10 let se státními maturitami: dlouhé přípravy a dvě úrovně

20. 4. 2021 | Aktuality

10 let se státními maturitamiLetos uplynulo 10 let od prvních státních maturit. Jejich příprava však formálně začala už před 20 lety a stále se zdá, že je na čem pracovat. Přinášíme vám první ze dvou dílu seriálu o státních maturitách v Česku, ve kterém zrekapitulujeme počáteční zdroje inspirace i první rozjezdové roky.

2000-2011: zákon bez realizace

Popud k prvním diskuzím ohledně státních maturit přišel již v 90. letech od Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, jíž je Česko od roku 1995 součástí. Od dohledu této organizace si stát sliboval zvýšení celkové úrovně českého školství a přiklonění se k západním modelům vzdělávání.

Myšlenka státních maturit pak vzešla z přesvědčení, že se základní a střední školy a jejich pedagogové dostatečně nesnaží, a proto potřebují státní dohled. Před koncem tisíciletí vznikl první „prototyp“ státních maturit s názvem Sonda maturant. Účastnilo se ho 80 tisíc studentů. Sonda maturant kromě znalostí z českého jazyka ověřovala také znalosti z cizího jazyka, matematiky a obecné studijní předpoklady.

Začátkem tisíciletí také proběhly první pokusy o uzákonění státních maturit. To se ovšem povedlo až o čtyři roky později.

Uzákoněním to ale neskončilo. Konkrétní podoba maturit se totiž formovala ještě následujících sedm let a měnila se a odkládala s každým dalším ministrem školství. „Průkopníkem“ se stal až Josef Dobeš z Věcí veřejných, který v roce 2011 spustil projekt státních maturit naostro, s vidinou investice, která se státu do budoucna vrátí.

Tehdy už se ustálila jiná představa o významu státních maturit: popudem k lepším výsledkům už neměl být bič státního dohledu, ale možnost srovnávat se s ostatními školami. Podle serveru Aktuálně.cz se také výhledově počítalo s tím, že by výsledky státních maturit mohly sloužit jako vstupenka na vysoké školy, nebo by je mohli zohledňovat zaměstnavatelé.

2011: jedeme naostro

Rok 2011 byl prvním rokem, kdy se maturitní zkouška řídila zákonem – byla poprvé rozdělena na společnou část stejnou pro všechny a profilovou část, které byla v gesci škol. Ve společné části si maturanti museli povinně zvolit maturitu z českého jazyka a literatury. Další povinná zkouška byla z cizího jazyka nebo matematiky. Maturanti si mohli zvolit také přídavek v podobě nepovinných předmětů. Ve společné části tak mohli navíc maturovat například z chemie či dějin umění. Asi nejvýznamnějším rozdílem oproti dnešku byla dvojí obtížnost zkoušek – tehdejší středoškoláci si volili mezi základní a vyšší úrovní.

Sítem historicky prvních novodobých státních maturit neprošla pětina studentů, na některých školách dokonce selhalo 70 procent maturantů. Největší neúspěšnost byla na učilištích a nástavbových oborech. Za průběh maturit a nejednoznačnost otázek byl tehdejší ministr školství Dobeš kritizován jak studenty, tak i některými řediteli škol. Sám Dobeš tehdy ocenil, že jednotné maturity odhalily výjimečné špatné školy a pochválil přísné kantory.

2012: příliš těžká matematika

Rok 2012 se zapsal do dějin těžkou úrovní zkoušky z matematiky, která byla těžká až moc. „Já i většina ostatních studentů jsme se s takovými úlohami nikde nesetkali, ať už ve škole nebo v testech společnosti Cermat,” komentoval situaci tehdy pro iDnes.cz student Petr Bílek z Děčína. Největším zabijákem byl nedostatek času, vypracovat test v limitu nezvládl ani šéf Cermatu Pavel Zelený.

Cermat zpětně posunul hranici bodového hodnocení, díky čemuž vyšší úroveň státní maturity z matematiky složilo více studentů a zvýšila se i původně 40procentní úspěšnost. Někteří studenti si díky tomu vylepšili známku a mohli se dostat na vysokou školu bez přijímacích zkoušek.

Před devíti lety se také zúžila nepovinná nabídka předmětů a ve společné části už zůstaly jen český jazyk, cizí jazyk a matematika. Tento rok také slohy opravoval Cermat, od čehož bylo pro dlouhé průtahy v dalších letech upuštěno.

2013: jedna úroveň

Novela zákona v roce 2013 zrušila vyšší a nižší úroveň státní maturity a zkoušku sjednotila. Počet povinných předmětů ve společné části se opět ustálil na dvou, i když během příprav novely zaznívaly hlasy, které prosazovaly tři povinné předměty.

V tomto roce také Cermat poprvé zveřejnil výsledky maturit na svém webu, což dříve odmítal. Ačkoli stále nelze získat celorepublikové žebříčky, je možné porovnávat jednotlivé školy v rámci kraje a v rámci jednoho předmětu. “Zpřístupnění výsledků maturit vítám a vnímám jako další krok k větší transparentnosti a otevřenosti Cermatu a zpřístupnění výsledků maturit vůči veřejnosti,” uvedl tehdy první náměstek ministra školství Jindřich Fryč pro server iDnes.cz.

A jak si ročník 2013 u zkoušek vedl? Zatímco počet neúspěšných maturantů z českého jazyka byl nízký a výsledky na různých typech škol podobné, matematika odhalila propastný rozdíl mezi učilišti a odbornými nástavbami a ostatními školami. V prvním termínu neudělalo zkoušku z matematiky 30 až 40 procent maturantů. V následujících letech proto budou maturanti upřednostňovat cizí jazyk před matematikou.

V druhém díle seriálu o státních maturitách mimo jiné odhalíme, proč je čím dál tím méně úspěšných maturantů z češtiny, nebo co všechno zavinil Jidáš.

Zdroje: Státní maturita.cz, Eduzín.cz, Respekt, msmt.cz