Markething aneb jak ze školních lavic dobýt svět marketingu

19. 9. 2013 | Přijímací řízení

Čím jiným se může zabývat sdružení s názvem Markething, než reklamou a dalšími marketingovými činnostmi? Za necelé dva roky svého fungování dosáhl úspěchů, o jakých se jeho zakladatelům ani nesnilo. Co vlastně Markething dělá, nám řekl jeden z jeho zakladatelů Štěpán Soukeník.

Štěpán Soukeník vystudoval bakalářský obor Marketingová komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Na podzim roku 2011 se svými spolužáky založil sdružení Markething. To se během necelých dvou let své existence rozrostlo a sklízí úspěchy na všech polích. Štěpán, který pokračuje ve studiích na britské University of Leeds, nás do fungování Markethingu nechal nahlédnout.

Kdo vlastně přišel s nápadem založit Markething?

Řekl bych, že se v jeden okamžik spojily nápady více lidí. V podstatě jsme celé léto a začátek podzimu 2011 s různými spolužáky debatovali o možnosti založení vlastního projektu, který by byl ideově i personálně svázán s naším oborem. V té skupině zakladatelů jsme nakonec byli čtyři studenti oboru Marketingová komunikace a PR – já, Vojta Pohůnek, Zuzana Kabelková a brzo se k nám přidal Ondřej Pavlů. Se jménem přišla a projekt zaštítila naše garantka, Denisa Kasl Kollmannová.

markething logo.jpg

Jakým tématům jste se hlavně chtěli věnovat?

Hlavně marketingové komunikaci a všemu, co s ní souvisí. Chtěli jsme – a stále chceme – informovat, vzdělávat a popularizovat náš obor. Nezávislost a dobrovolný duch projektu nám také dává možnost pouštět se do témat, která jsou buď okrajová, nebo i kontroverzní a diskutabilní. Diskuse, která se potom přenáší na sociální sítě, nás na tom všem právě hodně baví.

Kdo všechno Markething podporuje? Jenom škola, nebo máte i nějaké externí zdroje?

Katedra a fakulta nás zaštítily hlavně na začátku, i když těsná spolupráce samozřejmě stále trvá. Finančně nás pravidelně podporuje Fond studentských peněz v rámci Akademického senátu. Od spuštění projektu jsme se posunuli k tomu, že dnes Markething funguje jako občanské sdružení. Poměrně dost si zakládáme na tom, že neprodáváme reklamu a naprostou většinu projektů řešíme na barterové bázi a skrze mediální partnerství. Na svůj provoz si Markething vydělá, ale naším cílem není udělat z toho komerční projekt, protože bychom se tím odklonili od počáteční vize. Redaktoři a celý tým stojí na nadšení a zápalu pro věc.

Takže jste tým dobrovolníků a redaktoři dělají svoji práci bez nároku na honorář?

Ano, přímý nárok na honorář psaním pro Markething nevzniká. Pro redaktory je ale k dispozici spousta výhod. Kdo chce, má možnost se pravidelně účastnit velkých oborových konferencí, které jsou jinak hodně drahé. Většinou je s tím spojená určitá dohoda, například, že daný redaktor z konference tweetuje nebo se věnuje tématu konference v článku, případně na akci upozorníme v předstihu. Snažíme se, aby Markething tímto podporoval akce a projekty zajímavé pro čtenáře i redaktory – například Prague International Advertising Festival a další.

Což je hlavně pro studenty marketingu hodně zajímavé. Kolik máte teď redaktorů? A kolik z nich je z oboru Marketingová komunikace a public relations?

Přesné aktuální číslo je těžké odhadnout, protože někteří napíšou jeden článek za delší dobu, jiní jsou aktivnější. Aktuálně aktivní jádro tvoří odhadem 10 lidí. Plus dalších 10 editorů, mezi nimiž jsou i administrátoři sociálních sítí. Z MKPR jsou téměř všichni – studenti nebo absolventi. Až na naprosté výjimky to chceme držet v rámci oboru.

Facebooková stránka Markethingu má přes 13 tisíc fanoušků. Počítali jste s takovým úspěchem?

Na začátku? Rozhodně ne. Jsme samozřejmě za takové číslo rádi a velký dík patří našim neúnavným správcům sociálních sítí. Zvlášť nás těší, že nám čtenáři, followeři, fanoušci a všichni ostatní uživatelé sociálních sítí sami od sebe posílají zajímavý obsah ke sdílení nebo náměty na články. To je obrovská pomoc a vážíme si jí.

Co ty osobně považuješ za největší úspěch Markethingu?

S mírnou dávkou nadsázky říkám, že naším největším úspěchem je, že stále fungujeme! Zakladatelé projektu dnes fungují spíš jako konzultanti a poradní tým a exekutivní práce stojí na stále nových a mladších studentech. Z mého pohledu je také velkým úspěchem to, že se Markething stává oborově známým webem a lidé o něm debatují.

Rozjet Markething se vám povedlo skvěle, máš nějaké tipy pro další nadšence, kteří by chtěli začít svůj projekt?

Projekt dělají lidé. Chce to do začátku dobrý a motivovaný tým, který vůbec nemusí být velký. Potom výdrž a schopnost ve správné chvíli pracovat na předání projektu dál, což ale samozřejmě závisí na typu projektu. Všem fandím!

Podívejte se sami, za co Markething sklízí chválu nejen na oborovém poli, na www.markething.cz.

Zdroj fotografií: archiv Štěpána Soukeníka a markething.cz