První celostátní konference na téma šikana

4. 4. 2004 | Aktuality

V aule Pedagogické fakulty olomoucké univerzity se v uterý 30. 3. konala vůbec první konference řešící problém šikany na českých školách. Akci uspořádaly: katedra pedagogiky s celoškolskou působností PeDF UP, pobočka pedagogické společnosti v Olomouci a celostátní sdružení Společenství proti šikaně.

V aule Pedagogické fakulty olomoucké univerzity se v uterý 30. 3. konala vůbec první konference řešící problém šikany na českých školách. Akci uspořádaly: katedra pedagogiky s celoškolskou působností PeDF UP, pobočka pedagogické společnosti v Olomouci a celostátní sdružení Společenství proti šikaně.

Na konferenci se sešli spolu s učiteli ředitelé škol, speciální pedagogové, právníci. Zájem byl obrovský, v přeplněné aule se sedělo dokonce i na zemi. Diskutovalo se především o tom, jak skryté násilí na školách odhalit, jak je řešit a jak mu předcházet. Podle Michala Koláře ze Společenství proti šikaně si s tímto negativním jevem neví rady většina učitelů. Přitom podle průzkumů z roku 2001 muselo šikanu zažít asi 41% žáků základních škol.

Speciální pedagog Vratislav Holeček ze Střediska výchovné péče Domovina v Hradci Králové má s neschopností pedagogů řešit tento problém také své zkušenosti. Někdy prý učitelé šikanu záměrně přehlížejí, protože se bojí vlastního neúspěchu. Podle Holečka by se o tom, jak takové situace zvládat, měli učit studenti už na pedagogických školách.

Že je osvěta mezi pedagogy nutná, vyplývá také z výsledků činnosti Společenství proti šikaně. To už ¨rozběhlo programy s cílem potírat násilí na školách. Například v prosinci loňského roku skončil projekt, který měl ověřit půvoní český speciální program proti šikanování Zdravá škola. Výsledky čtyři měsíce po zahájení projektu byly velice povzbudivé. Šikana klesla na druhém stupni školy průměrně o 42,5%, ve třídách, kde působili členové užšího realizačního týmu, se výskyt přímého i nepřímého šikanování snížil o 50 až 75%. Zmíněný projekt tak přispěl ke zjištění, že obecné preventivní programy násilí mezi žáky nijak významně nepotírají. Je nutné propojit školní vzdělávací program se zcela speciálním programem proti šikaně. Jenom tak může být boj proti násilnému chování účinný.

Z početné účasti na včerejší konferenci je však jasné, že i sami učitelé mají o tuto problematiku zájem. Například Vlastu Kuchařovou, která působí v Uničově jako protidrogová koordinátorka, trápí, že šikana se vyskytuje u stále mladších a mladších ročníků. K násilí na svých spolužácích se prý uchylují už i prvňáci.

Organizátoři akce si přejí, aby se toto olomoucké setkávání učitelů a odborníků stalo tradicí.

Zdoj: iDnes a www.sikana.org/main.html