Osobnost a vývoj osobnosti

ontogenetická psychologie – zabývá se psychickým vývojem jedince a základními biologickými mezníky jeho života (početí a smrt)

Periodizace vývoje lidského jedince

1. Prenatální období

  • začíná samotným početím (splynutí mužské a ženské zárodečné buňky)
  • pokračuje vývojem plodu v matčině těle a končí narozením:
  1. embryonální – od početí do 2 měsíců
  2. fetální (plod) – od 3 měsíců do narození
  • již v tomto období jsou patrné určité psychické funkce a reakce
  • matka by se po dobu těhotenství měla vyhnout kouření, alkoholu a drogám
  • psychický stav matky má na plod také vliv (pozitivní je chtěné těhotenství, podpora okolí, harmonický vztah s otcem dítěte, atd.)

2. Novorozenecké období

  • zahrnuje prvních šest týdnů po narození
  • porodem dítě přechází z nitroděložního prostředí, což způsobuje šok – samo dýchá, je mu zima, atd.
  • důležité jsou první okamžiky po porodu (porodní trauma způsobuje pozdější neurózy)
  • velmi důležitý je poporodní kontakt s matkou (tzv. „rooming in“)
  • biologické zrcadlo – napodobování dětí dospělými
  • symetrická (matčina snaha) a nesymetrická (egoismus, nezralost, empatie) komunikace
  • normální porodní váha dítěte je 3–3,5 kg, výška kolem 50 cm
  • dítě se vyživuje mateřským mlékem
  • krátké úseky mezi bděním a spánkem

3. Kojenecké období

  • trvá do konce prvního roku života
  • tělesný vývoj dítěte – ztrojnásobí se mu počáteční váha a má zvětšenou hlavu
  • rychlý rozvoj dítěte po stránce motorické (sezení, lezení, uchopování předmětů)
  • rozvoj vnímání (smysly – zrak, sluch, hmat)
  • rozvoj psychiky dítěte
  • příprava na osvojení řeči – předřečové období (broukání, žvatlání, jednoslovná řeč)
  • diferenciace emocí a citů
  • formování prvních trvalejších sociálních vztahů (s těmi, kteří o dítě pečují, včetně biosociálního kontaktu s matkou

4. Batolecí období

  • zahrnuje druhý a třetí rok
  • pokračuje všestranný rozvoj dítěte (osvojení lokomoce – běhání, skákání, chození)
  • rozvoj jemné motoriky – motorika rukou (samoobsluha)
  • rozvoj tvořivosti (kreslení)
  • vývoj řeči (ve 2 letech až 300 slov, ve třech letech až 1000 slov a spojování do vět)
  • dítě dokáže vyjádřit své přání a začíná klást otázky – rozvoj logického myšlení
  • dítě si uvědomuje svoje „já“ (jáství)
  • rozvoj sociálních vztahů – postupně se odpoutává od matky a navazuje vrstevnické vztahy
  • dítě začíná spolupracovat s okolím

5. Předškolní věk

  • končí vstupem do školy
  • dítě rychle roste a zeštíhluje
  • rozvoj pohybové koordinace a zručnosti
  • umí 3–4000 slov
  • vývoj k samostatnosti a udržování pozornosti
  • velmi bohatá představivost (dětské lži)
  • rychlý společenský vývoj, pociťování ženské a mužské role
  • dítě poprvé výrazněji překračuje rámec své rodiny a se svými vrstevníky dokáže realizovat hry (manipulační, pohybové, tematické – „hraní rolí“, konstruktivní, didaktické – výchovné)
  • hry jsou důležité pro vývoj
  • dítě umí kreslit, převažuje konkrétně názorné a pojmové myšlení, formuje se svědomí

6. Mladší školní věk

  • od vstupu do školy po jedenáctý až dvanáctý rok, kdy se objevují první známky pohlavního dospívání
  • postupuje rozvoj myšlení, veliká změna – dítě má určitou úroveň školní zralosti – biologická a psychosociální
  1. biologická – nesmí se začít moc brzy, ani moc pozdě – v 6–7 roce se dítě učí číst, psát, počítat (nejvhodnější doba – tzv. „kritické období“)
  2. psychosociální – rozumová vyspělost, citová, motivační a sociální zralost, sebeovládání, rozvíjení schopností, menší závislost na rodičích (stát se žákem)
  • pro další vývoj je nezbytná hra a učení

7. Období pubescence (puberta)

  • trvá přibližně do patnácti let
  • vývojové období plné biologických (pohlavní dospívání), psychických a sociálních změn
  • rozvoj rozumových schopností,
  • nové začlenění jedince do společnosti
  • zkomplikování vztahů – citová nestálost, změny nálad, prostořekost, nestálost a nepředvídatelnost postojů
  • postupné odpoutávání od rodiny, hledání sama sebe – nutná tolerance

8. Období adolescence

  • končí mezi dvacátým až dvaadvacátým rokem
  • charakteristické je postupné osamostatňování od původní rodiny, prohloubený vztah k vrstevníkům a rozvoj sexuality
  • důležitá je volba povolání a profesní příprava

9. Časná a střední dospělost

  • naplňuje dobu od 20–25 let do 40–45 let
  • biologická, psychická, sociální zralost
  • smysl pro odpovědnost
  • plná realizace pracovní činnosti
  • intelektuální aktivita, vlastní postoje
  • důležitou náplní je manželství a rodičovství

10. Pozdní dospělost

  • vztahuje se na období od 40–45 let do 65 let
  • charakteristická je změna rodinných vztahů a vrcholný profesní vývoj

11. Stáří (senium)

  • poslední vývojové období
  • opět se mění sociální zařazení člověka
  • regresivní biologické stárnutí organismu – pokles výkonnosti
  • probíhá individuálně
  • změny v psychickém vývoji
  • částečně dochází ke změně projevů osobnostních rysů
  • zhoršuje se smyslové vnímání a paměť
  • pozitivní je aktivní stáří – fyzicky i psychicky – koníčky, sociální zařazení
  • pocit užitečnosti – ještě je možnost realizace
  • schopnost vyrovnat se s psychosociálními krizemi

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.