Technické problémy i náročná organizace času. Jak vysokoškoláci zvládají on-line zkouškové?

4. 2. 2021 | Inspirace

distanční výukaZkouškové období je na vysokých školách v plném proudu. Kvůli koronaviru ale probíhá nestandardně: studenti skládají testy on-line u vyučujících, které zejména prváci často ani nikdy naživo nepotkali. Server Novinky.cz se proto ptal vysokoškoláků, jak distanční zkouškové i výuku celkově zvládají a jakým problémům nejčastěji čelí.

Kateřina Richtrová studuje na Karlově Univerzitě pedagogiku a nederlandistiku. Nedávno se učila na zkoušku z gramatiky holandštiny. „Je to zásadní předmět. Ani jednou jsme ale na cvičení nebyli, vše jen on-line. Naštěstí nás bylo asi jen devět nebo deset ve skupině, takže nás vyučující vyvolávala a komunikovali jsme alespoň na dálku a vždy na každého došlo. Stejně bude probíhat i zkouška,“ řekla Kateřina a dodala, že jí chybí osobní kontakt se školou.

Učit se doma je pro Kateřinu těžké. „Schází mi změna prostředí. Věřím, že bych se na prezen­čních přednáškách víc soustředila na výklad. Doma je pro mě těžší rozdělit si čas. Nerozptylovat se třeba tím, že si jdu udělat jídlo.“

Situaci Kateřině a dalším vysokoškolákům ztěžují i technické problémy. „Psali jsme psychologii a test se neodeslal. Byla jsem z toho špatná. Pak se ukázalo, že to byla centrální chyba, a byl vypsán náhradní termín.“ Jindy se jí například nepovedlo připojit na první dvě hodiny předmětu. „Pak jsem už učivo nestíhala. Není to úplně profilový předmět, ale přesto se děsím, jak to doženu.“

Se spolužáky do kontaktu nepřichází ani Václav Kratěna, který od loňského roku studuje na Stavební fakultě Českého vysokého učení technického. Se školou si posílá zprávy přes MS-Teams.

„Spolužáky jsem neviděl. Ani ve škole jsem nebyl,“ sdělil Václav. Nejde pro něj o novou zkušenost, již na maturitu se učil doma. „Ale my jsme přišli jen o společnou přípravu, nikoli o určenou látku. Letošním čtvrťákům chybí výuka ve 3. ročníku a téměř celé pololetí čtvrtého. Na učení doma je dobré, že jsem doma a mám na učení klid. Na druhou stranu jsem ve stresu, jestli vše stíhám.“

Lidský kontakt postrádá víc vysokoškoláků. „Se spolužáky jsem se viděla pouze virtuálně přes videohovory na MS-Teams, s některými jsem se potkala na zkoušce. Distanční výuka je složitá v tom, že občas mám problém při přednášce udržet pozornost. Doma je dost zajímavějších věcí na práci. A často chybí interakce učitel–žák,“ řekla Anne-Marie Muzikantová, studentka prvního ročníku oboru řízení lidských zdrojů na Vysoké škole Škoda Auto v Praze. Jako pozitivní Anne-Marie hodnotí pouze to, že nemusí vstávat brzy ráno a chystat se do školy.

„Příprava na maturitu pro mě byla jednodušší, situace nás zasáhla méně než současné maturanty. Měli jsme skoro všechnu látku probranou a zopakovanou, stačilo si některé věci doplnit. Stresující bylo, že jsem do poslední chvíle nevěděla, co a jak bude probíhat. Každý z politiků tvrdil v médiích něco jiného. Nynější situace také není příjemná, ale všichni jsme se s tím naučili nějak žít. Myslím, že všichni učitelé a rektoři se snaží dělat, co je v jejich silách, v souladu s opatřeními,“ rozvedla svůj názor Anna-Marie.

Zdroj:
novinky.cz