Konec bakalářek v Česku? Některé fakulty je zrušily

29. 12. 2023 | Aktuality

Psaní závěrečných prací a ChatGPT
Už více než rok jsou aplikace Chat GPT a Open AI přístupné širší veřejnosti. Za tu dobu stihly zásadním způsobem proměnit české školství. Na některých fakultách kvůli těmto aplikacím zrušily bakalářské práce. Jinde jejich používání tolerují, studenti ale umělou inteligenci musí uvést jako zdroj.

Studenti Katedry politologie a evropských studií Univerzity Palackého od letošního zimního semestru nemusí psát bakalářské práce. Škola je zrušila v reakci na rozmach AI, kterou studenti využívali k tomu, aby práci napsala za ně.

„Bakalářské práce jsme zrušili už před rokem, týká se to prvního ročníku, který nastoupil v září. Pokud vím, tak jsme byli v sociálních vědách první v Česku,“ vysvětlil vedoucí katedry Jiří Lach. Místo práce nyní studenti absolvují tři předměty navíc.

Ke stejnému kroku přistoupila také Podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze. Bakalářské práce tam nahradily projekty. Ty mohou mít podobu reportu o odborné studijní stáži v zahraničí, nebo vlastního výzkumném či podnikatelského projektu. Cílem je, aby studenti na projektu skutečně sami pracovali.

I přes možná rizika to ale vypadá, že si aplikace AI i tak své místo na českých univerzitách najdou. Například na Vysokém učení technickém v Brně umělou inteligenci vnímají jako podpůrný nástroj. AI tam plní funkci virtuálního asistenta a konzultanta.

„Je ale také třeba vnímat AI jako nástroj pro zvýšení efektivity tvůrčí činnosti a výzkumu,“ myslí si zase prorektor Mendelovy univerzity Robert Pokluda. Na jeho univerzitě využívají umělou inteligenci pro zpracování velkého množství dat a jejich následnou analýzu. V praxi jde mimo jiné například o detekci chorob rostlin.

Další brněnská vysoká škola, Masarykova univerzita, v současnosti zatím zvažuje, jak AI začlenit do výuky a jak s ní naučit studenty a učitele pracovat. „Vyučující budeme v oblasti AI školit nejprve obecně a pak si to budou jednotlivé obory řešit, jak budou potřebovat,“ říká prorektor Masarykovy univerzity Radim Polčák. Právnická fakulta má již nyní předmět, který se věnuje použití chatbotů a jiných nástrojů v právnické praxi.

Na Technické univerzitě v Liberci dovolují studentům používat umělou inteligenci od počátku tohoto semestru. Podmínkou je, že ji v práci musí uvést jako zdroj. „Klade to větší nároky na pedagogy při hodnocení prací. Snaha je teď opustit hodnocení jen písemného projevu a o práci spíš diskutovat a skládat porozumění toho textu, v tom se pak ukáže mnohé. Není naším záměrem opsání toho, co vytvořila umělá inteligence, ale je to určitě užitečný nástroj,“ komentuje děkan Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Jan Picek, s tím, že je to podobné době, kdy se začaly používat kalkulačky.

AI studentům nezakazují ani na Univerzitě Hradec Králové. Musí ale dodržovat etické principy a neporušit autorská práva. Studenti musí umělou inteligenci také uvést jako zdroj. Pokud to neudělají, může jim hrozit až vyloučení.

Možnost využívat AI si studenti chválí. „Umělou inteligenci primárně využívám jako rozcestník, když se začínám zaobírat novou výzkumnou oblastí. Zjišťuji tedy zásadní autory nebo definice pojmů. Zadání od vyučujících je takové, že práci opravdu nelze vygenerovat, aby dosahovala patřičných kvalit,“ popisuje svoji zkušenost student politologie na Masarykově univerzitě Matouš Pažourek.

Zdroje: CZECHCRUNCH

Další články k tématu

AI na vysoké škole: Píšou se o ní diplomky, nebo píše diplomky

AI na vysoké škole: Píšou se o ní diplomky, nebo píše diplomky

Žhavým tématem posledních měsíců je umělá inteligence, a to i na půdě vysokých škol. Studentům pomáhá se stylistikou a gramatikou, ale také s psaním samotného textu jejich seminárek i závěrečných prací. Server Seznam Zprávy zmapoval několik příkladů, jak studenti umělou inteligenci využívají – a ne vždy to je na škodu. Lukáš z fakulty informatiky psal bakalářskou práci …

Přes 50 procent učitelů je pro umělou inteligenci ve školách

Přes 50 procent učitelů je pro umělou inteligenci ve školách

  Pro začlenění umělé inteligence (AI) do výuky se vyslovilo 56 procent učitelů. Vyplývá to ze studie Univerzity Palackého v Olomouci a společnosti Microsoft. Naopak 19 procent vyučujících si myslí, že AI do výuky nepatří. Vedoucí výzkumného týmu Kamil Kopecký však upozorňuje, že ačkoliv většina pedagogů je pro umělou inteligenci, pohled na ni má každý jiný. …