Platební styk podniku v hotelnictví a turismu

Hotovostní platební styk

• uskutečňuje se s použitím peněz

• o stavu a pohybu peněz se účtuje na syntetickém účtu 211-Pokladna

• analytické účty jsou vedeny zvlášť na korunovou pokladnu a zvlášť na valutovou pokladnu (vede se podle jednotlivých cizích měn).

• podkladem pro účtování jsou příjmové a výdajové pokladní doklady, které se zaznamenávají v pokladní knize

• za peněžní prostředky je hmotně odpovědný pokladník, se kterým je sepsána dohoda o hmotné odpovědnosti

• po skončení pokladních hodin zjišťuje pokladník skutečnou hotovost přepočítáním bankovek a mincí a porovnávají ji se zůstatkem v pokladní knize, tj. pokladní SKONTRO

• mohou být zjištěny rozdíly – pokladní schodek nebo přebytek, které musí být vyrovnány.

• účetní jednotka stanoví vnitřní směrnicí tzv. pokladní limit – to je maximální částka, která smí v pokladně zůstat po skončení pokladních hodin (částka musí být odvedena na bank. účet).

• inventarizace peněžních prostředků musí být dle zákona provedena nejméně jedenkrát za účetní období.

Peníze na cestě

• při převodu peněz z banky do pokladny, nebo z pokladny do banky vzniká časový nesoulad mezi skutečným pohybem peněz a vystavením výpisu z bankovního účtu.

• o pohybu peněz v pokladně se účtuje ihned v den uskutečnění příjmu nebo výdaje peněz (výdajový nebo příjmový pokladní doklad).

• výpis z B.Ú. přichází s určitou časovou prodlevou. Pro účtování pohybu peněz mezi pokladnou a bankovním účtem používáme účet 261 – Peníze na cestě

Bezhotovostní platební tyk

• o bezhotovostní stavu a pohybu peněžních prostředků účtujeme na syntetickém účtu 221 – Bankovní účty

• základním předpokladem uskutečnění bezhotovostního platebního styku je zřízení bankovního účtu

• bankovní účet je zřízen uzavřením „Smlouvy o zřízení bankovního účtu“ mezi bankou a účetní jednotkou. Základním obsahem smlouvy jsou údaje o firmě, osoby oprávněné disponovat s účtem včetně podpisových vzorů, číslo účtů, počet platebních karet vydaných k účtů, režim výpisu, úrokové podmínky, poplatky apod….

• podkladem pro účtování jsou výpisy z bankovního účtu

• při výběru hotovosti firma může použít platební kartu nebo šek, při platbách může použít příkaz k úhradě, nebo příkaz k inkasu.

• Bankovní poplatky (např. zavedení účtu, za položky ve výpisu, odeslání výpisu, výběr z účtu apod.) jsou nákladem na účet 568 – Ostatní finanční náklady

• V okamžiku sestavení účetní závěrky (min. 1× za účetní období) se provádí dokladová inventarizace stavu peněz na bankovním účtu – porovnává se stav účetní se stavem uvedeným na posledním výpisu z bank. Účtu

• Na BÚ se účtují úroky:

. z vkladu – účet 662 – Úroky (úrok je výnosem)

. z úvěrů – účet 562 – Úroky (úrok je nákladem)

• V okamžiku sestavení účetní závěrky (minim. 1× za účetní období) se provádí dokladová inventarizace stavu peněz na bankovních účtech. Porovnává se stav účetní se stavem uvedeným na posledním výpisu.

Účetní jednotka může mít:

1. Běžný účet

• Na bankovním účtů má účetní jednotka peněžní prostředky k financování své běžné činnosti. Zůstatek je vždy aktivní.

2. Kontokorentní účet

• Je to účet, kdy při krátkodobém nedostatku peněžních prostředků poskytuje banka klientovi kontokorentní úvěr. Může mít zůstatek: ? aktivní = banka připisuje úroky z vkladu – úrok je výnosem na účtu 662 – Úroky

 pasivní = čerpání úvěru – účetní jednotka platí úrok z úvěru úrok je nákladem na účtu 562 – Úroky

3. Devizový účet

• na devizovém účtu má účetní jednotka prostředky v cizích měnách. Podle příslušné měny se vede analytická evidence. Evidence na devizovém účtu se vede v Kč i v cizí měně.

4. Termínované vklady a vkladové listy

• pokud mají výpovědní lhůtu do 1 roku (jinak se jedná o DFM)

Zprostředkování plateb:

Příkaz k úhradě:

• vystavuje dlužník a přikazuje své bance převést peníz ze svého účtu na účet věřitele (jednorázový nebo hromadný) (konstantní symbol povinný: 0008 – platba za zboží, 0308 – za služby, 0309 hotov.služby)

Trvalý příkaz k úhradě

• totéž, ale jedná se o pravidelně se opakující platby (částka, termín)

Příkaz k inkasu

• vystavuje věřitel, který má písemné povolení k převodu dlužné částky z účtu dlužníka (tel. hovory)

Trvalý příkaz k inkasu

CENINY

Mezi ceniny patří: kolky, poštovní známky, telefonní karty, dálniční známky, karty na benzín

• ceniny mají podobnou povahu jako hotové peníze

• oceňují se ve jmenovité hodnotě tj. hodnotě, kterou mají ke dni svého vzniku

• analytická evidence se vede podle jednotlivých druhů cenin a podle hmotně odpovědných osob

• 213 – Ceniny (Md – nákup, D – výdej do spotřeby)

• podléhají inventarizacím s fyzickou inventurou.

• spotřebou cenin dochází k jejich úbytku na účtu 213 Ceniny a současně vzniká náklad: spotřeba známek – 518 – Ostatní služby

. spotřeba kolků – 538 – Ostatní daně a poplatky

MD 213 – Ceniny D PS

Přírůstky Úbytky

KS

Inventarizační rozdíly peněžních prostředků a cenin Při provádění inventarizace peněz v pokladně či stavu cenin může vzniknou rozdíl mezi účetním a skutečným stavem majetku.

1.

  1. Schodek v pokladní hotovosti či na ceninách zjištěný při inventarizaci vyúčtujeme jako finanční náklad na účtu 569 Manka a škody na finančním majetku a současně jako úbytek majetku.
  2. Případná pohledávka vůči odpovědně osobě (pokladníkovi) znamená pohledávku na účtu 335 Pohledávky za zaměstnanci a finanční výnos

MD 211 – Pokladna D MD 569 – Manka a škody na fin. Maj. D

schodek v pokladně

MD 231 – Ceniny D

schodek v ceninách

  1. Pokud na tomto krátkodobém majetku vznikne škoda z příčin pro účetní jednotku zcela mimořádných (živelná pohroma, krádež) účtuje mimořádný náklad 582 Škody

2. Je-li zjištěn přebytek, jde o finanční výnos 668 Ostatní finanční výnosy a současně se tento přebytek zapíše v pokladní knize jako příjem.

MD 211 – Pokladna D MD 668 – Ostatní finanční výnosy. D

přebytek hotovosti

MD 231 – Ceniny D

přebytek cenin

OSTATNÍ SLUŽBY BANK

Zprostředkování platebního styku

Platby uskutečňované bankami rozdělujeme na:

  1. nedokumentární

= pro uskutečnění platby se nevyžaduje žádný dokument dokazující odeslání zboží. Může se uskutečnit před nebo po dodání zboží-tzv. hladký plat (v podstatě příkaz k úhrada – u dlouholetých spolehlivých klientů)

  1. dokumentární:

= pro uskutečnění platby se vyžaduje dokument dokazující odeslání zboží (na jejich základě si zboží může odběratel vyzvednout) a navíc ke smluvnímu vztahu mezi dodavatelem a odběratel přistupují i jejich banky:

• dokumentární inkaso: dodavatel má jistotu, že odběratel si může vyzvednout zboží až po jeho zaplacení → zajišťuje se proti nezaplacení Banka dodavatele – inkasní banka se zavazuje vydat dlužníkovi-odběrateli dokumenty opravňující nakládat se zbožím až po zaplacení zboží

• dokumentární akreditiv: banka odběratele se zavazuje, že zaplatí peníze, nebudou-li do sjednané doby splněny podmínky dohodnuté v akreditivu – dokumenty o zaslání zboží.

Operace se směnkami

• banka může zajišťovat inkaso směnek a vybírat dlužné částky u směnečného dlužníka

• může se stát ručitelem směnky (aval) a tím se zavázat k úhradě směnečné částky v případě nezaplacení směnečným dlužníkem

• banka bývá často uvedena na směnce jako domicil (místo splacení směnky)

• eskont směnky – odkup směnky bankou

Směnárenská činnost

• Od zavedení volné směnitelnosti naší koruny mohou klienti bez omezení nakupovat i prodávat cizí volně směnitelné (konvertibilní) měny dle kurzovního lístky.

Poskytování bankovních záruk • Vzniká písemným prohlášením banky v záruční listině, že uspokojí věřitele do výše určité částky, jestliže dlužník nesplní své závazky. Je to vlastně potenciální úvěr, proto si banky před jejím poskytnutím ověřují bonitu klienta. Po vypršení lhůty, na kterou byla sjednána, zaniká.

Emise cenných papírů a obchody s cennými papíry • velkým klientům poskytuje služby s přípravou emise cenných papírů a jejich umístěním na kapitálovém trhu (zpracování vzorů, zajištění tisku, průzkum trhu…) • zprostředkovává nákup či prodej CP (velkým klientům nabízí správu portfolia – nakoupí pro něj nejvhodnější CP a stará se o udržování a rozmnožování této investice ČSOB, KB, investice min. 10 mil. Kč) • zajišťuje správu CP: úschovu, inkaso dividend, zastoupení majitele na valné hromadě

Poradenská činnost

• poradenství v oblasti daní, zpracování společenské smlouvy, podnikatelského záměru, posouzení reálnosti předložených projektů, výběr vhodné měny a formy placení při obchodováním se zahraničními partery,…

• poskytuje informace o svých tuzemských i zahraničních klientech (s jejich písemným souhlasem – bankovní tajemství)

Další služby

• Zprostředkování leasingových obchodů, pojišťovacích služeb, investic do podílových, investičních a penzijních fondů, pronájem bezpečnostních schránek, zajištění školení zaměřených na finanční trhy a peníze,…

ZÁVAZKY A POHLEDÁVKY V OBHCHODNÍCH VZTAZÍCH

• zúčtovacích vztazích se účtuje v účtové třídě 3 – Zúčtovací vztahy

• účtová třída 3 obsahuje účty, na kterých se převážně zaznamenávají vztahy účetní jednotky k vnějšímu okolí

• v účtové třídě 3 účtujeme o krátkodobých i dlouhodobých pohledávkách a krátkodobých závazcích

• dlouhodobé závazky se účtují v účtové třídě 4 – Kapitálové účty a dlouhodobé závazky

Pohledávky

• představují právo věřitele požadovat po dlužníkovi plnění (úhradu)

• vzniká např. vystavením faktury, předpisem náhrady škody apod.

• zanikají splněním závazku, např. zaplacením faktury, úhradou předepsané škody apod.

• v rozvaze jsou součástí aktiv

Závazky

• představují povinnost dlužníka splnit dluh vůči věřiteli do určitého dat (např. ve lhůtě splatnosti)

• závazek vzniká např. přijetím faktury

• závazek zaniká splněním (úhradou faktury)

• v rozvaze jsou součástí pasiv

Oceňování pohledávek a závazků

• Pohledávky a závazky se oceňují jmenovitou hodnotou – to je cenou, kterou měli ke dni svého vzniku.

Doba splatnosti pohledávek a závazků

• Není řešena právními předpisy, závisí na dohodě mezi obchodními partnery (smluvní volnost).

• Při nedodržení lhůty splatnosti vzniká dodavateli nárok na úrok z prodlení (na základě penalizační faktury)

Evidence pohledávek a závazků by měla respektovat tato hlediska:

  1. dobu splatnosti

 krátkodobé (splatné do 1 roku)

 dlouhodobé (splatné nad 1 rok)

  1. místo vzniku

 tuzemské

 zahraniční (v Kč i v cizí měně)

  1. jednotlivé dodavatele a odběratele

 při účtování pohledávek a závazků platí zásada zákazu kompenzace. Výjimkou jsou pouze obchodní pohledávky a závazky ke stejnému subjektu ve stejné měně splatné do 1 roku

Zúčtovací vztahy z obchodního styku

• vznikají v rámci dodavatelsko odběratelských styků

• V rámci dodavatelskood­běratelských vztahů se vyskytují účetní případy, kdy dodavatel před dodáním materiálu zboží nebo služby úhradu zálohy.

• Jestliže dodavatel požaduje poskytnutí zálohy, vystaví odběrateli prozatímní faktury, tzv. promofakturu.

Zálohy poskytnuté

• jsou ty, které poskytujeme svému dodavateli před dodáním zásob či dlouhodobého majetku

• používáme účty: 05 Poskytnuté zálohy na dlouhodobý majetek nebo 15 Poskytnuté zálohy na zásoby

• můžeme účtovat i na účet 314 Poskytnuté zálohy

• Prozatímní faktuře, která se může vydat na tyto zálohy říkáme Promofaktura.

Zálohy přijaté

• účtujeme na účtu 324 Přijaté provozní zálohy

• jde o opačný případ, kdy zálohu jako dodavatelé dostáváme a pak splníme svůj závazek vůči dodavateli.

FRONT OFFICE

Úsek front Office spadá pod obchodního ředitele. Patři do ubytovací části hotelu, která má 2 základní části:

• část příjmu (recepce – font Office)

• část lůžkovou (house keeping)

Front office = Recepce bývá umístěná proti vchodu do hotelu, vedle recepce bývá vrátnice, směnárna, prodej suvenýrů…

V tomto úseku probíhá rezervace pokojů, přijímání objednávek, příjem hostů, registrace hostů, prodej pokojů, zajišťování placených i neplacených služeb podle poptávky, prodej doplňkového sortimentu, vedení evidence, vyúčtování s hostem, směnárenská činnost, inkaso za ubytování, předávání pošty, předávání vzkazů, podávání informací.

Osobnost recepčního: jazykové znalosti, vzhled, ochota, pokora, úprava,….

Zaměstnanci front office: vedoucí front office, asistent vedoucího, recepční, hotelový vrátný, pokladník, směnárník (provádí denní vyúčtování tržeb), pracovník rezervací, bagážista (zajišťuje služby uvnitř hotelu, doručování balíčků, evidenci zavazadel), dveřník, telefonista, concierge (zajišťuje překladatelské, faxové, kopírovací služby, objednává jízdenky, letenky, vstupenky atd….)

Check in = přijetí hosta Příjezd a pobyt hosta

• Po příchodu a přihlášení se v recepci zajistí pracovníci front office ubytování hosta podle knihy rezervací nebo recepčního listu (štafle). V recepčním listu jsou zapsáni všichni hosté podle jednotlivých pokojů podle: hosté z minulých dnů, nově přijatí hosté.

• Po přihlášení hosta k ubytováni je mu otevřen hotelový účet.

• Po předložení osobních dokladů je host přihlášen k ubytování zapsáním do hotelové domovní (ubytovací) knihy, která obsahuje číslo pokoje, příjmení, jméno, titul, datum narození, státní příslušnost, číslo pasu nebo občanského průkazu, dobu pobytu, trvalé bydliště, způsob platby.

• Hostu je předán klíč od pokoje, nebo magnetická či čipová karta, kterou lze pokoj otevřít. Karta může sloužit i k zapnutí elektrického obvodu v pokoji

• Klíč – např. č. 503 ⇒ první číslo – 5 označuje číslo podlaží, druhé dvě čísla – 03 označují číslo pokoje.

• cizinci: přihlašování cizinců se řídí Zásadami pro hlášení pobytu cizinců v hromadných ubytovacích zařízeních. Povinnosti provozovatele hotelu je tzv. ohlašovací povinnost, kdy každého hosta s vízovou povinností je třeba nahlásit na oddělení cizinecké a pasové kontroly. V rámci přihlášení kontrolujeme: totožnost cizince podle cestovního dokladu, platnost cestovního dokladu a platnost víza.

Legitimace – obsahuje údaje o hostu a hotelu, slouží ke kontrole hotelu a slouží ke kontrole totožnosti hosta.

Check out = odhlášení hosta Vyúčtování a odjezd hosta Při odjezdu hosta nebo na jeho požádání vystaví pracovník úseku font office hotelový účet. Hotelové účty jsou vedeny:

• v hotelovém deníku (v menších hotelích), který obsahuje:

 příjmení, jméno, titul hosta

 číslo pokoje

 počet osob

 cenu za pokoj

 cenu za ostatní služby

 denní součet

 přenos zůstatku z minulého dne

 celkovou sumu k placení

 způsob platby (v hotovosti nebo na fakturu)

• hotelový účet – stvrzenka

= je veden na PC., založen při příjezdu hosta a každý den se připisují částky za ubytování a ostatní služby, při odjezdu hosta dojde k vyučování

• hotelová účtová pokladna

= umožňuje podrobná rozpis účtovaných položek, hotelový účet je platný při předložení, host účet vyrovná v pokladně či recepci a obdrží originál účtu

Host může účet vyrovnat:

• v hotovosti

• kreditní kartou

• šekem, nebo jiným bezhotovostním způsobem placení

• fakturou

Odhlášení hosta z ubytování – check out a vystavení účtu využitím počítačového softwaru umožňuje uzavřít kdykoli účet hosta s detailním rozpisem jednotlivých položek.Účet může být vytisknut v různých jazycích a ještě před uzavřením předložen hostu ke kontrole. Po provedené kontrole a odsouhlasení hostem je účet uzavřen.

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.