vznik konsorcií je totiž součástí dlouhodobé strategie Evropské unie, jejímž cílem je do roku 2025 vybudovat takzvaný European Education Area, v němž budou moci mladí lidé maximálně využít potenciál vzdělávacích institucí a nabídku na trhu práce v celé Evropské unii ale i ve světě.

V budoucnu by to mohlo fungovat tak, že by studenti mohli různé části svého studia, ať už fyzicky nebo dálkově, absolvovat na několika institucích. Ty by měly doplňující se osnovy i výzkumná centra. Odpadlo by tak pravděpodobně zpětné uznávání předmětů, nebo nutnost dělat zkoušky na obou školách – té vaší v ČR a té v zahraniční. Navíc byste se také nemuseli omezovat jen na výběr jedné zahraniční školy.

Zdroj: muni.cz, Universityworldnews.com

 

 

Další články k tématu