Geografie dopravy a obslužná sféra

1. Doprava

2. Pevninská doprava

3. Lodní doprava

4. Letecká doprava

5. Speciální druhy dopravy

6. Cestovní ruch

7. Zahraniční obchod

 

Doprava

= přemisťování hmoty, energie, osob, informací (internet, média)

  • funkce = vyrovnává rozdílné možnosti jednotlivých oblastí, dovoz něčeho, čeho se jinde nedostává

    • např. dovoz surovin z Austrálie do Japonska

    • např. přemisťování osob do zaměstnání, za službami, cestování

  • závislá na přírodních podmínkách – terén, počasí

  • závislá na socioekonomických předpokladech – hustotě osídlení, zemědělství, průmyslu

  • patří do sekundárního (nákladní doprava) a terciárního (osobní) sektoru hospodářství

  • negativa dopravy – narušení životního prostředí, exhalace, hluk, zabírání kvalitní zemědělské půdy

  • hustota dopraví sítě = počet kilometrů dopravní cesty na 100 km2

    • lze jen srovnávat, nedá se nijak „měřit“ kvalita

  • intenzita dopravy = měření počtu dopravních prostředků, které projedou určitý úsek za den/rok

    • intenzita osobní dopravy = měřena za 24 h

    • intenzita nákladní dopravy = měřena za rok

  • výkonnost osobní dopravy = osobokilometry = počet cestujících × vzdálenost v km/rok

  • výkonnost nákladní dopravy = tunokilometry = náklad v tunách × vzdálenost v km/rok

  • dopravní dostupnost – vzdálenostní, časová, frekvenční (jak často)

  • dělení dopravy – každá má své klady a zápory

  1. pevninská

a. železniční

    • nejméně závislá na počasí, velké vzdálenosti, velké náklady
    • omezená dostupnost (tam, kde jsou koleje)

b. automobilová

    • výhodná na krátké vzdálenosti, pohotová, dobře dostupná (až k zákazníkovi)
    • drahá, neekologická
  1. lodní (námořní; říční)

    • nejlevnější, dlouhé vzdálenosti (námořní)
    • pomalá
  1. letecká (vzdušná)

    • rychlá, statisticky nejbezpečnější
    • hodně závislá na počasí, drahá
  • složky dopravy

    • dopravní sítě (cesty) = silnice, železnice, ropovody, plynovody, …
    • dopravní uzly = nádraží, letiště, přístavy, …
    • dopravní prostředky = auta, lodě, vlaky, letadla, …
  • světová doprava

    • roční objem nákladů – přes 100 mld. tun; přepravených osob/rok – přes 1 bilion

    • převládá automobilová doprava

      • S Amerika, Evropa – nejvyšší úroveň dopravy

      • Japonsko – všechny druhy dopravy, velmi moderní

      • Rusko – převládá železniční

      • Afrika, Asie – dopravní systémy budovány kolonizátory (VB, Francie)

  • různé rozchody železnic, spojení míst těžby a přístavů

  • dnes zastaralé a v dezolátním stavu, neudržované

Pevninská doprava

  1. železniční doprava

    • rozvoj s parním strojem (VB, průmyslová revoluce)

    • rozchod kolejnic – vzdálenost mezi vnitřními hranami kolejnic;

      • široké; normální (60 % světa = 1435 mm); úzké rozchody

    • 4 typy železniční dopravy

a. evropský – hustá síť, postupně modernizovaná, vysoká frekvence spojů, menší náklady

b. severoamerický – řídká síť, moderní vybavení, velké náklady, neelektrifikované tratě

c. ruský – řídká síť, velké náklady, elektrifikované tratě

d. rozvojové země – řídká síť, různé rozchody, malá frekvence spojů, často místo těžby–přístav

    • většinou položen základ tratí už v 19./20. stol
    • USA – transkontinentální železnice, Rusko – Transsibiřská magistrála, Indie – VB položila základ, ČR – většina sítě vybudována již za Rak–Uh
    • ČR – jedna z nejhustších železničních sítí na světě
    • modernizace tratí bývalých komunistických států
    • ve vyspělých zemích rychlovlaky – Francie TGV; Japonsko Hikari, Šinkanzen
    • maglev (magnetická levitace) – vlak se pohybuje na „polštáři“ magnetického pole několik cm nad zemí

      • Japonsko, Čína, Německo
    • nové železnice v Číně; některé země bez železnic (Island – těžké přírodní podmínky)
    • nejdelší železniční sítě – USA, Rusko, Čína, Indie, Německo, Kanada, Austrálie, Argentina, Francie
    • nejvýkonnější nákladní železniční doprava – Rusko, USA, Čína, Kanada
    • nejvýkonnější osobní železniční doprava – Japonsko, Čína, Rusko
  1. silniční (automobilová)

    • vede v nákladní i osobní dopravě

    • rozdílná úroveň v kvalitě, délce, hustotě komunikací – odráží úroveň hospodářství dané země

    • silnice I., II., III. třídy; dálnice; místní komunikace

      • první dálnice v 1. pol. 20. stol. USA, Německo, Itálie

    • největší hustota sítě v S Americe, Z Evropě – zároveň i nejkvalitnější

    • nejvýkonnější nákladní i osobní silniční doprava – USA, Japonsko

  2. potrubní

    • přeprava ropy, zemního plynu, ropných derivátů → ropovod, plynovod, produktovod

    • nejčastěji spojení místa těžby a vývozních přístavů/dovozních přístavů a zpracovatelské závody

    • nejdelší ropovody a plynovody – Rusko, Kanada, USA

    • v ČR ropovod Družba, Ingolstadt

    • kanalizace, vodovody

    • potrubní pošta – stlačený vzduch → vystřelí kapsli

Lodní doprava

  1. námořní doprava

    • přeprava velkých nákladů na velké vzdálenosti

    • více trampová než linková přeprava

      • trampová („tulácká“) – nemá pevně stanovené linky, pluje dle potřeby, najímány zákazníky
      • linková – pevně stanovené linky a časy (jízdní řád)
  • druhy lodí

    • tankery (cisternové lodě, zejména ropa); balkery (suché, sypké materiály)

    • kontejnerové lodě (převáží cokoli v kontejnerech); univerzální lodě

  • přístavy dovozní (více výkladky než nákladky); vývozní (převažuje nákladka)

    • Singapur – největší univerzální přístav; Rotterdam – největší dovozní

  • největší přístavy světa (2006) – Šanghaj, Hongkong, Qingdao (Čína); Pusan (J Korea); viz výše

  • země s největším počtem lodí – Panama, Libérie, Čína, Malta, Bahamy, Singapur, Rusko

    • země levné vlajky – loď patří USA/jiným vyspělým zemím, ale „je přihlášena“ pod jiný stát
      → platí se nižší daně, loď spadá pod jurisdikci daného státu

      • Panama, Libérie, Bahamy, Malta

  • země s největším loďstvem – USA, Japonsko, Rusko

  • nejvíce lodních linek v Atlantiku, pak Pacifik, Indický oceán

  1. říční

    • nejstarší druh dopravy

    • splavné toky + jezera; přehrady, plavební kanály (průplavy)

    • nejdelší vnitrozemské trasy – Rusko, Čína, USA

    • nejdůležitější trasy:

      • Mexický záliv – Mississippi – Michiganské jezero (a další) – řeka sv. Vavřince – zál. sv. V.

      • Severní moře – Rýn – Mohan – Dunaj – Černé moře

      • Bělomořsko-baltský průplav (Bílé m. – Oněžské a Ladožské jezero – Balt)

      • Volžsko-baltský průplav (Kaspické moře – Volha – Balt)

      • řeky Nil; Kongo; Zambezi; Niger; Amazonka; Murray-Darling; Chuang-che; Jang c’tiang; Ganga; Mekong; Iravadí

Letecká doprava

  • hlavně přeprava osob na velké vzdálenosti

  • nejvíce USA, Rusko, Japonsko

    • americký typ – Boeing (Jumbo Jet); evropský typ – Airbus, pokus o nadzvuková letadla – Concorde

  • hlavní trasy Evropa – S Amerika; Evropa – J Amerika; Evropa – Blízký východ

  • dělení dle velikosti (malá dopravní až velké airbusy), doletu, nosnosti, rychlosti

  • největší letiště na světě (2007) – Atlanta (Hartsfield-Jackson); Chicago (O’Hara); London (Heathrow); Tokyo (Haneda), Los Angeles; NYC; Paris (Charles de Gaulle); Frankfurt; Beijing; Madrid

Speciální druhy dopravy

  • rozvody elektřiny

  • přenos zpráv a informací, pošty (holubi, kurýři, telegram, …), telefon a fax, TV a rozhlas, internet

  • služby – zdravotnictví, stravování, maloobchod, záchranáři, hasiči, horská služba, cestovní ruch, …

Cestovní ruch

  • realizační (umožňují uskutečnit cestovní ruch – doprava, ubytování, stravování, kulturní nebo sportovní střediska, lékař, inf. středisko)
  • lokalizační (vhodné podmínky, přírodní předpoklady – moře, hory, sníh, teplo, zima, kulturní – památky, muzea, hrady,zámky)
  • selektivní (kdo se účastní a v jaké míře, pracující cestují více než nezaměstnaní, urbanizační, sociální, politická – lidé z totalitního režimu nemohou cestovat, ekologické, demografické)
  • nejvíce cestují lidé z Evropy 60%, Japonska, USA, Kanada jezdí do Evropy, 13% Amerika, 13% Asie
  • nejnavštěvovanější místa jsou Španělsko, Itálie a Francie, s. Afrika, středozemí

Zahraniční obchod

  • ukazatelem zahraničního obchodu je obrat (součet vývozu a odvozu) a saldo (od vývozu se odečte dovoz)
  • ČR je záporná, USA také, ale má velký obrat, Japonsko kladné, Německo zrovna tak
  • komoditní struktura – určuje s čím se obchoduje, zaostalé země vyvážejí suroviny a dovážejí hotové výrobky, vyspělé země vyvážejí stroje, hotové výrobky a dovážejí suroviny
  • teritoriální struktura -  určuje kdo s kým obchoduje – polovina zahraničního obchodu v Evropě, Japonsko, USA, Asijští tygři (Thajsko, Korea, Thaiwan, Senegal, …), Arabský poloostrov, Perský záliv
  • nejvíce investic probíhá mezi USA a z. Evropou, Kanadou, Latinskou Amerikou, mezi z. Evropou a VB, Německem, Francií, východní Evropou, mezi Japonskem a Koreou
  • výměna vědeckotechnických poznatků je nejmladší forma spolupráce, probíhá pomocí licencí, patentů, obchodního poradenství

 

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.