Místo mekáče na pole. V Británii se děti učí pěstovat vlastní potraviny

17. 11. 2022 | Inspirace

zdravé stravováníCharitativní organizace Chefs in Schools (Šéfkuchaři ve školách) si klade za cíl nadchnout děti pro výrobu potravin a zdravé stravování a také je v tomto ohledu vzdělávat. Začala proto spolupracovat se základní školou Greenside v Londýně. Část tamní výuky se tak teď točí čistě kolem jídla.

Místní děti začínají od základů, pracují na zeleninové zahrádce, kde se učí pěstovat a poté i vařit své vlastní, výhradně vegetariánské obědy. Škola má rovněž k dispozici políčko, kde děti sázejí a sklízejí pšenici, kterou následně využívají k pečení vlastního chleba. Každý pátek se na pečivo stojí dlouhé fronty, část žáci nosí do místních potravinových bank.

„Výroba potravin je lidská aktivita, která měla největší dopad na naši planetu, takže je klíčové, aby se děti do této činnosti zapojily a pochopily, jak se jídlo pěstuje a připravuje. Abychom zachránili naši planetu, musíme spolupracovat se Zemí, což znamená, že musíme jíst zdravě, přírodně a zajistit, že naše farmářská činnost je ohleduplná k životnímu prostředí. Pokud jsou děti s touto ideou obeznámené, mohou ji v dospělosti podporovat,“ uvedla k cílům projektu Karen Basticková-Stylesová, výkonná ředitelka školy.

Základní škola Greenside není jediná instituce, která v poslední době začala razit podobnou myšlenku. Podle Nicole Pisaniové, spoluzakladatelky Šéfkuchařů ve školách, z celkem 58 škol spolupracujících s organizací se jich polovina připojila v posledních dvou letech.

„Vzdělávání v oblasti jídla je jednou z nejdůležitějších věcí, do které můžete investovat a je až neuvěřitelné, co pro to školy právě nyní dělají,“ řekla Pisaniová. „Současný potravinový systém nefunguje, ale nelze změnit, co děti jedí, pokud je nevzděláte, a jídelna je učebnou, kde děti lze vzdělat tím, že zaujmete a nadchnete.“

Projekt je reakcí mimo jiné na fakt, že až 64 procent dospělých a 40 procent dětí ve Velké Británii trpí nadváhou. „Pozorujeme celé generace rodin, které neumí vařit a jejichž děti nemají šanci se to naučit, pokud je to nenaučí škola,“ vysvětluje Gemma Foxcroftová z organizace Cracking Good Food, která spolupracuje se školami v severozápadní Anglii. „Ale víme, že mladé mysl můžeme inspirovat, pokud dostane příležitost. Děti pak dovednosti předají další generaci,“ dodává.

Z jídel děti nejvíc nadchla zelenina a chobotnice. To aspoň dosvědčují reakce žáků ze základní školy Mandeville ve východním Londýně. Chobotnice je nadchla prostě proto, že je to chobotnice.

 „Mnoho místních dětí žije na sídlištích bez přírody, takže netuší, odkud se jídlo bere a co vůbec je zdravé, přírodní jídlo. Ale jak se z nich mohou stát zdraví dospělí, pokud se nenaučí, jak zelenina vypadá v přírodním stavu a jak z ní lze uvařit polévku? Musí se naučit pracovat s čerstvou, syrovou rybou, a teprve poté se ji jako jídlo zamilují. Musí umět upéct svůj vlastní chleba,“ míní Foxcroftová.

Zdroj: The Guardian