Informační management

Informační společnost:

= znalostní společnost, postindustriální společnost

  • autor výrazu: Peter Drucker
  • charakteristika inf. společnost = velké množství informací, na nichž závisí kvalita života, sociální změny a ekonomický rozvoj
  • rozvoj inf. společnosti je ovlivněn rozvojem inf. technologií (zejména internetem)
  • rozdíl mezi industriální a informační spol.: industriální klade důraz na výrobní odvětví, informační na odvětví zpracování informací

Management:

= proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci společně dosahují vytyčených cílů

  • z anglického slova to manage= řídit, vést
  • důležité proto, že organizovaná práce je kvalitnější, výnosnější, …
  • mnoho definic, podle toho, na kterou oblast činnosti je management zaměřen
  • informační management = zkoumá a využívá nové možnosti práce s informacemi v oblasti řízení, organizování, vedení,…

Manažer:

  • člověk, který řídí a organizuje činnosti ostatních lidí a má určité pravomoce, aby je mohl řídit, vést a organizovat (vedoucí pracovník, ředitel,…)
  • Vlastnosti managera

o znalost základních faktů; příslušné profesionální vzdělání; neustálá vnímavost k událostem; analytické schopnosti; schopnost řešit problémy; emocionální odolnost; činorodost; tvořivost (kreativita); ochota tvrdě pracovat; vytrvalost a odhodlanost; ochota riskovat; schopnost vzbuzovat nadšení; komunikační schopnost; schopnost předvídat krizi o profil managera a jeho úkoly vyplývají z man. funkcí a záleží na které úrovni se daný manager nachází • Image vedoucího pracovníka

  1. dojem při komunikaci – podání ruky – stisk střední síly, 6 sekund; umění naslouchat; oční kontakt – ne delší než 3 s, žádné sluneční brýle, brýle – člověk působí nepřístupně, oční kontakt při sdělení závažných situací, příliš dlouhý pohled je špatně; vzdálenost – 175 – 120 cm; nikdy se nemá při jednání stát, sedět musí obě strany; adekvátní úsměvukončení komunikace – rychlé a hladké, loučit se jednou
  2. profesionální dojem – vytváří obraz o profesní stránce
  • kompetentnost – souhrn našich dovedností a znalostí, naše kvalifikace
  • důvěryhodnost – schopnost budit dojem, že svou práci perfektně zvládáme, terminologie
  • sebedůvěra – ani přeceňování, ani podceňování
  • sebeovládání (sebekontrola) – nezbytná schopnost managera, zvládání negativních emocí, schopnost držet slovo, dodržování času (termínu)
  • důslednost – profesionální chování vždy a všude
  1. upravenost – završuje celkový dojem – čistota; muži – krátké vlasy, ženy –
  • krátké nebo sepnuté, upravené, pěstěné; parfémy používat lehce; make – up –

individuální, ale měl by být; muži oholení, bradka, kníry nebo upravené vousy jsou přípustné; čisté nehty, ženy mohou mít delší, ale ne umělé; vhodná barva

  1. profesionální oblékání – vždy musí odpovídat kulturním vzorcům dané země,

zaměření instituce, kt. zastupuje, konkrétnímu jednání a konkrétní situaci

  • formální styl: v oblasti finančnictví, práva, bankovnictví, politické
  • neformální styl: v sociální sféře (pedagogové)

Historie managementu:

  • m. vznikl v pravěku, když nastala dělba práce
  • ve starověku byli nejlepší manažeři Římané
  • ve středověku byla vládnoucí vrstva církev (díky pevně dané struktuře)
  • během 2. průmyslové revoluce vznikl moderní management (vědecké pojetí)
  • nejvíc se management rozvíjel v armádě (generál Valdštejn za 30. války)
  • významní čeští manažeři: Tomáš Baťa, Emil Škoda (založil Auto Škoda)
  • dnes v managementu převládá systémový přístup = všechno souvisí se vším

Významné osobnosti v dějinách managementu:¨

Frederic Taylor

  • „otec moderního managementu“, zakladatel moderního m.
  • jeho poslání: organizovat a třídit práci lidí podle moderních poznatků (činil tak jako první)
  • chtěl zvýšit produktivitu > vyšší efektivnost výroby > menší náklady > větší zisk > vyšší mzdy

Henry Gantt

  • zavedl pásovou výrobu
  • zdůraznil potřebu vzdělání a spolupráce mezi manažery a dělníky
  • kladl důraz na vědecký výběr pracovníků
  • autor tzv. gantových diagramů = teoretické rozborů plánů a postupů pomocí grafů

Frank a Liliam Gilbretovi [džilbretovi]

  • psychologové, kteří zkoumali osobnosti zaměstnanců a jejich potřeby
  • časově pohybové studie

Henry Fayol [fojl]

  • zdůraznil potřebu učit se managementu
  • formuloval základní principy m. jako pravomoc a odpovědnost

Behaviorismus:

  • z angl. behavior = chování
  • snaží se pozorováním lidského chování vyvodit obecně platné zákonitosti
  • zakladatelé: Hugo [hugo] Münsterberg, Max Weber (aplikace psychologie v průmyslu a m.)
  • patří sem i Elton Mayo – taky studoval chování dělníků

Teorie systému:

  • Ch. Barnard (úloha manažerů jako udržování systému)

Vznik moderního managementu:

  • Robert Drucker, Harold Koontz,…

Rozdělení manažerů:

High manažeři = největší podíl na plánování, nejmenší na vedení Middle manažeři = největší podíl na kontrolování Low manažeři = největší podíl na vedení Rozdíly mezi managementem:

  1. teritoriální rozdíly – japonský x americký m.
  2. myšlenkové rozdíly – různé m. směry a školy

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.