Tipy pro lepší time management

16. 10. 2014 | Rady maturantům

Vždycky odkládáte věci na poslední chvíli a pak najednou nestíháte? Den vám hrozně rychle uteče a na jeho konci máte hotovou jen polovinu z toho, co jste plánovali? Naučte se lépe si zorganizovat čas.

Podobný problém znají středoškoláci, vysokoškoláci i všichni ostatní – jak co nejlépe skloubit školu, práci, koníčky, volný čas, spánek a všechno ostatní? Nejen na internetu samozřejmě najdete spoustu tipů, triků a návodů na lepší time management, ale nikdy neuškodí si osvědčené rady přehledně sepsat a zopakovat. Pokud tedy chcete udělat svůj den „delší“, pokračujte ve čtení.

Den bude mít pokaždé jen 24 hodin

Na to nezapomínejte. I když si čas zorganizujete sebelépe, nestihnete toho víc, než je zkrátka za tuto dobu stihnutelné. Je proto důležité vytvořit si realistické a splnitelné cíle. Pokud budete mít v plánu naučit se dvacet maturitních otázek za jeden den, pak to nedokážete ani kdybyste se rozkrájeli. Stanovení nesplnitelných cílů vás bude jen frustrovat.

Snažte se čas, který máte, využít co nejefektivněji. Vysledujte, která část dne je pro vás nejproduktivnější a do té směřujte nejnáročnější úkoly. Pokud jezdíte do školy vlakem/tramva­jí/metrem/auto­busem, naučte se učit se cestou. Například si pročítejte poznámky. Pokud se vám ze čtení v dopravě dělá zle, zápisky si namluvte a uložte je do přehrávače.

to-do

Sepište si to-do list

Nesnažte se všechno udržet v hlavě, protože to se vám stejně nejspíš nepodaří. Mnohem užitečnější a čas šetřící je vytvořit si seznam, který vám bude úkoly, které máte před sebou, připomínat. Může to být klasický papír se soupisem úkolů, diář, upomínky v telefonu nebo v počítači, či jakýkoliv jiný systém, který vám bude vyhovovat. Pište si ke všem úkolům jejich deadline.

To-do list využijete i na denní bázi. Máte-li před sebou hodně učení nebo práce, rozdělte si je na menší prvky a pak si odškrtávejte, co už máte, abyste viděli, kolik vám ještě zbývá.

Vytvořte si plán – a držte se ho

Přesně stanovený plán vám pomůže využívat čas efektivně. Napište si do něj, kdy budete pracovat na kterých úlohách, kolik času vám přibližně zaberou, do kdy je chcete mít hotové. Pravidelně si tento plán aktualizujte.

to-do-list

Stanovte si priority

Opravdu musíte udělat všechno, co jste si naplánovali? Není možné něco zkrátka vypustit, na někoho úkol přenést, rozložit si práci v týmu? Rozdělte si jednotlivé úkoly do dvou, případně do čtyř kategorií.

Dvě kategorie jsou jednodušší dělení, zkrátka na „důležité“ a „nedůležité“. Začnete pochopitelně s věcmi důležitými.

Pokud chcete svou práci rozdělit do čtyř kategorií, pak vytvořte kolonky „důležité naléhavé“, „důležité nenaléhavé“, „nedůležité naléhavé“, „nedůležité nenaléhavé“. V tomto pořadí také úkoly řešte. Pokud vám nezbude čas na něco „nedůležitého nenaléhavého“ (jako například na večerní seriál), nestane se nic. Naopak pokud nestihnete něco „důležitého naléhavého“, můžete mít problém (sem spadá třeba učení se na zítřejší test, na kterém závisí váš úspěch v celém předmětu).

Vždy se soustřeďte na jednu věc. Někdy je multitasking potřeba, ale většinou jen štěpí vaši pozornost.

up

Přestaňte prokrastinovat

Prokrastinace dokáže rozmetat celý váš plán. Sledujte a zapisujte si třeba týden, co jsou vaši největší žrouti času – kolik času denně strávíte na sociálních sítích? Co děláte, když už se vám nechce učit? Kdy odkládáte důležité úkoly a radši se věnujete těm nedůležitým?

Je důležité si uvědomit, že k prokrastinaci často vede strach z věcí, které máte před sebou. Jistě, naučit se na test z chemie možná nebude nejsnazší, ale pokud nebudete studovat vůbec, bude váš výsledek mnohem horší. Naučte se, že nejlepší čas na to něco udělat, je teď. Neodkládejte všechno na poslední chvíli.

Odměňujte se

K dobře odvedené práci je potřebná motivace – jednička z písemky, kino s kamarády, čokoláda. Slibte si za dodržení stanoveného plánu odměnu.

Tahle rada vám pomůže, i když nejde vše podle vašeho plánu. Naučte se udržet si pozitivní přístup. Jak známo, chybami se člověk učí. I když se vám něco nepovede napoprvé nebo napodruhé, zkoušejte to dál a nevzdávejte se. Na konci vás přece čeká vytoužená odměna.

Odpočiňte si

Bojujte se stresem odpočinkem. Nikdo nevydrží pracovat nebo učit se celý den v kuse. Nejefektivnější je soustředit se 45 minut a pak si dát deset minut pauzu. Naučte se také pravidelně relaxovat – cvičte, podívejte se na film, projděte se, přečtěte si časopis.

A teď už dost internetů a vzhůru do práce!

Zdroj ilustrací: freeimages.com

Další články k tématu