Škola by mohla začínat až od 9. Nový ministr školství rozvířil debatu

3. 8. 2022 | Aktuality

Škola by mohla začínat až od 9Nový ministr školství Vladimír Baláš, znovu otevřel téma o pozdějším začátku školní výuky. Na většině škol musí být studenti v lavicích už v osm hodin. Baláš by nyní rád otevřel diskuzi o posunutí startu výuky až na devátou hodiny. Server Novinky.cz provedl průzkum mezi politiky a ptal se jich, jak by se k možné změně postavili.

„(Je) prokázáno, že zejména u pubertálních dětí brzké vstávání narušuje biorytmus a že podávají mnohem lepší výkony, když chodí do školy až v devět hodin. Mnoho z nich navíc dojíždí a musí vstávat o to časněji,” uvedl ministr školství Baláš v rozhovoru pro Lidové noviny, kdy téma poprvé otevřel. Dodal také, že při změně rámcových vzdělávacích programů k redukci učiva musí stejně dojít. A týkat by se to mohlo právě první hodiny vyučování.

Změnu by uvítal například ministr obrany a vystudovaný pedagog Vít Rakušan. „Jako učitel mám na to docela pozitivní názor, protože můj biorytmus byl vždy až od 9 hodiny a i má první hodina v pozici žáka i učitele byla vždy ta nejhorší. Je to teď samozřejmě nějaký ideový výrok, ale mně se docela líbí,” sdělil serveru.

Proti by nebyl ani premiér Petr Fiala. „Přemýšlíme nad tím, a je to nejen k diskusi politikům, ale musí to být širší debata s odbornou veřejností, jak snížit kvantitu se kterou se žáci ve škole potýkají ve prospěch kvality. Jestli by tomu pomohl pozdější začátek školy, tak to v tuto chvíli nevím. Je pravda, že v jiných zemích se třeba začíná o něco později, na druhé straně u nás je tradice začínat v 8 hodin, takže je to na nějakou delší diskusi,” vysvětlil předseda vlády.

Místopředsedkyně sněmovny Věra Kovářová však upozorňuje na možné komplikace, se kterými by se při pozdním startu školy mohli potýkat rodiče mladších dětí. „Pokud zdravotní výzkumy říkají, že by to bylo lepší a dětí budou pozornější a odpočatější, tak z tohoto zdravotního hlediska to dává smysl. Pak je ale otázkou u rodičů, kteří chodí brzo do práce, zda by ty menší děti stejně nemusely vstávat a chodit třeba do družiny a byly tam o to déle,“ sdělila Novinkám Kovářová.

„Pokud by tedy bylo dítě malé, tak sama za sebe mohu říct, že by to asi nebylo úplně fajn. Když je pak dítě starší, tak ho to může posunout k samostatnosti, protože se musí samo vypravit, což by mohlo mít i pozitivní důsledky,” doplnila.

Situace v zahraničí

V Německu na si některých školách žáci musí nastavit budíček dokonce na dřívější čas než ti čeští. Škola tam zpravidla začíná mezi 7:30 až 8:15. Náš východní soused Slovensko má start povinné školní docházky mezi sedmou a osmou hodinou. Stejně brzo jako Češi pak musí do školy vstávat také většina Poláků a Rakušanů.

Začátek vyučování od devíti mají například ve Španělsku. Ve Velké Británii pak začínají s výukou nejčastěji mezi 8:30 a devíti. V této době zasedají do lavic také Nizozemci. Přispat si mohou žáci ve Finsku. Tam pro některé začíná školní den dokonce mezi 9 až 9:45.

Zdroje: Novinky.cz, Wikipedie

Další články k tématu

Stovky amerických škol zavedly čtyřdenní školní týden

Stovky amerických škol zavedly čtyřdenní školní týden

Zhruba 1600 škol napříč Spojenými státy zavedlo čtyřdenní školní týden. Studenti o část výuky ale nepřijdou. V praxi to totiž funguje tak, že děti mají delší vyučování. Školy si změnu vesměs chválí a neplánují se vrátit k tradiční pětidenní výuce. Někteří učitelé si však stěžují na větší tlak na výkon. Hlavním důvodem této změny jsou finance. Americké …

Někteří učitelé jsou proti zrušení povinného druhého cizího jazyka

Někteří učitelé jsou proti zrušení povinného druhého cizího jazyka

Zástupci sdružení učitelů cizích jazyků se postavili proti návrhu, aby na základních školách nebyl povinný druhý cizí jazyk. Změnu navrhuje ministerstvo školství ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem v rámci revize rámcových vzdělávacích programů ve školách. Předsedkyně sdružení vysokoškolských učitelů francouzštiny Gallica Olga Nádvorníková uvedla, že pokud by byl druhý cizí jazyk dobrovolný, mohlo by se stát, že …

Vysvědčení plné předsudků. Dívky dostávají lepší známky z matematiky

Vysvědčení plné předsudků. Dívky dostávají lepší známky z matematiky

Ve známkovacím systému napříč školami v Česku panují značné rozdíly. Známky za stejné výsledky se mezi jednotlivými školami průměrně liší o celý jeden stupeň. Vyplývá to z výzkumu think tanku IDEA. Podle výzkumu učitelé navíc hodnotí jinak dívky a chlapce a žáky z bohatých rodin. Subjektivní povaha známkování přitom odrazuje studenty od dalšího studia a ovlivňuje jejich kariérní …