Alternativní pedagogika

Rozdíl mezi tradiční a alternativní školou?

Alternativní školy u nás začaly vznikat kolem roku 1990, kritizovaly stávající systém škol. Chtěla něco nového. Usilovaly hlavně o to, aby dětem nebylo nic nuceno a aby se učily přirozeně. ZMĚNIT!!! (cíle, metody, organizační formy,…)

Tradiční škola:

-        rozvrh hodin pevně stanovený

-        učitel má pravdu a tu dále předává žákům

-        žák vypracovává úkoly podle zadání

-        známkování (1,2,3,4,5)

-        vzdělávání probíhá většinou v prostoru třídy

Alternativní škola:

-        rozvrhy jsou stanoveny tak, aby se líbily a vyhovovaly dětem

-        učitel kamarád a poradce

-        žák se podílí na volbě učiva

-        nejsou známky, většinou slovní hodnocení

-        vyučuje e velmi často v přírodě

Anna Susová a Ida Jasníková – začali propagovat alternativní školy u nás

 

Montessori pedagogika

Zakladatelka: Maria Montessori

-        promována na lékařku – jako první žena v Itálii

-        ředitelkou školy – Casa dei bambini – škola pro chudé děti

-        se synem zakládá mezinárodní Montessoriovskou společnost (funguje dodnes)

Hlavní principy: 32

-        rozdílný věk dětí ve třídách (mladí se učí od starších)

-        svoboda a samostatnost – „pomoz mi, abych to dokázal sám“

-        pedocentrismus (učitel je pouze rádce, nic nepřikazuje)

-        učitel (dítě by se mělo rozvíjet samo)

-        chyba – další možnost naučit se

-        odměny a tresty používají jen učitelé, kteří neumí motivovat

-        pomůcky ve výšce dětí

-        vše se orientuje do tvaru elipsy

-        neměli bychom dítě vyrušovat při činnosti

-        neodměňovat ani netrestat

-        připravené prostředí (všechno umístěno, aby na to děti dosáhly, každý vlastní kobereček)

-        didaktické pomůcky (vymýšlela a děti si je samy vyráběly z přírodního materiálu)

-        neměla peníze na pomůcky a tak si je s dětmi začala vyrábět

-        pomůcky se proslavily po celém světě

-        dostala Nobelovu cenu za svou práci  

KDE?

-        Mateřské školy – 64 – Zlín, Valašské Meziříčí

-        Základní školy – většinou sloučené, mateřské + ZŠ – Zlín, Brno, Olomouc

 

Daltonská škola

Helena Parkhurstová

-        je zakladatelka Daltonské školy 1919

-        byla velmi dobrá kamarádka s Marii Montessori

-        prováděla s ní experimenty ve své jednopokojové škole

-        úplně zrušila rozvrh

Hlavní principy

-        není to škola, ale jen alternativní bloky

-        referáty, projekty, výrobek, obrázek

-        žáci plní zadané úkoly individuálního plánu, individuálním tempem

-        rozvoj jemné a hrubé motoriky

-        zaměřuje se na osobnost a jeho vnitřní rozvoj

-        daltonské tabule (žáci značí pomocí magnetu svůj pokrok při práci)

-        neexistuje negativní hodnocení

Nevýhody

-        nedostatečné opakování látky

-        chybí častější přímý kontakt s učitelovým výchovným působením

-        žáci se slabou vůlí pracují méně o pomaleji

 

Waldorfská pedagogika

Rudolf Steiner

-        narodil se do velmi chudé rodiny, která žila v oblasti dnešního Chorvatska

-        tím jak měl všeobecný rozhled, byl považován za „podivína“

-        v Německu, byla firma Waldorf astorie (firma na cigarety) a majitel chtěl školu pro zaměstnance a tím se dostala i do Ameriky

Historie

-        první škola tohoto typu byla založena v roce 1919

-        v Českých zemích se objevila tohoto typu po roce 1989

V Čechách

-        13ZŠ

-        1 speciální škola

-        3 Waldorfské lycea

-        1 střední škola kombinující lyceum a odborné učiliště

-        20 MŠ

Hlavní principy

-        12 – 13 let povinná školní docházka

-        Epochové učení – epocha trvá 120min. (např. 4 týdny se učí jenom matematika)

-        učení by mělo probíhat nenásilně (do ničeho nenutit), proto některé děti ve 3. třídě ještě neumí číst – je to pro ně normální

-        velký důraz kladen na umění (tanec – sami si šijí kostýmy, hudba – každé ráno se vítají písní na dřevěnou flétnu, používají speciální barvy)

-        Antroposofie – někdy označováno jako náboženství, potřeba pochopit psychiku dítěte

-        kladen důraz na svobodu (dítě se učí napodobováním)

-        neexistují učebnice – přírodní materiály

Zajímavosti

-        typická barva pro předškolní věk je růžová (má připomínat dělohu matky)

-        pohádka se čte už před obědem – celý týden se čte jedna pohádka dokola

-        učitelé potřebují speciální studium

-        používá se ve velké míře přírodní materiál

-        každý týden/den se dělá stejně (každý čtvrtek se uklízí)

-        velké využití různých látek

-        po procházce se děti natírají přírodním olejíčkem

 

Lesní pedagogika

-        s dětmi venku za každého počasí bez zdí a plotu

-        pojem Lesní MŠ se objevil v roce 1954 v Dánsku

-        Lesní MŠ muže fungovat samostatně, nebo ve spolupráci s klasickou MŠ

-        nízké náklady na realizaci

-        zásadou v lesní MŠ je menší počet dětí na pedagoga než je tomu v klasických MŠ

-        v tuto chvíli registruje Asociace Lesních MŠ 115 členských organizací

Charakteristické rysy

-        celoroční pobyt venku

-        neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení

-        zásadní je dobrá komunikace s rodiči

-        základem je vzájemná důvěra

-        realizace se uskutečňuje zpravidla v lese

 

Freinetovská škola

Célestin Freinet

-        zakladatel Freinetovské školy

-        hlavní idea zní – Z života – pro život – prací

-        nutnost vybavit školní třídu různými pracovními koutky

-        měl obrovské charisma

-        zajímal se o třídy, kde se vyskytoval nějaký problém

-        pocházel s velmi chudé rodiny

-        jeho osobní zkušenost se školou, kterou označil za kasárny

-        zavedl do školy tiskárny a freinetovské tabule – nástěnky pro rodiče

Hlavní principy

-        člověk by měl pracovat, aby naplnil své potřeby

-        neexistují domácí úkoly – donucovací prostředek

-        klade velký důraz na stmelení kolektivu

-        pracovní kouty – místo s knížkami, každý kout je zaměřený na jinou činnost

-        psaní textu – tím se snaží vyjádřit svůj názor a nenechá se ovlivnit nikým jiným

-        ČR – freinetovská koncepce není celá přijatá

-        nástěnka – pro zveřejňování kritik, pochval, přání a pracovních výsledku

 

Začít spolu – Step by Step

Garden – Teorie mnohočetné inteligence

Hlavní principy

-        centra aktivit (pokusy, objevy, ateliér, kuchyň, knihy, hudba)

-        děti věkově smíšené

-        učitelka jen provozovatel a rádce

-        čas svačinky si děti volí samy

-        oregonská metoda – způsob hodnocení dětí v MŠ (speciální diagnostický arch)

 

Kurikulum podpory zdraví  – Zdravá škola

Hlavní principy

-        zdraví – neznamená jen nepřítomnost nemoci, je to celková pohoda a harmonie organismu

-        cílem – aby se dítě naučilo, jak se má správně starat a chránit své zdraví

-        velký důraz kladen na spolupráci !!!

 

 

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.