Alternativní pedagogika
Rozdíl mezi tradiční a alternativní školou?
Alternativní školy u nás začaly vznikat kolem roku 1990, kritizovaly stávající systém škol. Chtěla něco nového. Usilovaly hlavně o to, aby dětem nebylo nic nuceno a aby se učily přirozeně. ZMĚNIT!!! (cíle, metody, organizační formy,…)
Tradiční škola:
- rozvrh hodin pevně stanovený
- učitel má pravdu a tu dále předává žákům
- žák vypracovává úkoly podle zadání
- známkování (1,2,3,4,5)
- vzdělávání probíhá většinou v prostoru třídy
Alternativní škola:
- rozvrhy jsou stanoveny tak, aby se líbily a vyhovovaly dětem
- učitel kamarád a poradce
- žák se podílí na volbě učiva
- nejsou známky, většinou slovní hodnocení
- vyučuje e velmi často v přírodě
Anna Susová a Ida Jasníková – začali propagovat alternativní školy u nás
Montessori pedagogika
Zakladatelka: Maria Montessori
- promována na lékařku – jako první žena v Itálii
- ředitelkou školy – Casa dei bambini – škola pro chudé děti
- se synem zakládá mezinárodní Montessoriovskou společnost (funguje dodnes)
Hlavní principy: 32
- rozdílný věk dětí ve třídách (mladí se učí od starších)
- svoboda a samostatnost – „pomoz mi, abych to dokázal sám“
- pedocentrismus (učitel je pouze rádce, nic nepřikazuje)
- učitel (dítě by se mělo rozvíjet samo)
- chyba – další možnost naučit se
- odměny a tresty používají jen učitelé, kteří neumí motivovat
- pomůcky ve výšce dětí
- vše se orientuje do tvaru elipsy
- neměli bychom dítě vyrušovat při činnosti
- neodměňovat ani netrestat
- připravené prostředí (všechno umístěno, aby na to děti dosáhly, každý vlastní kobereček)
- didaktické pomůcky (vymýšlela a děti si je samy vyráběly z přírodního materiálu)
- neměla peníze na pomůcky a tak si je s dětmi začala vyrábět
- pomůcky se proslavily po celém světě
- dostala Nobelovu cenu za svou práci
KDE?
- Mateřské školy – 64 – Zlín, Valašské Meziříčí
- Základní školy – většinou sloučené, mateřské + ZŠ – Zlín, Brno, Olomouc
Daltonská škola
Helena Parkhurstová
- je zakladatelka Daltonské školy 1919
- byla velmi dobrá kamarádka s Marii Montessori
- prováděla s ní experimenty ve své jednopokojové škole
- úplně zrušila rozvrh
Hlavní principy
- není to škola, ale jen alternativní bloky
- referáty, projekty, výrobek, obrázek
- žáci plní zadané úkoly individuálního plánu, individuálním tempem
- rozvoj jemné a hrubé motoriky
- zaměřuje se na osobnost a jeho vnitřní rozvoj
- daltonské tabule (žáci značí pomocí magnetu svůj pokrok při práci)
- neexistuje negativní hodnocení
Nevýhody
- nedostatečné opakování látky
- chybí častější přímý kontakt s učitelovým výchovným působením
- žáci se slabou vůlí pracují méně o pomaleji
Waldorfská pedagogika
Rudolf Steiner
- narodil se do velmi chudé rodiny, která žila v oblasti dnešního Chorvatska
- tím jak měl všeobecný rozhled, byl považován za „podivína“
- v Německu, byla firma Waldorf astorie (firma na cigarety) a majitel chtěl školu pro zaměstnance a tím se dostala i do Ameriky
Historie
- první škola tohoto typu byla založena v roce 1919
- v Českých zemích se objevila tohoto typu po roce 1989
V Čechách
- 13ZŠ
- 1 speciální škola
- 3 Waldorfské lycea
- 1 střední škola kombinující lyceum a odborné učiliště
- 20 MŠ
Hlavní principy
- 12 – 13 let povinná školní docházka
- Epochové učení – epocha trvá 120min. (např. 4 týdny se učí jenom matematika)
- učení by mělo probíhat nenásilně (do ničeho nenutit), proto některé děti ve 3. třídě ještě neumí číst – je to pro ně normální
- velký důraz kladen na umění (tanec – sami si šijí kostýmy, hudba – každé ráno se vítají písní na dřevěnou flétnu, používají speciální barvy)
- Antroposofie – někdy označováno jako náboženství, potřeba pochopit psychiku dítěte
- kladen důraz na svobodu (dítě se učí napodobováním)
- neexistují učebnice – přírodní materiály
Zajímavosti
- typická barva pro předškolní věk je růžová (má připomínat dělohu matky)
- pohádka se čte už před obědem – celý týden se čte jedna pohádka dokola
- učitelé potřebují speciální studium
- používá se ve velké míře přírodní materiál
- každý týden/den se dělá stejně (každý čtvrtek se uklízí)
- velké využití různých látek
- po procházce se děti natírají přírodním olejíčkem
Lesní pedagogika
- s dětmi venku za každého počasí bez zdí a plotu
- pojem Lesní MŠ se objevil v roce 1954 v Dánsku
- Lesní MŠ muže fungovat samostatně, nebo ve spolupráci s klasickou MŠ
- nízké náklady na realizaci
- zásadou v lesní MŠ je menší počet dětí na pedagoga než je tomu v klasických MŠ
- v tuto chvíli registruje Asociace Lesních MŠ 115 členských organizací
Charakteristické rysy
- celoroční pobyt venku
- neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení
- zásadní je dobrá komunikace s rodiči
- základem je vzájemná důvěra
- realizace se uskutečňuje zpravidla v lese
Freinetovská škola
Célestin Freinet
- zakladatel Freinetovské školy
- hlavní idea zní – Z života – pro život – prací
- nutnost vybavit školní třídu různými pracovními koutky
- měl obrovské charisma
- zajímal se o třídy, kde se vyskytoval nějaký problém
- pocházel s velmi chudé rodiny
- jeho osobní zkušenost se školou, kterou označil za kasárny
- zavedl do školy tiskárny a freinetovské tabule – nástěnky pro rodiče
Hlavní principy
- člověk by měl pracovat, aby naplnil své potřeby
- neexistují domácí úkoly – donucovací prostředek
- klade velký důraz na stmelení kolektivu
- pracovní kouty – místo s knížkami, každý kout je zaměřený na jinou činnost
- psaní textu – tím se snaží vyjádřit svůj názor a nenechá se ovlivnit nikým jiným
- ČR – freinetovská koncepce není celá přijatá
- nástěnka – pro zveřejňování kritik, pochval, přání a pracovních výsledku
Začít spolu – Step by Step
Garden – Teorie mnohočetné inteligence
Hlavní principy
- centra aktivit (pokusy, objevy, ateliér, kuchyň, knihy, hudba)
- děti věkově smíšené
- učitelka jen provozovatel a rádce
- čas svačinky si děti volí samy
- oregonská metoda – způsob hodnocení dětí v MŠ (speciální diagnostický arch)
Kurikulum podpory zdraví – Zdravá škola
Hlavní principy
- zdraví – neznamená jen nepřítomnost nemoci, je to celková pohoda a harmonie organismu
- cílem – aby se dítě naučilo, jak se má správně starat a chránit své zdraví
- velký důraz kladen na spolupráci !!!
Aktuální přehled studia pro rok 2024/2025:
Nevíte, co studovat? Za 5 minut to zjistíte! Spustit test
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.