Speciál O OBORECH: Rozhlasová a TV dramaturgie a scenáristika

23. 3. 2009 | O studijních oborech

Přetékají vám šuplíky papíry s povídkami a smyšlenými příběhy? Milujete rozhlas? Představujete si při čtení knížek, jak byste příběh zfilmovali? Potom by vás mohl zajímat obor Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika. Pozn.: Článek byl aktualizován 29. 11. 2009 (-pel-)

Rozhlasovou a televizní dramaturgii a scenáristiku nabízí Divadelní fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Nejedná se o „tři obory v jednom“, jak se z názvu může zdát, ale o rozsáhlý obor nabízející komplexní znalosti z různých odvětví autorské tvorby. Ateliér vede prof. PhDr. Antonín Přidal, scénárista, dramatik, básník a moderátor s bohatými praktickými zkušenostmi. Právě praxe je totiž pro tento obor klíčová.

V AKADEMICKÉM ROCE 2010/2011 SE OBOR NEOTEVÍRÁ

Náplň studia Slovy oficiálních stránek JAMU jsou studenti soustavně vedeni k samostatným pokusům o publicistické, prozaické a dramatické útvary. Zvláštní pozornost se věnuje rozhlasovým a televizním adaptacím literárních děl. Fakulta se snaží studentům nabídnout specializovanou průpravu i vzdělanost v širším kulturním rámci. Budoucí televizní a rozhlasoví dramaturgové a scénáristé se zde učí nejen využívat specifika televize a rozhlasu pro vlastní tvorbu, ale předpokládá se také orientace v kulturním dění i historii. Cílem výuky je obecně výchova dramaturgů a scénáristů, kteří jsou technicky zruční a zároveň přemýšliví a umělecky tvořiví.

Předměty Studium se zaměřuje kromě rozhlasu a televize (většina předmětů se orientuje na různé žánry, jejich vývoj a vlastní projekty) také na film (kurzy Typologie filmové tvorby, Kapitoly z dějin světového filmu), drama (Teorie dramatu, Současné drama), literární činnost (Proměny literatury, Autorská tvorba) i média obecně (Práce s médii, Média a společnost). Kromě povinných předmětů jsou v nabídce také profilující předměty zaměřující se na specifickou oblast.

Výuka Jelikož se jedná o prakticky orientovaný obor, důraz je kladen na vlastní tvorbu, která se na seminářích hodnotí a komentuje. I v teoreticky zaměřených předmětech se probíraná látka rozebírá mezi vyučujícím a studenty, píšou se eseje a následně se o nich opět diskutuje. V ročníku je malý počet studentů (pohybuje se okolo pěti až sedmi studentů v ateliéru), takže výuka stojí na individuálním přístupu a rozvíjení osobností studujících.

Uplatnění absolventů Nespornou výhodou pro budoucí praxi studentů je kontakt s řadou jiných oborů dramatických umění, s jejich akcemi a projekty, a také s pracovníky veřejnoprávních médií, který nabízí studium v rámci Divadelní fakulty.

Přijímací zkouška Přijímací řízení je dvoukolové. V rámci prvního kola je třeba do školy poslat ukázky vlastní tvůrčí činnosti a prokázat orientaci v problematice. Letos byly vyžadovány tři kratší prozaistické či scénáristické texty, analytická úvaha o českém filmu z poslední doby, rozbor rozhlasových a televizních inscenací a hraných či dokumentárních filmů, které uchazeče zaujaly, spolu s vysvětlením proč. Práce jsou bodově hodnoceny a počet bodů rozhodne o postupu do druhého kola, kde uchazeče čeká písemný test prověřující orientaci na poli kultury, jeho praktické tvůrčí dovednosti a samozřejmostí je i ústní pohovor.

Názor studenta „Tenhle obor je skvělá příležitost, ale musíš chtít něco dělat. Nejde sem jen tak chodit, „šolichat“ projekty a počkat si na titul. Vlastně si ani moc neumím představit, že by ta škola šla dělat bez toho, aniž by tě doopravdy bavila. Dostaneš tady šanci pracovat na projektech z praxe, něco se dozvědět, spoustu se toho naučit. Na oplátku ti ta škola sice „sežere“ velkou část volného času a jiných aktivit, co třeba děláš. Ale je to naprosto báječné…“ říká Pavel Gotthard, student třetího ročníku.

Více informací stránky JAMU