Maturitní otázky

Tachismus

malířský směr, využívá techniky barevné skvrny kladené na plátno spontánní automatický malířský projev, nemá přímý vztah ke smyslové zkušenosti umělce instinktivní tvůrčí akt, autentická umělcova subjektivní výpověď vychází z metody surrealismu, proti kompozičním zákonům zdůrazňuje náhodu a hravost jako umělecký směr se rozvíjí v 50.–60. letech 20. století rozvíjel se souběžně s americkou akční malbou Gillian Ayres Antony …

číst více

Suprematismus

výtvarný směr geometrické abstrakce, založil 1913 Kazimír Malevič spolu s V. V. Majakovským formuje roku 1915 manifest suprematismu zdůrazňuje čistou výtvarnou sensibilitu odvozenou od praktických cílů pracuje se zjednodušenými výtvarnými prostředky, abstrahovanými z kubismu (pravoúhelníky, kruh, trojúhelník, kříž) uplatnění v architektuře, užité grafice, výstavnictví Kazimír Malevič Osm obdélníků Suprematismus, 18. provedení Suprematismus (Černý kříž na červeném oválu) Suprematismus …

číst více

Orfismus

malřský směr, vzniká na podkladu kubismu kolem roku 1910 zdůrazňuje barvu a její emotivní účinky kompoziční skladba lineárních prvků, barevných ploch podle zákona kontrastu a souzvuku pronikl také do architektury, sochařství, užitého umění Robert Delaunay Rytmus, radost ze života Sonia Delaunay-Terk Rytmus František Kupka Sólo hnědé čáry    

číst více

Neoplasticismus

původně směr vytvořený P. Mondrianem v letech 1913-1917 odvozený z kubismu, zobrazuje geometrický řád světa, harmonii vztahů svět zbaven v šech nahodilostí, elementární výtvarné prostředky (6 základních barev, linie) později aplikován v architektuře (soustavy pravoúhle napojených ploch), v sochařství, užitém umění geometrická jednoduchost, konstruktivnost, funkčnost  Piet Mondrian Kompozice č. 4 Theo van Doesburg Kompozice v šedé Kompozice IX        …

číst více

Abstraktní umění

významný umělecký proud charakteristický pro vývoj velké části malířství a sochařství od r. 1910 malířství vždy bylo abstraktním (malíř zachycoval skutečnost dle svých představ), od dob impresionismu nastává posun od realistického znázorňování první opravdu „abstraktní obraz“, na kterém nejde rozpoznat předmět, namaloval v roce 1910 Vasilij Kandinskij – svůj obraz měl odložen obráceně o zeď, nemohl …

číst více

Surrealismus

20. léta 20. století, Francie umělcova fantazie absolutně nezávislá na vnější realitě André Breton – autor manifestu surrealismu (1924) ovlivněn psychoanalýzou Sigmunda Freuda inspirace sny, halucinacemi, delirantními stavy, … dvě základní metody: Psychický automatismus záznam psychiky, barvené plochy a linie jsou symboly vnitřního světa (Miró) Magický realismus (veristický surrealismus) malíř vytváří iluzi své vnitřní vize …

číst více

Dadaismus

období první světové války, vzniká ve Švýcarsku spojován se vznikem literárního klubu Kabaret Voltaire vůdčí osobností Tristian Tzara – vydával sešity Dada, 1918 s Picabiou napsal dadaistický manifest principy využívání náhody nelogických souvislostí, nesmyslů, vyjádření zmatku a strachu z války provokativně vyhrocená absurdita, znevažování platných norem a odmítání estetických hodnot Marcel Duchamp L.H.O.O.Q (→), Fontána (↓)   …

číst více

Kubismus

vzniká 1906 v ateliérech Picassa a Braquea nejvíce rozvinut v Čechách a ve Francii všechny oblasti výtvarného umění princip spočívá v prostorové koncepci; předmět je zobrazen z několika úhlů současně mění se přístup ke skutečnosti – nejen ve vidění, ale i v práci s realitou zobrazovaný předmět je rozkládán na jednodušší geometrické útvary (krychle), které dle fantazie byly skládány do …

číst více

Futurismus

počátek 20. století vydáním Manifestu futurismu Filippa Marinettiho (it. básník) staví se proti všem tradičním hodnotám a prohlašuje, že se objevila nová krása – krása rychlosti sami se označili futuristy (budoucími) jejich heslem bylo „bojujme proti tradici“ – zavrhli vše před nimi, propagace anarchismu, destrukce nejdůležitější je zobrazit dynamiku, pohyb, rychlost, techniku „Nejde o to …

číst více

Fauvismus

„le fauve“ = šelma první výstava v roce 1905, zde získávají své jméno vzniká podobně jako německý expresionismus, ale ve Francii čistý barevný tón a barevná plocha, bez stínování erupce barvy, hýřivost a svoboda užití barev těžká vysvětlitelnost, popírá barevnou reálnost „Plechovka barev chrstnutá veřejnosti do tváře“ dává vzniknout novým proudům, expresionisté přicházejí k fauvismu a naopak …

číst více