Maturitní otázky
Činitelé výchovně vzdělávacího procesu – osobnost učitele, učební styly žáků
Činitelé výchovně vzdělávacího procesu jsou takové faktory, které u dětí v mateřské škole, ale také na základní, střední atd. ovlivňují to: Příklad - jak se dítě do školy těší, nebo netěší (jestli se mu ve škole, líbí, nebo nelíbí) - jak rychle se dokáže novou látku naučit…atd. …
číst vícePozornost, emoce, verbální komunikace
Definice pozornosti: je to psychický stav, který zajištuje po určitou dobu soustředění člověka na jeden jev, nebo jednu činnost (od všímání si až po pozorování) Typy pozornosti: 1) SPONTÁNNÍ (bezděčná) = za její fyziologický základ se považuje ORIENTAČNĚ PÁTRACÍ REFLEX (u zvířat i u lidí, orientujeme se v okolí, vnímáme nebezpečí, je-li podnět významný následuje reakce-útěk, …
číst víceObecná didaktika
Didaktika – z řeckého slova „didaskein“ (učit, vyučovat, poučovat) Pojem didaktika z pohledu významných pedagogu: - zakladatel didaktiky – Marcus Fabius Quintiliamus: škola hrou přiměřená věku dítěte, zakazuje tělesné tresty, podpora talentu dítěte - v 17. století W. Ratke (didaktika – umění vyučovat) - J. A. Komenský: dílo „Didaktika …
číst víceUčení a paměť
Pojem učení a jeho hlavní funkce: - dospění ke znalostem - není aktivita spojená pouze se školou, probíhá VĚDOMĚ i NEVĚDOMĚ v průběhu celého života - jde o získávání DOVEDNOSTÍ, ZNALOSTÍ a NÁVYKŮ Hlavní funkce: aktivně se vyrovnat s prostředím Metody efektivního učení: Klidné prostředí Střídat aktivitu s odpočinkem Znát svůj styl učení Výpisky, grafy, podtrhávání Porozumění dané látce, neučit se …
číst víceKurikulum a základní pedagogické dokumenty
- z latinského slova Curriculum – běh, závodiště, závodní dráha - není znán jen v pedagogice, ale používá se i v jiných oborech Významy Kurikula kurikulum jako psaný dokument (RVP, ŠVP, projekt, plány, vyučování, příprava učitele) všechny zkušenosti, které žák získal ve škole - ty, které se naučil v lavici - …
číst víceRežim dne, biologické rytmy, únava a spánek, neverbální komunikace
Vysvětlení základních pojmů: Režim dne je vlastně takový JÍZDNÍ ŘÁD, jsou to opakující se činnosti během dne. Co je v RD důležité: - střídat aktivitu s odpočinkem, aby nedocházelo k přetěžování organismu - opakovat jednotlivé složky režimu pravidelně - přizpůsobit aktivitu s odpočinkem a biologickým rytmům Biologické rytmy Biorytmy = pravidelně se opakující změny, které probíhají v org. jsou: -vrozené (geneticky podmíněné) - …
číst vícePedagogika jako věda
Termín Pedagogika se začal používat v antickém Řecku = Pais (dítě) + agóge (vedení). Paidagogos: vzdělaný otrok, který pečoval v bohatých rodinách o děti, vodil je do školy a chránil před ostatními otroky, vzdělávali se jenom chlapci Historický pohled na pedagogiku: Pedagogika se vyčlenila z filozofie v 19. století. Tuto novou vědu zprvu nikdo neuznával. …
číst vícePsychologie jako věda a metody jejího zkoumání
pojem psychologie: složenina PSYCHÉ (duše) a LOGOS (věda) Psychologie je věda o duši. Předchůdcem psychologie je filozofie. Vznik psychologie: STAROVĚK – duše a tělo - 1. olympijské hry - filozofové z Řecka: Platón, Aristotelés - filozofové z Říma: Cicero, Marcus Aurelius - důraz na tělo i duši (KALOKAGATHIA …
číst víceInformel
umění nevárnosti silné vrstvy barvy se mísí s kousky omítky, rozdrceným mramorem, pískem i sádrou působí hrůzným napětím umělec s barvou pracuje jako s blátem, míchá a kupí vrstvy na povrchu plátna barevná hmota na plátně zobrazuje širokou škálu pocitů vidiny samoty, odcizení, hněvu, hrůzy, zničení časem Informel si cení svou bezprostřednost, vitalitu, nezkaženost, záměr maximálního výrazového působení …
číst víceAkční malba
vzniká v USA v druhé polovině 40. let americké umění se poprvé osvobozuje od evropského, zakládá unikátní styl malba se stává fyzickou záležitostí, barvy jsou nanášeny z tub nebo plechovek umění dělat na plátně barevné skvrny dvě základní techniky: Dripping = lití barvy na plátno přímo z plechovky, „odkapávání“ Slash painting = cákání barvy štětcem obojí je nejvyšší možný …
číst více